Το βασικό ζήτημα που απασχολεί τον κλάδο της ενοικιάσεων αυτοκινήτων και αφορά στην ηλεκτροκίνηση και τις ποσοστώσεις ηλεκτρικών, που θα πρέπει να έχουν οι στόλοι των εταιρειών τα επόμενα χρόνια, αλλά και οι σχετικές προθεσμίες, τέθηκαν επί τάπητος, την περασμένη Παρασκευή, στην Γενική Συνέλευση του Συνδέσμου Τουριστικών Επιχειρήσεων Ενοικιάσεως Αυτοκινήτων Ελλάδος, όπου μετέχουν όλες οι εταιρείες Rent a Car της χώρας.
Ο Εθνικός Κλιματικός Νόμος 4936/2022 εισάγει διατάξεις για την ηλεκτροκίνηση, όπως η υποχρέωση για επιχειρήσεις να ανανεώνουν τον στόλο τους με ηλεκτρικά ή υβριδικά οχήματα και η σταδιακή απαγόρευση ταξινόμησης νέων οχημάτων εσωτερικής καύσης. Συγκεκριμένα, από 1/1/2024, το 1/4 των νέων εταιρικών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης πρέπει να είναι ηλεκτρικά ή χαμηλών εκπομπών, ενώ από 1/1/2030 τα νέα επιβατικά και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα θα πρέπει να είναι μηδενικών εκπομπών.
Όπως τόνισε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Τουριστικών Επιχειρήσεων Ενοικιάσεως Αυτοκινήτων Ελλάδος (ΣΤΕΕΑΕ) Ανδρέας Ταμπραντζής το θέμα είναι ζέον και αναμένεται στις 10 Δεκεμβρίου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, να καταλήξει σε σχέση με την ποσόστωση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, που θα πρέπει να αγοράζουν και ταξινομούν, οι εταιρείες που έχουν στόλους οχημάτων, όπως αυτές των ενοικιάσεων και μισθώσεων οχημάτων.
Μετά την κατάθεση των προτάσεων από την ΕΕ, βέβαια, υπάρχει περιθώριο, έως την άνοιξη του 2026, ώστε να κατατεθούν, οι προτάσεις των φορέων, μέχρι την ψήφιση στο Ευρωκοινοβούλιο.
Να σημειωθεί ότι με βάση τα όσα καταγράφει η Κομισιόν, τα εταιρικά αυτοκίνητα είναι η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου της ΕΕ με περίπου το 60% των νέων πωλήσεων να πηγαίνουν σε αυτό το τμήμα. Παρά τις υψηλές δυνατότητές της να υποστηρίξει τον ευρωπαϊκό τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας στη μετάβασή του προς την ηλεκτροκίνηση, αυτή η αγορά δεν αποδίδει τα μέγιστα. Οι εταιρείες στην Ευρώπη δύσκολα αποκτούν ηλεκτρικά αυτοκίνητα από τα ιδιωτικά νοικοκυριά (14,3% έναντι 13,6%).
Όπως αναφέρεται, οι οδικές μεταφορές καταγράφουν το υψηλότερο ποσοστό εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στον τομέα των μεταφορών. Μόνο τα αυτοκίνητα ευθύνονται για το 12% όλων των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) στην ΕΕ.
Υπενθυμίζεται ότι τον Μάρτιο του 2023 το Συμβούλιο ενέκρινε νέους κανόνες για την περαιτέρω μείωση των εκπομπών CO2 από νέα αυτοκίνητα και ημιφορτηγά, αναθεωρώντας τον κανονισμό της ΕΕ του 2019.
Οι αναθεωρημένοι κανόνες θέτουν στόχους για τη σταδιακή μείωση των εκπομπών. Από το 2030 έως το 2034 οι εκπομπές θα πρέπει να μειωθούν κατά 55% για τα νέα αυτοκίνητα και κατά 50% για τα νέα ημιφορτηγά σε σύγκριση με τους στόχους για το 2021.
Από το 2035, δε, όλα τα νέα αυτοκίνητα και ημιφορτηγά θα πρέπει να είναι οχήματα μηδενικών εκπομπών.
Ουσιαστικά η υπό σχεδιασμό στοχοθεσία της ΕΕ, επιδιώκει, σε σχέση με τις εταιρείες ενοικιάσεων, να είναι ηλεκτροκίνητο περίπου, το 20% του στόλου από του χρόνου και το 60-70% των οχημάτων ως το 2027. Για το, δε, 2020 ο στόχος είναι για το 100% των οχημάτων που ταξινομούνται και μπαίνουν σε κυκλοφορία. Προφανώς, ο στόχος αυτός θέτει μεγάλες δυσκολίες στις εταιρείες, ένεκα των επενδύσεων που πρέπει να γίνουν.
Να σημειωθεί ότι το πακέτο της Επιτροπής της 10ης Δεκεμβρίου θα περιλαμβάνει αναμόρφωση της νομοθεσίας του 2035, κανονισμό για την «πράσινη» μετάβαση των εταιρικών στόλων, λεπτομέρειες για το πακέτο μπαταριών και ενδεχόμενες απαιτήσεις τοπικού περιεχομένου.
Στο φόντο αυτό, πέρα από τις εταιρείες ενοικιάσεων, αλλά και οι περισσότεροι κατασκευαστές, ένεκα και των θεμάτων ανάπτυξης δικτύων φορτιστών, θέτουν επί τάπητος, την αναθεώρηση των στόχων και προώθηση της έννοιας της «τεχνολογικής ουδετερότητας». Αυτό θα έδινε τη δυνατότητα συμμόρφωσης στα μηδενικά όρια εκπομπών όχι μόνο με ηλεκτρικά οχήματα, αλλά και με plug-in υβριδικά, συστήματα επέκτασης αυτονομίας και καθαρότερα εναλλακτικά καύσιμα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Η βιομηχανία
Είναι προφανές ότι οι φιλόδοξοι στόχοι, θέτουν προκλήσεις και στη βιομηχανία, μια και τα πιο οικονομικά ηλεκτρικά, παρά την επιβολή δασμών από την ΕΕ, προέρχονται από μη Ευρωπαίους κατασκευαστές.
Κι αυτό την ώρα που η ευρωπαϊκή βιομηχανία αναζητά πελάτες αλλά και μια νέα ώθηση ανάπτυξης.
Η ατζέντα
Πέρα, πάντως, από τα ζητήματα της ηλεκτροκίνησης, ηλεκτροκίνηση / κλιματικός νόμος 4936/2022 – ποσόστωση και τις σχετικές προθεσμίες, ο πρόεδρος του ΣΤΕΕΑΕ, Ανδρέας Ταπραντζής (AVIS) αναφέρθηκε, στη Γ.Σ.. εκτενώς στα θέματα που απασχολούν τον κλάδο. Τέτοια είναι:
διαχείριση κλήσεων και παρακράτησης πινακίδων – ανάγκη διαλειτουργικότητας όλων των ψηφιακών εργαλείων του κράτους,
μίσθωση ΕΙΧ με οδηγό – ανάγκη νέου κανονιστικού πλαισίου,
καταπολέμηση πειρατείας – ανάγκη εντατικοποίησης ελέγχων.
Παράλληλα, ο πρόεδρος του ΣΤΕΕΑΕ, Ανδρέας Ταπραντζής (AVIS) παρουσίασε τη μελέτη με ΙΟΒΕ για το αποτύπωμα κλάδου. Σύμφωνα με αυτή στον κλάδο της ενοικίασης οχημάτων δραστηριοποιούνται 2,4 χιλιάδες επιχειρήσεις σε 8.500 σημεία. Ο κύκλος εργασιών ξεπερνά τα 1,5 δισ. ευρώ, απασχολούνται περίπου 15.000 άτομα, ο στόλος των οχημάτων είναι κοντά στις 300.000 και ο μέσος όρος ηλικίας κάτω από 3 χρόνια. Μάλιστα, η συμβολή του κλάδου στο ΑΕΠ της χώρας, είναι περίπου 1,5 δισ. ευρώ
Η μακροχρόνια μίσθωση με στόλο 175.000 οχημάτων (το 63% είναι 1.000 – 1.500 κ.εκ.) και μέση ηλικία 2,6 έτη, αποφέρει πάνω από 1 δισ. ευρώ.
Ημερίδα
Στο μεταξύ ο Σύνδεσμος για τις 3/12 διοργανώνει ημερίδα. Όπως αναφέρει:
“Οι νέοι, κατακλυσμιαίοι, υποχρεωτικοί στόχοι αγοράς BEV της Ευρωπαϊκής Επιτροπής θα μετατοπίσουν το περιβαλλοντικό βάρος στους ευρωπαϊκούς στόλους, τις επιχειρήσεις και τους καταναλωτές” αναφέρει η προανακοίνωση για την ημερίδα που σημειώνει ότι κατά την εκδήλωση θα τεθεί επί τάπητος το τι ετοιμάζεται από την Commission, ποιο είναι το κόστος και πώς η Ευρώπη θα πρέπει να προχωρήσει “σε μια πραγματικά μια έξυπνη, και όχι απότομη, προσέγγιση.”
Παράλληλα αναμένεται να εξεταστούν ζητήματα, όπως:
- Το πραγματικό κόστος της υιοθέτησης των BEV: και το νέο κόστος για τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις.
- Δυναμική της βιομηχανίας: και πώς η κακή νομοθεσία απορροφά αξία από την πράσινη ατζέντα.
- Γιατί τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα έχουν σημασία: πώς η καταναλωτική ζήτηση για μεταχειρισμένα οχήματα θα φέρει (ή θα καταστρέψει) την περιβαλλοντική επιτυχία.