Αποστολή Βουκουρέστι,
Είκοσι χρόνια παρουσίας στη ρουμανική αγορά οδικών και σιδηροδρομικών έργων έχει συμπληρώσει η ελληνική εταιρεία Aktor, ενώ μετά την αλλαγή του ιδιοκτησιακού καθεστώτος και την εξαγορά από την Thrinvest, συμφερόντων κ.κ. Mπάκου, Καϋμενάκης και Εξάρχου, ο όμιλος έχει ανασκουμπωθεί σε όλα τα επίπεδα, «τρέχοντας» όλα τα έργα που είχαν μείνει πίσω στη συγκεκριμένη χώρα.
Μέσα στο προσεχές δεκαήμερο η Aktor Ρουμανίας θα παραδώσει στο ρουμανικό κράτος τον νότιο περιφερειακό άξονα Βουκουρεστίου Α0 (Lot 3), τελικού προϋπολογισμού ύψους 305 εκατ. ευρώ, ο οποίος θα συμπληρώσει την εξωτερική αρτηρία της πόλης, συμβάλλοντας στην αναβάθμιση της καθημερινότητας της χώρας, με σημαντική μείωση της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης του αστικού χώρου.
Πρόκειται για μεγάλο και σύνθετο έργο, καθώς μολονότι ήταν μόλις 18 χιλιόμετρα είχε πολλές και δύσκολες τεχνικές προκλήσεις, όπως μεταξύ άλλων, τεσσάρων γεφυρών, 46 μικρών τεχνικών έργων και έξι άνω διαβάσεων, ενώ σχεδιάστηκε για ταχύτητες 140 χλμ. / ώρα. Για τις ανάγκες του έργου, χρησιμοποιήθηκαν 260.000 τόνοι ασφάλτου, ενώ εγκαταστάθηκαν 620 στύλοι φωτισμού LED και «έξυπνα» συστήματα μεταφορών (ITS).
Το έργο θα βελτιώσει καταλυτικά την περιφερειακή διασύνδεση, θα αναβαθμίσει τις συγκοινωνιακές δυνατότητες της χώρας, συμβάλλοντας στη μείωση του κόστους των μεταφορών, στην προσέλκυση επενδύσεων στα logistics και στην αναβάθμιση του τουρισμού.

Τα μεγάλα έργα που «χτυπάει» η Aktor στη Ρουμανία
Η ελληνική εταιρεία έχει ήδη ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων 880 εκατ. ευρώ στη Ρουμανία, μια χώρα με ισχυρότατο momentum ανάπτυξης, που θα «τρέξει» τα επόμενα χρόνια οδικά, σιδηροδρομικά και άλλα έργα συνολικού ύψους 16 δισ. ευρώ. Από αυτά, η Aktor συμμετέχει σε διαγωνισμούς έργων ύψους 4 δισ. ευρώ, πρωτίστως σιδηροδρομικά και οδικά.
Όπως επισήμανε ο κ. Αντώνης Κυριακός, επικεφαλής της Aktor Ρουμανίας σε ενημέρωση δημοσιογράφων στο Βουκουρέστι, για τον επόμενο χρόνο, η Aktor Ρουμανίας προετοιμάζεται για τους διαγωνισμούς δύο μεγάλων σιδηροδρομικών έργων ύψους 2,8 δισ. ευρώ, με ανταγωνιστικό πλεονέκτημα τα τέσσερα σύγχρονα μηχανήματα διάνοιξης σηράγγων, ήτοι «μετροπόντικες» για κατασκευή σηράγγων μεγάλου διαμετρήματος (TBM, αρκτικόλεξο από τα αγγλικά Tunnel Boring Machine), καθώς κι ενός έργου οδοποιίας 800 εκατ. ευρώ.
Έχοντας κατασκευάσει το μετρό στη Ντόχα του Κατάρ, η Aktor έχει πολύ μεγάλη τεχνογνωσία σε τέτοια ιδιαίτερων απαιτήσεων έργα, έχοντας ήδη εγκατεστημένα τέσσερα TBM, που προσδίδει ιδιαίτερο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Η Aktor επένδυσε 70 εκατ. ευρώ μετά την εξαγορά της ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ για να επαναφέρει σε λειτουργία τα τέσσερα ΤΒΜ που υπό το προηγούμενο ιδιοκτησιακό καθεστώς είχαν εν πολλοίς παροπλιστεί.
Η Aktor έχει ισχυρή παρουσία στα έργα αναβάθμισης της σιδηροδρομικής γραμμής Brasov – Simeria, η οποία αποτελεί τμήμα του Διευρωπαϊκού Διαδρόμου Ρήνου – Δουνάβεως και έχει στρατηγική σημασία για την Ευρώπη. Εκεί, όμιλος κατασκευάζει το τμήμα Apata – Cata (Lot-2), προϋπολογισμού 507 εκατ. ευρώ, ένα δύσκολο τεχνικό έργο που προβλέπει την κατασκευή δύο δίδυμων σηράγγων στους ορεινούς όγκους του Homorod και του Ormenis, μήκους 6,9 χλμ. και 5,1 χλμ. αντίστοιχα, για ταχύτητα 160 χλμ./ώρα, με τη φυσική πρόοδο να ανέρχεται σε 38% (στοιχεία 30 Απριλίου 2025).

Σημειωτέον ότι πρόκειται για το πρώτο έργο στη Ρουμανική ιστορία και ένα από τα λίγα στην Ευρώπη όπου γίνεται παράλληλη χρήση τεσσάρων μηχανημάτων διάνοιξης σηράγγων (TBM).
Παράλληλα, συμμετέχει στα έργα αναβάθμισης της συγκεκριμένης σιδηροδρομικής γραμμής στα τμήματα Brasov –Sighisoara (Lot 1-3), προϋπολογισμού περίπου 272 εκατ. (τεχνικό αντικείμενο Aktor), σε μήκος 84 χλμ., που βρίσκεται σε εξέλιξη, με το ποσοστό ολοκλήρωσης του φυσικού αντικειμένου να ανέρχεται σε 30%.
Επιπλέον, η εταιρεία συμμετέχει στο έργο αναβάθμισης της σιδηροδρομικής Γραμμής Σύνορα – Curtici – Simeria (τμήμα Ilteu-Gurasada), ύψους 159 εκατ., η οποία είναι επίσης τμήμα του Διευρωπαϊκού Μεταφορών και περιλαμβάνει δύσκολα τεχνικά έργα, όπως σήραγγες και γέφυρες, για τον εκσυγχρονισμό της γραμμής. Ακόμη, η Aktor Ρουμανίας έχει υπογράψει δύο συμφωνίες – πλαίσιο με τις Ρουμανικές αρχές για την συντήρηση της σιδηροδρομικής γραμμής Βουκουρέστι – Κωστάντζα, αθροιστικού ύψους 186 εκατ. ευρώ.
Η Aktor έχει μεγάλη παρουσία στη Ρουμανία, όπου απασχολεί 700 εργαζόμενους, με έμπειρο και εξειδικευμένο προσωπικό, ενώ περίπου 70 εξ αυτών είναι οι Έλληνες Πομάκοι, που είναι οι καλύτεροι καλουπατζήδες και σιδεράδες στη χώρα, με βαθιά γνώση του αντικειμένου. Το 2024 η Aktor Ρουμανίας έκανε κύκλο εργασιών 235 εκατ. ευρώ και είναι μέσα στις 5-6 κορυφαίες εταιρείες υποδομών στη χώρα.
Η ρουμανική οικονομία «καλπάζει»
Η ρουμανική οικονομία «καλπάζει» με εντυπωσιακούς ρυθμούς, έχοντας τον ταχύτερο ρυθμό σύγκλισης στην Ε.Ε. και τη μεγαλύτερη απορροφητικότητα Ευρωπαϊκών πόρων στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη. Συνάμα, έχει μηδενική ανεργία, κάτι που την καθιστά πόλο έλξης για ξένους εργαζόμενους.
Χάρη στη ανάπτυξη της χώρας, η αγοραστική δύναμη των πολιτών έχει αυξηθεί, το δημόσιο χρέος παραμένει ιδιαίτερα χαμηλό, η εξαγωγική δραστηριότητα είναι ισχυρή και η χώρα αναπτύσσει με συνέπεια συγκοινωνιακές, ψηφιακές και «πράσινες» υποδομές. Η Ρουμανία δρομολογεί μεγάλα συγκοινωνιακά έργα ύψους 16 δισ. ευρώ που θα αλλάξουν τη χώρα, αλλά και σημαντικές δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις ύψους 18 δισ. ευρώ για ενεργειακά και έργα αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής.

Όπως επισήμανε ο κ. Κυριακός που έχει βαθιά γνώση της τοπικής οικονομίας, το μήκος των αυτοκινητόδρομων της χώρας τριπλασιάστηκε από 353 χλμ σε 1024 χλμ. τα τελευταία χρόνια, ενώ παράλληλα τρέχει ένα μεγάλο πρόγραμμα αναβαθμίσεων του σιδηροδρομικών δικτύων που ήταν ήδη από το σοσιαλιστικό καθεστώς ιδιαίτερα εκτεταμένο. Προς το παρόν πάντως, τα έργα γίνονται ως δημόσια με χρηματοδότηση σε ποσοστό έως και 70% από την Ε.Ε., ενώ ήδη υπάρχουν προτάσεις από εταιρείες μεταξύ των οποίων και της Aktor, για την εφαρμογή της εφαρμογή της λύσης των παραχωρήσεων ως χρηματοδοτικής επιλογής.
Σημειώνεται πως η Ρουμανία δεν έχει διόδια, καθώς οι οδικές αρτηρίες δημιουργούνται τα τελευταία χρόνια, ενώ έχει εξαιρετικά μεγάλο σιδηροδρομικό δίκτυο, λόγω και της ευνοϊκής - επίπεδης - μορφολογίας της χώρας (πλην τα Καρπάθια Όρη), ενώ ήταν και η κουλτούρα προ προωθούσε για δεκαετίας και το σοσιαλιστικό καθεστώς. Βεβαίως, αρνητικό καταλύτη στην παρούσα φάση για τη Ρουμανία αποτελεί η πολιτική αστάθεια και η ακυβερνησία.