Μενού Ροή
Γιατί η Citi «βλέπει» ακριβότερο φυσικό αέριο στην Ευρώπη αυτό το χειμώνα

Bullish για τις τιμές του φυσικού αερίου δηλώνει η Citigroup, επισημαίνοντας πως οι καιρικές συνθήκες είναι ο πιο κρίσιμος παράγοντας που θα τις καθορίσει, με ιδιαίτερη έμφαση στις συνθήκες στην Κίνα.

Όπως σημειώνει η αμερικάνικη τράπεζα σε νέα έκθεσή της, το έργο Arctic LNG 2 της Ρωσίας άρχισε να στέλνει φορτία στην Κίνα από τα τέλη Αυγούστου 2025, εντείνοντας τις ανησυχίες σχετικά με τις αδύναμες κινεζικές εισαγωγές LNG τον ερχόμενο χειμώνα του βόρειου ημισφαιρίου 2025/2026, επηρεάζοντας έτσι τις τιμές των TTF και JKM, δηλαδή του ευρωπαϊκού και του ασιατικού φυσικού αερίου. Ωστόσο, η έλλειψη δεξαμενόπλοιων LNG κατηγορίας πάγου (ice-class) πιθανότατα θα περιορίσει τα ποσοστά αξιοποίησης του Arctic LNG 2 των 13,2 mtpa σε λιγότερο από 25%, περιορίζοντας τις πτωτικές επιπτώσεις στην τιμή των TTF και JKM.

Σε αυτό το πλαίσιο, η Citi τηρεί αισιόδοξη στάση για τις χειμερινές τιμές TTF και JKM, προβλέποντας πως θα διαμορφωθούν κατά μέσο όρο στα 35 ευρώ/MWh και 12,6 δολ./MMBtu, αντίστοιχα, στο δ΄ τρίμηνο του 2025. Αυτά αντιπροσωπεύουν άνοδο 5% και 11% από τα τρέχοντα επίπεδα.

Πιο αναλυτικά, ο χειμερινός καιρός θα είναι καθοριστικός για τον καθορισμό των τιμών TTF και JKM, επισημαίνει η Citi. Είναι επίσης σημαντικό να τονιστεί ότι η Κίνα είχε ένα πολύ θερμό ξεκίνημα του χειμώνα 2024/2025, με το φθινόπωρο του 2024 να είναι το θερμότερο από τότε που ξεκίνησαν οι καταγραφές από το 1961, όπως αναφέρει. Ως εκ τούτου, η ζήτηση φυσικού αερίου και οι εισαγωγές LNG της Κίνας κατά τη διάρκεια του Νοεμβρίου-Δεκεμβρίου 2024 παρέμειναν σταθερές και μειωμένες κατά 13% σε ετήσια βάση, αντίστοιχα.

Εάν ο φετινός χειμώνας ομαλοποιηθεί ή ξεκινήσει με ψυχρό τρόπο, είναι πιθανό να δούμε ισχυρή αύξηση της κινεζικής ζήτησης και των εισαγωγών LNG, εν μέρει χάρη στη χαμηλή βάση από πέρυσι, η οποία θα οδηγήσει σε μια στροφή της επί του παρόντος bearish στάσης της αγοράς.

Η Κίνα άρχισε να παραλαμβάνει φορτία LNG από το έργο Arctic LNG 2 της Ρωσίας, το οποίο έχει υποστεί κυρώσεις, από τα τέλη Αυγούστου 2025, επηρεάζοντας το κλίμα και τις τιμές στις παγκόσμιες αγορές LNG. Στις 28 Αυγούστου 2025, το δεξαμενόπλοιο Arctic Mulan, χωρητικότητας 79.800 m³, ξεφόρτωσε το πρώτο φορτίο LNG του Arctic 2 στον τερματικό σταθμό LNG Beihai της Κίνας στην επαρχία Guangxi. Έκτοτε, έξι επιπλέον δεξαμενόπλοια LNG έχουν ξεφορτώσει τα φορτία του Arctic 2 στην Κίνα κατά τη διάρκεια του Σεπτεμβρίου. Συνολικά, 382 kt LNG έχουν παραδοθεί στην Κίνα σε λίγο περισσότερο από ένα μήνα, κρατώντας τις κινεζικές εταιρείες μακριά από τις αγορές spot LNG, επηρεάζοντας το κλίμα και τις τιμές JKM/TTF.

Τα σημάδια έναρξης του Train 2 του έργου Arctic LNG 2 έχουν επίσης αυξήσει τις δυνατότητες για περισσότερες προμήθειες LNG να φτάνουν στις αγορές τους επόμενους μήνες, τονίζει η Citi. Στις 22 Σεπτεμβρίου 2025, το δεξαμενόπλοιο κατηγορίας πάγου Christophe de Margerie έδεσε δίπλα στο Train 2 για πρώτη φορά. Αυτό αύξησε τις προοπτικές μιας επικείμενης έναρξης του Train 2, αυξάνοντας την επιχειρησιακή ικανότητα του έργου εξαγωγής LNG του Arctic 2 από 6,6 mt ετησίως σε 13,2 mt ετησίως. Αυτό συνέβη επίσης μετά από πολλαπλές καθυστερήσεις στο Train 2 λόγω τεχνολογικών σημείων συμφόρησης που σχετίζονται με τις κυρώσεις.

Η έλλειψη δεξαμενοπλοίων

Ωστόσο, η έλλειψη δεξαμενόπλοιων κατηγορίας πάγου περιορίζει τους όγκους που προέρχονται από το Arctic LNG 2, επισημαίνει η Citi. Όπως εξηγεί, μόνο ορισμένα δεξαμενόπλοια LNG κατηγορίας πάγου είναι σε θέση να πλοηγηθούν στις δύσκολες συνθήκες πάγου κατά μήκος της Βόρειας Θαλάσσιας Οδού (NSR) που εκτείνεται από την περιοχή της Θάλασσας του Μπάρεντς έως την Ασία-Ειρηνικό. Λόγω καθυστερήσεων μετά από τις δυτικές κυρώσεις, μόνο ένα από τα 21 που παραγγέλθηκαν (το Alexey Kosygin), είναι πιθανό να τεθεί σε λειτουργία αργότερα φέτος. Ωστόσο, αυτό το δεξαμενόπλοιο έχει επίσης αντιμετωπίσει επανειλημμένες καθυστερήσεις, εγείροντας ερωτήματα σχετικά με την ημερομηνία έναρξης λειτουργίας του καθώς και τις δυνατότητές του. Προς το παρόν, το Arctic LNG 2 βασίζεται στο δεξαμενόπλοιο κατηγορίας πάγου Christophe de Margerie, το οποίο κατασκευάστηκε αρχικά για το έργο Yamal LNG.

Επιπλέον, τονίζει η Citi, οι δύσκολες συνθήκες πάγου κατά τη διάρκεια του χειμώνα πιθανότατα θα μειώσουν τη μεταφορά του Arctic LNG 2 από τα τρέχοντα 5-6 φορτία ανά μήνα σε 2-3 φορτία. Τα φορτία ενδέχεται επίσης να αναγκαστούν να ακολουθήσουν τη μεγαλύτερη διαδρομή προς την Κίνα μέσω της Διώρυγας του Σουέζ και του Ινδικού Ωκεανού,

Με βάση τα παραπάνω, η Citi αναμένει ότι το Arctic LNG 2 θα εξάγει μόνο 3 mtpa (ή περίπου 4 bcm/έτος), δηλαδή θα λειτουργεί με λιγότερο από το 25% της επιχειρησιακής του ικανότητας. Αυτό βασίζεται στην υπόθεση ότι οι κυρώσεις των ΗΠΑ και της Ευρώπης παραμένουν σε ισχύ, έτσι ώστε όλες οι εξαγωγές LNG από το Arctic LNG 2 να αποστέλλονται στην Κίνα με τη βοήθεια του μοναδικού δεξαμενόπλοιου Arc7, Christophe de Margerie.

Εκτιμά ότι τα αποθέματα φυσικού αερίου στην Ευρώπη θα φτάσουν το 86% μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου 2025, χαμηλότερα από το 95-99% το 2023 και το 2024, και κάτω από τον μέσο όρο του 89% του 2017-2021, καθιστώντας τις ευρωπαϊκές τιμές TTF ευάλωτες σε αιχμές ζήτησης εάν ο χειμώνας αποδειχθεί ψυχρότερος από τον αναμενόμενο.

 

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας