Τις ζεστές μέρες του καλοκαιριού, είναι σύνηθες να βρίσκουμε το αυτοκίνητό μας «καμίνι» μετά από ώρες παραμονής στον ήλιο. Το πρώτο πράγμα που πολλοί κάνουν είναι να βάλουν μπροστά τον κινητήρα και να ανοίξουν αμέσως το κλιματιστικό για να δροσιστούν. Όμως, αυτή η συνήθεια κρύβει κινδύνους για την υγεία μας, κυρίως λόγω της έκθεσης σε τοξικές ουσίες όπως το βενζόλιο.
Το βενζόλιο είναι μια χημική ουσία που ανήκει στους πτητικούς οργανικούς διαλύτες (VOCs) και θεωρείται καρκινογόνος για τον άνθρωπο. Σε υψηλές θερμοκρασίες, πλαστικά υλικά που βρίσκονται στο εσωτερικό του αυτοκινήτου — όπως ταμπλό, καθίσματα, επενδύσεις και ακόμη και μερικές κόλλες — εκπέμπουν βενζόλιο στον αέρα της καμπίνας.
Μάλιστα, μελέτες έχουν δείξει ότι σε αυτοκίνητο που έχει παραμείνει στον ήλιο για πολλές ώρες, η συγκέντρωση βενζολίου μπορεί να ξεπεράσει κατά πολύ τα επιτρεπτά όρια, έως και 800%, ιδιαίτερα αν τα παράθυρα παραμείνουν κλειστά για ώρες.
Όταν ενεργοποιούμε κατευθείαν το κλιματιστικό χωρίς να αερίσουμε πρώτα το αυτοκίνητο, ο αέρας που κυκλοφορεί ανακυκλώνει το βενζόλιο και άλλους ρυπαντές μέσα στην καμπίνα.Εισπνέουμε απευθείας τις τοξικές ουσίες, αυξάνοντας τον κίνδυνο μακροχρόνιων επιπτώσεων στην υγεία μας.
Για να προστατευτούμε την υγεία μας, αρκεί να αλλάξουμε ελαφρώς τη ρουτίνα μας:
- Ανοίγουμε πρώτα όλα τα παράθυρα (ή έστω τις πόρτες) για 1-2 λεπτά, ώστε να φύγει ο εγκλωβισμένος ζεστός και τοξικός αέρας.
- Αν είναι εφικτό, κινούμε λίγο το όχημα με τα παράθυρα ανοιχτά πριν ανοίξουμε το A/C.
- Αποφεύγουμε τη χρήση της ανακύκλωσης αέρα κατά την πρώτη φάση, για να μπει καθαρός αέρας από έξω.
- Όπου είναι δυνατό, σταθμεύουμε σε σκιερό μέρος ή χρησιμοποιούμε αντηλιακές μεμβράνες για να μειώσουμε τη θερμοκρασία μέσα στο όχημα.
Κατά τους θερινούς μήνες, το κλιματιστικό (A/C) του αυτοκινήτου είναι απαραίτητο για άνετη και ασφαλή οδήγηση. Ωστόσο, πολλοί οδηγοί το ρυθμίζουν υπερβολικά χαμηλά, πιστεύοντας πως έτσι θα δροσιστούν πιο γρήγορα. Στην πραγματικότητα, η σωστή θερμοκρασία και η σωστή χρήση του A/C επηρεάζουν όχι μόνο την άνεση αλλά και την κατανάλωση καυσίμου, τη μηχανική απόδοση και την υγεία μας.
Προτείνεται το κλιματιστικό του αυτοκινήτου να ρυθμίζεται περίπου στους:
23°C έως 25°C, αυτός ο θερμοκρασιακός στόχος εξασφαλίζει:
- Άνετο και σταθερό κλίμα χωρίς απότομες αλλαγές.
- Μικρότερη καταπόνηση του συμπιεστή και των μηχανικών μερών.
- Λιγότερη κατανάλωση καυσίμου (ειδικά σε βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα οχήματα).
- Μειωμένος κίνδυνος για προβλήματα υγείας όπως ψύξεις, πονοκέφαλοι και πιασίματα λόγω πολύ ψυχρού αέρα.
Το ερώτημα παραμένει: Επηρεάζει η θερμοκρασία που ρυθμίζουμε το κλιματιστικό την απόδοση του αυτοκινήτου;
Ναι, και μάλιστα σημαντικά:
Όταν το A/C δουλεύει στο μέγιστο ψύξης (π.χ. 16°C ή “Lo”), ο συμπιεστής καταναλώνει περισσότερη ενέργεια από τον κινητήρα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα:
- Αυξημένη κατανάλωση καυσίμου (έως και 10% σε ορισμένες περιπτώσεις).
- Μειωμένη ισχύς, ειδικά σε αυτοκίνητα μικρού κυβισμού.
- Πιο γρήγορη φθορά του συστήματος A/C.
Συμπερασματικά : Η σωστή θερμοκρασία στο κλιματιστικό του αυτοκινήτου — γύρω στους 23° με 25°C — δεν προσφέρει μόνο άνεση αλλά εξασφαλίζει καλύτερη κατανάλωση, μικρότερη φθορά και προστασία της υγείας σας. Το αυτοκίνητο που έχει μείνει για ώρες στον ήλιο μπορεί να μετατραπεί σε μικρό «θάλαμο αερίων», ιδιαίτερα αν το κλιματιστικό ανοίξει χωρίς αερισμό. Η έκθεση σε βενζόλιο και άλλες πτητικές ουσίες δεν είναι αμελητέα και, παρόλο που δεν θα προκαλέσει άμεσες αντιδράσεις, η χρόνια και επαναλαμβανόμενη επαφή μπορεί να έχει σοβαρές συνέπειες για την υγεία. Με απλά μέτρα πρόληψης, μπορούμε να προστατευτούμε και να απολαύσουμε πιο υγιεινές και ασφαλείς μετακινήσεις