Σε ένα εντυπωσιακό success story και στην καλύτερη και πιο αποδοτική θυγατρική του μητρικού ομίλου Fraport αποδεικνύεται η Fraport Greece που από το 2016 που ανέλαβε τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια - «πατώντας» και πάνω στο momentum του ελληνικού τουρισμού - έχει δει τα νούμερά της να αναπτύσσονται σημαντικά.
Από το 2016 –έτος ανάληψης της παραχώρησης– μέχρι και το 2025, τα περιφερειακά αεροδρόμια έχουν καταγράψει συνολική αύξηση κίνησης 45%, ποσοστό που αντικατοπτρίζει και τον εκτεταμένο κύκλο επενδύσεων σε υποδομές.
Στο δεκάμηνο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου 2025, η συνολική κίνηση στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια διαμορφώθηκε σε 35,28 εκατ. ταξιδιώτες, σημειώνοντας αύξηση κατά 2,7% έναντι της αντίστοιχης περιόδου πέρυσι. Στο σύνολο της χρονιάς, η Fraport Greece αναμένεται να κλείσει με περίπου 37 εκατομμύρια επιβάτες στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, ενώ το 2016, στην αρχή της παραχώρησης, τα ίδια αεροδρόμια είχαν κλείσει με 25,3 εκατ. ταξιδιωτών.
Σε επίπεδο επενδύσεων, η Fraport Greece έχει ήδη διαθέσει πάνω από 2 δισ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένου του τιμήματος παραχώρησης (1,8 δισ. ευρώ), ενώ έως το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας θα έχει κάνει επιπλέον περίπου 300 εκατ. ευρώ επενδύσεις.
Κέρκυρα, Κως και Ζάκυνθος
Όπως τονίστηκε στη χθεσινή συνέντευξη τύπου στην Αθήνα, δρομολογείται επενδυτικό πρόγραμμα 200 εκατ. ευρώ για την ενίσχυση των υποδομών και της χωρητικότητας τριών αεροδρομίων που έχουν «ταβανώσει», όπως της Κέρκυρας, της Κω και της Ζακύνθου. Συνάμα, υλοποιείται πρόγραμμα 125 εκατ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό του τεχνικού εξοπλισμού, με δαπάνες που ανέρχονται σε περίπου 50 εκατ. ευρώ ετησίως.
Ένα από τα σημαντικότερα έργα είναι η εγκατάσταση νέων συστημάτων ραντάρ, που αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Μάρτιο του 2026, με πλήρη λειτουργικότητα έως τον Ιούνιο. Τα οφέλη για τις πτήσεις –ιδίως στη μείωση των καθυστερήσεων λόγω φόρτου του συστήματος ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας– θα φανούν από το καλοκαίρι του 2027. Η διοίκηση της Fraport αναγνωρίζει ότι οι καθυστερήσεις στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» επηρεάζουν και τα περιφερειακά αεροδρόμια, καθώς το 19% των πτήσεων στα 14 αεροδρόμια συνδέεται με το πτητικό έργο του ΔΑΑ.
Σήμερα η Fraport έχει φτάσει να εξυπηρετεί 89 αεροπορικές εταιρείες από 40 αγορές, με 886 δρομολόγια από την αρχή του έτους, εκ των οποίων 48 νέα. Από πλευράς αεροπορικών εταιρειών, το μεγαλύτερο μερίδιο στις πτήσεις στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια κατέχουν η Ryanair (17%) και η Aegean (16%), ακολουθούμενες από τις EasyJet (9%), TUI (8%) και Jet2 (6%).
Διόρθωση σε Μύκονος και Σαντορίνη
Σαντορίνη και Μύκονος, είναι οι μόνοι από τους 14 προορισμούς που χειρίζεται η Fraport Greece, με τη Μύκονο να σημειώνει πτώση για 3η διαδοχική χρονιά, ενώ τα υπόλοιπα δώδεκα αεροδρόμια που η κοινοπραξία ελέγχει, καταγράφουν ανάπτυξη. Η Σαντορίνη επηρεάστηκε από τη σεισμική δραστηριότητα στο ξεκίνημα του τρέχοντος έτους, ενώ αναμένεται να κλείσει με ετήσια μείωση περί το 15%, ενώ η Μύκονος βρίσκεται στην τρίτη συνεχόμενη χρονιά υποχώρησης, με σωρευτική μείωση 6,5%.
Σύμφωνα με τον Γιώργο Βήλο, Γενικό Διευθυντή Ανάπτυξης της Fraport Greece, η κάμψη αυτή έχει κατά βάση «διορθωτικό χαρακτήρα», έπειτα από μια παρατεταμένη περίοδο υπερ-ανάπτυξης των δύο κορυφαίων τουριστικών προορισμών. Όπως ανέφερε ο κ. Βήλος, δεν είναι μόνο τα μεγάλα αεροδρόμια που ενισχύονται, καθώς προορισμοί όπως το Άκτιο, η Σκιάθος και η Μυτιλήνη παρουσιάζουν αξιοσημείωτη άνοδο, ευθυγραμμισμένη με τη διεθνή τάση των ταξιδιωτών να αναζητούν μικρότερους και λιγότερο προβεβλημένους προορισμούς.
Το 81% της κίνησης από το εξωτερικό
Η συντριπτικά μεγαλύτερη κίνηση στα 14 αεροδρόμια της Fraport, ήτοι περίπου 81% προέρχεται από το εξωτερικό, ενώ στο 10μηνο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου, η διεθνής κίνηση αυξήθηκε κατά 3,5% την ώρα που η εγχώρια παρέμεινε στα ίδια επίπεδα.
Η γεωγραφία των επιβατών
Πρώτη αγορά για τα 14 αεροδρόμια της Fraport Greece παραμένει το Ηνωμένο Βασίλειο, ακολουθεί η Γερμανία και κατόπιν έρχεται η Σκανδιναβία. Παράλληλα, ισχυρή αυξητική τάση καταγράφει η παρουσία των Αμερικανών, οι οποίοι ανέβηκαν φέτος στην 8η θέση ως προς την προέλευση επισκεπτών με μερίδιο αγοράς 2,7%. Το 75,7% των επιβατών προέρχονται από την Ευρώπη, ενώ βασικός στόχος, όπως ελέχθη από τον κ. Βήλο, είναι η επέκταση της τουριστικής σεζόν δώδεκα μήνες το χρόνο.
Η Καλαμάτα το νέο στοίχημα
Το επόμενο στοίχημα και κυρίαρχο project για τη Fraport είναι η αναβάθμιση, η διεύρυνση και ο εκσυγχρονισμός του αεροδρομίου της Καλαμάτας, μιας (ευρύτερης) περιοχής με εξαιρετικό τουριστικό momentum και τεράστια περιθώρια ανάπτυξης. Η Fraport, σε κοινοπραξία με τη Delta Airport Investments του ομίλου Κοπελούζου και την Pileas του ομίλου Κωνσταντακόπουλου έχει αναλάβει για σαράντα χρόνια την παραχώρηση η οποία ξεκινά από τον προσεχή Ιανουάριο.
Όπως τόνισε χθες ο κ. Βήλος, ο σχεδιασμός για την αναβάθμιση του αερολιμένα προβλέπει έναν νέο τερματικό σταθμό περίπου 9.000 τ.μ. από 3.000 τ.μ. σήμερα, με στόχο αυτό να ολοκληρωθεί πριν από το προβλεπόμενο διάστημα των τριών ετών, ενώ άμεσα θα γίνουν παρεμβάσεις που θα διευκολύνουν τις εργασίες του αεροδρομίου και θα δώσουν «αέρα» αλλαγής.
Θα αξιοποιηθεί το υφιστάμενο terminal για κάποιες άλλες χρήσεις, επένδυση που θα ξεπεράσει τα 75 εκατ. ευρώ, ενώ ο σχεδιασμός για το νέο αεροδρόμιο προβλέπει το διπλασιασμό της επιβατικής κίνησης έως το 2030, οπότε θα μπορεί να υποδέχεται σχεδόν 700.000 επιβάτες από περίπου 380 χιλ. σήμερα.