Σε ρότα ενδυνάμωσης της παρουσίας της στην εσωτερική αγορά, με ανάπτυξη δικτύου σε 15 νέα σημεία, ήδη, το πρώτο εξάμηνο, παρουσίαση νέων προϊόντων όπως στην προμήθεια ρεύματος - αερίου, σταδιακό μετασχηματισμό των πρατηρίων σε ενεργειακούς σταθμούς, αλλά και ενίσχυση της πολιτικής των συνεργασιών, που ήδη έχει υιοθετήσει, όπως και περαιτέρω διαφοροποίηση σε ό,τι αφορά τη γκάμα διεθνών αγορών, βαδίζει στην επόμενη μέρα η μητρική της ελιν, η ΕΛΙΝΟΙΛ, που αποτελεί, ειρήσθω εν παρόδω, μία από τις πέντε μεγαλύτερες εξαγωγικές επιχειρήσεις της χώρας.
Αυτά ανέφερε ο Γιάννης Αληγιζάκης, πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΛΙΝΟΙΛ και πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ), μιλώντας στη γενική συνέλευση της εταιρείας του, τονίζοντας ότι παρά την αβεβαιότητα των τελευταίων ετών, η ελιν συνεχίζει την ανοδική πορεία της. Το 2024 τα προ φόρων κέρδη αυξήθηκαν, φτάνοντας τα 11,7 εκατ. ευρώ, χάρη στη δυναμική των διεθνών πωλήσεων.

Η παραβατικότητα
Σε σχέση με τις μεγάλες στρεβλώσεις της αγοράς, ο κ. Aληγιζάκης στάθηκε στο θέμα του λαθρεμπορίου. “Παρά τη θέσπιση μέτρων για την αντιμετώπιση της παραβατικότητας στα πρατήρια καυσίμων, το φαινόμενο εξακολουθεί να παρουσιάζει έντονη διάσταση στην ελληνική αγορά” ανέφερε ο Γιάννης Αληγιζάκης.
“Διαχρονικό πρόβλημα είναι η παραβατικότητα που χαρακτηρίζει την αγορά, είτε με τις διάφορες μορφές λαθρεμπορίου, είτε με παραβιάσεις μηχανισμών στις αντλίες των πρατηρίων, με αποτέλεσμα ο καταναλωτής να είναι το μεγάλο θύμα μιας μεγάλης κλοπής που διαρκώς αυξάνει” τόνισε.
Παράλληλα έκανε λόγο για σημαντικές στρεβλώσεις που εξακολουθούν να επηρεάζουν την αγορά, με αποτέλεσμα να πλήττεται ο υγιής ανταγωνισμός και να δημιουργούνται συνθήκες άνισου παιχνιδιού, εις βάρος των συνεπών επιχειρήσεων του κλάδου.
Όπως επισήμανε, το πρόβλημα της παραβατικότητας δεν αφορά μεμονωμένα περιστατικά, αλλά αποτελεί δομική στρέβλωση που προκαλεί αθέμιτο ανταγωνισμό και απώλεια εσόδων για το κράτος και τις συνεπείς επιχειρήσεις. «Το φαινόμενο των παραβατικών πρατηρίων είναι υπαρκτό και παραμένει εκτεταμένο, παρά τα θεσμικά εργαλεία που έχουν τεθεί σε ισχύ», σημείωσε χαρακτηριστικά, τονίζοντας ότι τα αποτελέσματα των ελέγχων είναι αποκαλυπτικά. Μόνο από τις πρόσφατες ελεγκτικές παρεμβάσεις της ΑΑΔΕ, έχουν εντοπιστεί 80 πρατήρια με σοβαρές παραβάσεις, ενώ σε εξέλιξη βρίσκονται έλεγχοι σε επιπλέον 200 πρατήρια, που αναμένεται να αποκαλύψουν κι άλλες περιπτώσεις λειτουργίας εκτός του νόμιμου πλαισίου. Παράλληλα, υπογράμμισε ότι το φαινόμενο της νοθείας και της φοροδιαφυγής υπονομεύει την προσπάθεια εκσυγχρονισμού και θεσμικής θωράκισης της αγοράς, δημιουργώντας συνθήκες άνισου ανταγωνισμού που λειτουργούν εις βάρος του καταναλωτή και των υγιών επιχειρηματικών σχημάτων του κλάδου.”
Η ελιν χωρίς παραβατικούς
Όπως ανέφερε, πάντως, ο κ. Αληγιζάκης,η ελίν στην ανάπτυξη του Δικτύου, επέλεξε τον δύσκολο δρόμο.
Δηλαδή :
1) Αυστηρή επιλογή συνεργατών στο Δίκτυό της,
2) Άρνηση να αυξήσει το μερίδιό της σε αγορές όπως η Αθήνα, άκρως παραβατικές
3) Και επενδύσεις σημαντικών κεφαλαίων για την διασφάλιση, τον έλεγχο της ποιότητας των προϊόντων της, σε όλη της την εφοδιαστική αλυσίδα.
Και αυτό, διότι πρόβλημα υπάρχει και στο μεταφορικό κομμάτι, και βεβαίως στο ίδιο το πρατήριο. Αναμφίβολα, μας κόστισε πολύ η επιλογή αυτή. Περιορίσαμε πολύ την ανάπτυξή μας, στα 2 μεγάλα αστικά κέντρα που καλύπτουν το 50% της εσωτερικής κατανάλωσης, και απωλέσαμε μερίδιο. Αρνηθήκαμε συνεργασίες που θα μας προσέφεραν μεγάλα έσοδα και αύξηση μεριδίων, αλλά θα αντιστρατεύονταν τις αρχές μας” υπογράμμισε και σημείωσε ότι:
“Το 2024 με την ψήφιση του νόμου περί Δέουσας Επιμέλειας που προβλέπει σφράγιση για 2 χρόνια των πρατηρίων, τα πράγματα σε ότι αφορά την παραβατικότητα, άρχισαν να αλλάζουν για πρώτη φορά.
Χάρις στην σωστή και αποτελεσματική συνεργασία της ΑΑΔΕ και της ΕΛ.ΑΣ., ένας μεγάλος αριθμός πρατηρίων στην Αθήνα πιάστηκε για άκρως παραβατικές συμπεριφορές.
Λαθρεμπόριο με διαλύτες και πειραγμένες αντλίες που έδιναν πολύ μικρότερη ποσότητα στον καταναλωτή από αυτή που πλήρωνε.
Όμως, στην λίστα των 80 αυτών πρατηρίων που δημοσιοποιήθηκαν από το τέλος του 2024 έως σήμερα, δεν υπάρχει κανένα πρατήριο της ελίν.
Είναι μια δικαίωση της πολιτικής μας που ακολουθούμε με απόλυτη συνέπεια, αλλά μας έχει κοστίσει πολύ, όπως εξήγησα.
Και είναι ο βασικός λόγος που στην Εσωτερική Αγορά καταγράφουμε ζημιές.
Το γεγονός ότι δεν υπάρχει κανένα πρατήριο της ΕΛΙΝ στην λίστα, είναι αποτέλεσμα 2 παραγόντων. Κατ` αρχήν ενός ολοκληρωμένου συστήματος ελέγχου, απολύτως πρωτοποριακού για την Ελλάδα με συμμετοχή 2 τεράστιων διεθνών οργανισμών, της Bureau Veritas που κάνει τους ελέγχους, και των Lloyd`s στην συνέχεια που πιστοποιεί τα αποτελέσματα των ελέγχων, ενώ παράλληλα σε όλη την διάρκεια του έτους γίνονται απροειδοποίητα έλεγχοι από την ελίν. Τα αποτελέσματα των ελέγχων που γίνονται, κοινοποιούνται στην ΑΑΔΕ.
Βεβαίως, σχεδόν όλες οι εταιρείες έχουν ένα σύστημα ελέγχου. Είτε οι ίδιες, είτε σε συνεργασία με τρίτους. Συστήματα, είτε αυστηρά είτε ελαστικά, που όμως από μόνα τους δεν μπορούν να διασφαλίσουν την ασφάλεια στον καταναλωτή αν δεν υπάρχει παράλληλα, και μια πολύ αυστηρή επιλογή συνεργατών.
Αυτό βέβαια αφορά την κάθε εταιρεία ξεχωριστά, και η κάθε εταιρεία κρίνεται από αυτές τις επιλογές της. Διότι ο δεύτερος παράγοντας που βοήθησε στο να μην είμαστε στην πρώτη λίστα, είναι ότι επιλέγουμε με πολύ αυστηρά κριτήρια, με ποιον θα συνεργασθούμε.
Και φυσικά, είναι ενδεχόμενο στην επόμενη δημοσιοποίηση παραβατικών πρατηρίων και στο Δίκτυο της ελίν των 550 πρατήρια, να βρεθεί ένας ή δυο παραβατικοί” είπε ο επικεφαλής της ΕΛΙΝΟΙΛ τονίζοντας , ωστόσο, ότι σε περίπτωση διαπίστωσης παραβατικής συμπεριφοράς η εταιρεία δε θα περιμένει την ολοκλήρωση της όποιας διαπιστωτικής διαδικασίας αλλά θα “κατεβάζει ταμπέλες” από όποιον ή όποια έχει μπει στο στόχαστρο για παραβατική συμπεριφορά.
Το πλαφόν
Αναφερόμενος και στο πλαφόν έκανε λόγο και για μια άλλη στρέβλωση. Τόνισε, χαρακτηριστικά, ότι η παράταση του πλαφόν το 2024 ήταν αδικαιολόγητη και αποτελέσε τη δεύτερη στρέβλωση στην αγορά που επηρεάσε σε σημαντικό βαθμό και την κερδοφορία της εταιρείας.
«Το πιο σημαντικό, όμως, που αφορά την κατάργηση του πλαφόν, είναι ότι σε συνδυασμό με τις ενέργειες της ΑΑΔΕ και της ΕΛΑΣ, θα μειωθεί ο αριθμός των παραβατικών πρατηρίων, διότι θα παύσουν οι πρατηριούχοι να εγκαταλείπουν τα πρατήρια. Στις εταιρίες θα δοθεί η δυνατότητα να διαμορφώσουν την εμπορική τους πολιτική με μεγαλύτερη ευελιξία να ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητά τους. Συνεπώς οι προοπτικές, συνολικά της Εσωτερικής Αγοράς είναι για το 2025 θετικές» υπογράμμισε.
Πάντως, παρά τα θετικά βήματα που αναγνωρίζει ο πρόεδρος του Συνδέσμου ότι έχουν γίνει από την πλευρά της πολιτείας για την αντιμετώπιση της παραβατικότητας υπάρχουν σοβαρά ζητήματα «που δεν μας επιτρέπουν να αισθανθούμε ότι λειτουργούμε σε μια υγιή αγορά» όπως είπε.
«Ζητήματα όπως η μη εφαρμογή του νόμου, είτε λόγω αποφάσεων των πρωτοδικείων, είτε λόγω ολιγωρίας και έλλειψης συντονισμού των εμπλεκόμενων υπουργείων. Αποτέλεσμα η διαχείριση του προβλήματος να γίνεται δυσκολότερη σε έναν Έλληνα καταναλωτή, ο οποίος είναι σε πλήρη σύγχυση, δεν κατανοεί το πρόβλημα σε βάθος και «τσουβαλιάζει» όλες τις εταιρείες και όλα τα πρατήρια, στην άποψη ότι όλοι είναι ίδιοι». Πρόσθεσε δε ότι υπάρχει ακόμα ένας μεγάλος αριθμός έντιμων πρατηριούχων που αγωνίζονται να επιβιώσουν και ένας αριθμός εταιριών που σέβεται το σήμα που έχουν τα πρατήριά του.