Μενού Ροή
ΓΕΚ Τέρνα: Τα έργα – μαμούθ στη Ρουμανία και το διεθνές άπλωμα με αιχμή τις κατασκευές

Ο κλάδος – ναυαρχίδα από πλευράς ανεκτέλεστου αλλά και ο απόλυτος στυλοβάτης, συνεχιστής και «εγγυητής» της κυριαρχίας του ομίλου ΓΕΚ Τέρνα στο χώρο των υποδομών και της ενέργειας αποδεικνύεται ο κατασκευαστικός.

Ασχέτως αν ο όμιλος έχει απλωθεί τα τελευταία πολλά χρόνια στο χώρο της ενέργειας, αλλά και στον τομέα των παραχωρήσεων, με στόχο τις ««κλειδωμένες» αποδόσεις ρευστότητας, ο κλάδος των κατασκευών είναι αυτός που έφερε τον όμιλο στην κορυφή της εγχώριας επιχειρηματικότητας, αλλά και αυτός που θα συντηρήσει το growth τα επόμενα χρόνια.

Είναι αυτός που διεκπεραιώνει τα σύνθετα ενεργειακά έργα, είτε για τον όμιλο, είτε για τρίτους, αυτός που υποστηρίζει και λειτουργεί επικουρικά και στις παραχωρήσεις αλλά και αυτός που αποτελεί την αιχμή για τη διεκδίκηση μεγάλων έργων στο εξωτερικό, όπου ο όμιλος πλέον στρέφει μέρος των προτεραιοτήτων του.

Μόλις χθες ο κατασκευαστικός βραχίονας του ομίλου ΓΕΚ Τέρνα, η Τέρνα, ανέλαβε (αναδείχθηκε προσωρινός μειοδότης) δύο εκ των μεγαλύτερων έργων που έχει αναλάβει εταιρεία ελληνικών συμφερόντων στο εξωτερικό. Ο λόγος για τα δύο σιδηροδρομικά έργα στη Ρουμανία, συνολικού προϋπολογισμού 992,7 εκατ. ευρώ, κάτι που ανεβάζει πλέον το ανεκτέλεστο του κατασκευαστικού τομέα της ΓΕΚ Τέρνα σε περίπου 7,7 δισ. ευρώ!

Η Τέρνα είναι η leader σε κοινοπραξία με την Alstom Romania, ενώ τα έργα αφορούν τον σχεδιασμό και την πλήρη ανάταξη τμημάτων της σιδηροδρομικής γραμμής Craiova-Drobeta Turnu Severin-Caransebeș, συνολικού μήκους 83 χιλιομέτρων, η οποία αποτελεί μέρος του διαδρόμου Orient/East Mediterranean.

Επίδειξη δύναμης

Πρόκειται αν μη τι άλλο για επίδειξη δύναμης και αποτελεσματικότητας για τον ελληνικό όμιλο που κάνει δυναμικό ντεμαράζ στο εξωτερικό, ενώ το σιδηροδρομικό έργο στη Ρουμανία έχει στρατηγική σημασία, καθώς συμβάλλει στην ενίσχυση της διασυνδεσιμότητας της χώρας με τη Νοτιοανατολική Ευρώπη και ευρύτερα με την ευρωπαϊκή αγορά.

Το έργο εντάσσεται στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών (TEN-T) και στοχεύει στη βελτίωση των σιδηροδρομικών υποδομών, προσφέροντας σημαντική μείωση στους χρόνους μετακίνησης και αναβαθμίζοντας τον γεωπολιτικό ρόλο της Ρουμανίας ως μεταφορικός κόμβος. Παράλληλα, η συμμετοχή της Τέρνα ενδυναμώνει την παρουσία ελληνικών εταιρειών σε μεγάλης κλίμακας ευρωπαϊκά έργα υποδομών, αναδεικνύοντας τη δυνατότητα τεχνογνωσίας και διεθνούς ανταγωνιστικότητας της χώρας.

Βεβαίως, εκκρεμεί ακόμη η ανακήρυξη της κοινοπραξίας ως οριστικού μειοδότη, ενώ εφόσον δεν προκύψουν ενστάσεις ή άλλες καθυστερήσεις, το έργο αναμένεται να εισέλθει σε φάση κατασκευής το 2026. Το πρώτο έργο είναι το Craiova – Filiași, με προϋπολογισμό 543,44 εκατ. ευρώ και το δεύτερο το Filiași- Igiroasa, με προϋπολογισμό 449,20 εκατ. ευρώ. Η διάρκεια εκπόνησης των μελετών είναι 12 μήνες, ενώ η διάρκεια κατασκευής τρία χρόνια (36 μήνες).

Το «μωσαϊκό» του ανεκτέλεστου

Με την προσθήκη των δύο νέων σιδηροδρομικών έργων στη Ρουμανία, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο του κατασκευαστικού τομέα της ΓΕΚ Τέρνα διαμορφώνεται πλέον σε περίπου 7,7 δισ. ευρώ. Από αυτό το ποσό, το 52% (περίπου 4 δισ. ευρώ) αφορά ίδια έργα του ομίλου, όπως μεγάλα ενεργειακά έργα (ΑΠΕ, αντλησιοταμίευση Αμφιλοχίας), το Integrated Resort Casino στο Ελληνικό και εμπορικά ακίνητα υψηλών προδιαγραφών.

Το 28% (περίπου 2,16 δισ. ευρώ) αφορά Δημόσια έργα, στα οποία περιλαμβάνονται η νέα Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ, προς υπογραφή), έργα διαχείρισης απορριμμάτων, η επέκταση του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών, καθώς και τα νέα σιδηροδρομικά έργα στη Ρουμανία και τα έργα ΣΔΙΤ.

Το υπόλοιπο 20% (περίπου 1,54 δισ. ευρώ) αφορά αμιγώς ιδιωτικά έργα, όπως ιδιωτικές κατασκευές και αναπτύξεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό, καθώς και συμπράξεις με ιδιωτικούς φορείς για τουριστικά, βιομηχανικά και εμπορικά projects.

Το έργο στη Βουλγαρία

Θυμίζουμε πως στις αρχές του περασμένου Μαρτίου, η Τέρνα Ενεργειακή, που έχει πουληθεί στην αραβικών συμφερόντων Masdar, ανέλαβε μεγάλο φωτοβολταϊκό έργο στη Βουλγαρία, το οποίο κατασκευαστικά θα διεκπεραιώσει η Τέρνα, στο πλαίσιο της συνεργασίας που έχουν υπογράψει όταν έγινε το deal πώλησης της πράσινης θυγατρικής. Η επένδυση αφορά τον σχεδιασμό, την προμήθεια και την κατασκευή φωτοβολταϊκού σταθμού ονομαστικής ισχύος 130 MW, στην περιοχή Βρατίτσα, στο Μπουργκάς της Βουλγαρίας.

Το έργο περιλαμβάνει την εγκατάσταση του φωτοβολταϊκού σταθμού, καθώς και το σύνολο των εργασιών σύνδεσής του με το δίκτυο, συμπεριλαμβανομένης της κατασκευής ενός νέου υποσταθμού 33/110 kV. Βάσει του προβλεπόμενου χρονοδιαγράμματος, το φωτοβολταϊκό πάρκο θα διασυνδεθεί με το ηλεκτρικό δίκτυο της Βουλγαρίας στα τέλη του 2026.

Γ. Περιστέρης: Η αξία των κατασκευών

Μιλώντας στη χθεσινή γενική συνέλευση των μετόχων, ο επικεφαλής του ομίλου ΓΕΚ Τέρνα Γιώργος Περιστέρης έκανε ιδιαίτερη μνεία στη θυγατρική των κατασκευών. Τόνισε πως μέσω της συμφωνίας πώλησης της Τέρνα Ενεργειακή, ο όμιλος έχει εξασφαλίσει τη συμμετοχή του σε νέα έργα ενεργειακών επενδύσεων, όπως είναι η παραγωγή και αποθήκευση καθαρής ενέργειας, έργα αντλησιοταμίευσης και υπεράκτια αιολικά πάρκα.

Σημείωσε πως αυτή η σημαντική δυνατότητα «θα ωφελήσει την Τέρνα η οποία ούτως ή άλλως διαδραματίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στην κατασκευή μεγάλων και κρίσιμων ενεργειακών έργων, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό».

Αναφορικά με το ανεκτέλεστο, ο κ. Περιστέρης τόνισε πως «κινείται πλέον στην περιοχή των 7 δισ. ευρώ και εκτείνεται σε ορίζοντα πενταετίας, διασφαλίζοντας σταθερά και βιώσιμα περιθώρια κερδοφορίας. Το ανεκτέλεστό μας θα ενισχύεται διαρκώς με νέα έργα, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό».

Αναφέρθηκε στα δύο έργα στη Ρουμανία που ανακοινώθηκαν χθες το πρωί, ενώ συμπλήρωσε πως «η Τέρνα υλοποιεί εγκαίρως και άρτια όλες τις επενδύσεις και τα έργα που αναλαμβάνει. Αυτό σημαίνει ότι το ανεκτέλεστό μας δεν είναι ένα στατικό μέγεθος που απλά αυξάνεται όταν αναλαμβάνουμε νέα έργα. Είναι ένας δυναμικός δείκτης της επιχειρηματικής και κατασκευαστικής μας ικανότητας να αναλαμβάνουμε και να υλοποιούμε με επιτυχία σύνθετα έργα στην Ελλάδα και το εξωτερικό».

Τι έδειξαν τα μεγέθη 1ου τριμήνου για τον τομέα των κατασκευών

Θυμίζουμε πως η δραστηριότητα του κατασκευαστικού τομέα του ομίλου ΓΕΚ Τέρνα το πρώτο φετινό τρίμηνο κινήθηκε σε ανοδικά, καθώς επιταχύνθηκε η υλοποίηση έργων που βρίσκονταν υπό κατασκευή και νέα έργα ξεκίνησαν να κατασκευάζονται. Συνάμα, και τα περιθώρια κέρδους συνέχισαν να κινούνται ανοδικά, ως αποτέλεσμα του μείγματος των έργων αλλά και της εκτελεστικής ικανότητας του ομίλου.

Ο συνολικός κύκλος εργασιών του ομίλου ΓΕΚ Τέρνα το πρώτο φετινό τρίμηνο διαμορφώθηκε στα 989,3 εκατ. ευρώ έναντι 663,9 εκατ. το αντίστοιχο διάστημα του 2024 (+49%), με τον τομέα των κατασκευών να έχει τζίρο 346,2 εκατ. ευρώ έναντι 296,6 εκατ. πέρυσι (+16,7%). Ήταν ο δεύτερος τη τάξει κλάδος, μετά την ενέργεια που έφερε τζίρο 528,9 εκατ. ευρώ φέτος, έναντι 374,1 εκατ. ευρώ πέρυσι (+41,4%).

Από πλευράς EBITDA, o κλάδος των κατασκευών έφερε στο πρώτο φετινό τρίμηνο 46,9 εκατ. ευρώ από 33,2 εκατ. πέρυσι (+41,3%) και ήταν δεύτερος τη τάξει πίσω από τις παραχωρήσεις που έφεραν EBITDA 74,9 εκατ. ευρώ από 38,1 εκατ. πέρυσι (+96,2%).

Ιστορικό

Η Τέρνα ιδρύθηκε το 1972 και από τότε δραστηριοποιείται στην εκτέλεση ενός ευρύτατου φάσματος δημόσιων και ιδιωτικών έργων, μεγάλου προϋπολογισμού και σύνθετης τεχνογνωσίας, όπως οδικά και σιδηροδρομικά δίκτυα, λιμάνια, κτίρια, νοσοκομεία, μουσεία, βιομηχανικές εγκαταστάσεις, υδροηλεκτρικά έργα, φράγματα κ.λπ.

Το 1994 η Τέρνα έκανε την εισαγωγή της στο ελληνικό χρηματιστήριο, ενώ το 1999 συγχωνεύτηκε με την ΓΕΚ Α.Ε., η οποία είχε εισαχθεί στο Χ.Α. από το 1969 και είχε ήδη κυρίαρχη παρουσία στον κλάδο των κατασκευών. Έτσι, δημιουργήθηκε ένας ισχυρός όμιλος, που έκτοτε κινήθηκε έντονα αναπτυξιακά.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας