Μενού Ροή
gREAT SEA INTERCONNECTOR
Καλώδιο: Οι 4 εκκρεμείς αποφάσεις των Κυπρίων, τα θετικά βήματα και η ώρα που μιλά η Nexans

Τέσσερις αποφάσεις των Κυπρίων -δύο εξ αυτών κοινές με την ελληνική πλευρά- απομένουν να υπογραφούν ώστε τα λόγια να μετουσιωθούν σε πράξεις και να επανατεθεί σε τροχιά υλοποίησης η πολυσυζητημένη ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Κύπρου. Οι Κύπριοι κάνουν ήδη βήματα προς αυτήν την κατεύθυνση, όπως πιστοποιεί ο φορέας υλοποίησης του έργου ΑΔΜΗΕ.

Σήμερα, αναμένεται να ανοίξει τα χαρτιά της και η νέα διοίκηση της κατασκευάστριας του καλωδίου Nexans υπό τον καινούργιο CEO Julien Hueber. Η εταιρεία ανακοινώνει σήμερα τα αποτελέσματα του 3ου τριμήνου και στην ενημέρωση των αναλυτών που θα ακολουθήσει θεωρείται βέβαιο ότι θα ερωτηθεί και θα απαντήσει για τον σχεδιασμό της σχετικά με την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Κύπρου, μια από τις μεγαλύτερες συμβάσεις της ύψους 1,43 δις ευρώ.

Στην τελευταία ενημέρωση των αναλυτών ο απελθών CEO της εταιρείας, Christopher Guérin είχε δηλώσει ότι η Nexans είχε πληρωθεί από τον ΑΔΜΗΕ μέχρι και τον Αύγουστο και έως εκ τούτου είχε ξεκαθαρίσει ότι θα συνέχιζε την κατασκευή του καλωδίου έως τις αρχές Σεπτεμβρίου αναμένοντας από τον ΑΔΜΗΕ την τελική ειδοποίηση εκτέλεσης του αντικειμένου της σύμβασης (Notice to proceed), την οποία φυσικά, μετά τις γνωστές εξελίξεις, δεν έχει λάβει έως σήμερα.

Οι 4 αποφάσεις των Κυπρίων

Για να προχωρήσει, λοιπόν, το project, σύμφωνα με επιβεβαιωμένες πληροφορίες του energymag, χρειάζεται η κυπριακή πλευρά και συγκεκριμένα η ρυθμιστική αρχή ενέργειας Κύπρου (ΡΑΕΚ) να λάβει τέσσερις αποφάσεις.

Η πρώτη αφορά τον επιμερισμό των 25 εκατ. ευρώ στους καταναλωτές για την ανάκτησή τους εντός του 2025. Για να εκδοθεί, όμως, αυτή η απόφαση θα πρέπει το υπουργείο Οικονομικών της Κύπρου -του οποίου προΐσταται, ως γνωστόν, ο κ. Μάκης Κεραυνός που αντιτίθεται στο έργο- να διαθέσει 25 εκατ. ευρώ στον Λογαριασμό Χρήσης Διασύνδεσης που τηρεί ο Διαχειριστής Συστήματος Μεταφοράς της Κύπρου κι αυτός με τη σειρά του να διαμορφώσει τα τιμολόγια κατ’ αυτόν τον τρόπο ώστε να συμψηφίζουν το ποσό που έχει διαθέσει το υπουργείο Οικονομικών.

Στη συνέχεια, ο Διαχειριστής Συστήματος Μεταφοράς της Κύπρου πρέπει να υποβάλλει τα τιμολόγια στη ΡΑΕΚ, αυτή να τα εγκρίνει και ο ΑΔΜΗΕ να αρχίσει την ανάκτηση των ποσών. Αυτή η διαδικασία συμψηφισμού έχει προβλεφθεί επειδή η κυπριακή κυβέρνηση έχει αποφασίσει το κόστος κατασκευής της διασύνδεσης να μην το επιβαρυνθούν οι κύπριοι καταναλωτές αλλά ο κρατικός προϋπολογισμός και συγκεκριμένα το ταμείο εσόδων από τους ρύπους.

Η έγκριση του εσόδου και η «παράξενη» απόφαση

Η δεύτερη απόφαση που πρέπει να εκδώσει η ΡΑΕΚ είναι η έγκριση του επιτρεπόμενου εσόδου του έργου για το 2025 με βάση τις δαπάνες του έργου, σύμφωνα με τη σχετική μεθοδολογία υπολογισμού που έχει εγκρίνει η ρυθμιστική αρχή ενέργειας της Κύπρου. Ανάλογη απόφαση έχει ήδη εκδώσει η ΡΑΑΕΥ για την Ελλάδα. Η απόφαση αυτή είναι αναγκαία για την διασφάλιση του ΑΔΜΗΕ και θα πρέπει να λαμβάνεται για κάθε έτος της κατασκευαστικής περιόδου ώστε να προκύπτει για την Κύπρο η διαφορά του εκάστοτε ετήσιου εσόδου από τα 25 εκατ. ευρώ που θα δίνονται και η διαφορά αυτή να κεφαλαιοποιείται κάθε χρόνο με το εγκεκριμένο WACC.

Η ΡΑΕΚ έχει εκδώσει μια τέτοια εγκριτική απόφαση αλλά δεν γίνεται αποδεκτή καθώς αξιολογείται ως «παράξενη» για τα ρυθμιστικά δεδομένα που βασίζεται μόνο στα 82 εκατ. ευρώ CAPEX τα οποία έχει αναγνωρίσει.

Επισημαίνεται ότι οι αποφάσεις που αφορούν στην έγκριση του επιτρεπόμενου εσόδου και τον καθορισμό των μοναδιαίων χρεώσεων της γραμμής για το 2025 θα πρέπει να ληφθούν φέτος και για το 2026.

Οι κοινές αποφάσεις και οι σταλίες ερευνητικών πλοίων

Η τρίτη απόφαση που πρέπει να ληφθεί είναι κοινή της ΡΑΕΚ και της ΡΑΑΕΥ και αφορά την έγκριση του λειτουργικού κόστους του έργου (OPEX) για το 2025. Η κυπριακή πλευρά δεν συναινούσε μέχρι τώρα να την υπογράψει.

Κοινή είναι και η τέταρτη απόφαση που αφορά την έγκριση του πρόσθετου κόστους του έργου που προέκυψε το 2025 για λόγους που εκφεύγουν του ελέγχου, της ευθύνης και της υπαιτιότητας του ΑΔΜΗΕ. Πρόκειται συγκεκριμένα για τις σταλίες ερευνητικών πλοίων, δηλαδή του χρόνου που παρέμειναν στα λιμάνια επειδή δεν μπορούσαν να διεξάγουν έρευνες για τους γνωστούς λόγους. Οι ρυθμιστικές αρχές ενέκριναν το κόστος αυτό επί της αρχής τον Απρίλιο του 2025, ωστόσο στη συνέχεια η κυπριακή πλευρά υπαναχώρησε κα συνεπώς, δεν εκδίδουν την κοινή απόφαση λόγω διαφωνιών της κυπριακής πλευράς.  

Τα θετικά βήματα

Από την άλλη πλευρά στον ΑΔΜΗΕ αναγνωρίζουν τα θετικά βήματα που κάνει η κυπριακή πλευρά με πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα την έκδοση των αποφάσεων από τη ΡΑΕΚ για τη μεταβίβαση των αδειών ιδιοκτήτη και διαχειριστή του έργου στον ΑΔΜΗΕ καθώς και το ότι η ΡΑΕΚ προτίθεται να λάβει αντίστοιχη απόφαση εσόδου με αυτή του Έλληνα Ρυθμιστή μειώνοντας το ρυθμιστικό ρίσκο για τον ΑΔΜΗΕ».

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας