Μενού Ροή
papastavrou kathetos diadromos
Άγονη η νέα δημοπρασία για τον κάθετο διάδρομο – Ερωτήματα για τη βιωσιμότητα του έργου

Χωρίς συμμετοχή ολοκληρώθηκε και η τελευταία δημοπρασία για τη δέσμευση δυναμικότητας στον κάθετο διάδρομο φυσικού αερίου, για τον Οκτώβριο 2025. Παρά την προσφερόμενη δυναμικότητα των 25.801.972 kWh/d/month, κανένας χρήστης δεν εκδήλωσε ενδιαφέρον, με αποτέλεσμα το ποσοστό κάλυψης να διαμορφωθεί στο 0%. Το προϊόν Route 1, με κόστος 7,441 €/MWh, έμεινε και πάλι χωρίς αγοραστές .

Η εξέλιξη αυτή εντείνει τον προβληματισμό γύρω από τη λειτουργικότητα και την εμπορική προοπτική του κάθετου διαδρόμου. Πρόκειται για ακόμη μία «άγονη» δημοπρασία σε μια αλυσίδα αποτυχημένων προσπαθειών, γεγονός που δείχνει ότι το συγκεκριμένο προϊόν δεν βρίσκει ανταπόκριση στην αγορά.

Αναλυτές εκτιμούν ότι το υψηλό κόστος μεταφοράς, σε συνδυασμό με την υποτονική ζήτηση φυσικού αερίου σε περιφερειακό επίπεδο, καθιστούν τον κάθετο διάδρομο λιγότερο ανταγωνιστικό σε σχέση με άλλες διαθέσιμες οδούς. Την ίδια ώρα, η ευρωπαϊκή αγορά χαρακτηρίζεται από πλεόνασμα προσφοράς LNG, πτώση τιμών spot και αυξημένη χρήση ανανεώσιμων πηγών, στοιχεία που μειώνουν περαιτέρω την ελκυστικότητα του έργου.

Η απουσία ενδιαφέροντος δεν έχει μόνο εμπορική διάσταση, αλλά και στρατηγική σημασία. Ο κάθετος διάδρομος είχε παρουσιαστεί ως κρίσιμο εργαλείο για την ενεργειακή ασφάλεια της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, με στόχο τη διαφοροποίηση πηγών και τη μείωση εξάρτησης από παραδοσιακούς προμηθευτές. Ωστόσο, η επαναλαμβανόμενη αποτυχία δέσμευσης δυναμικότητας ενδέχεται να υπονομεύσει την αξιοπιστία του σχεδίου και να επηρεάσει τη χρηματοδότηση μελλοντικών επενδύσεων.

Παράγοντες της αγοράς προειδοποιούν ότι εάν δεν υπάρξουν παρεμβάσεις στην τιμολογιακή πολιτική ή κίνητρα για την ενίσχυση της εμπορικής ελκυστικότητας, ο κάθετος διάδρομος κινδυνεύει να παραμείνει ένα έργο με περιορισμένη πραγματική αξιοποίηση. Το ερώτημα που πλέον τίθεται είναι κατά πόσο η Ελλάδα και οι γειτονικές χώρες θα μπορέσουν να επανατοποθετήσουν τον διάδρομο στον ενεργειακό χάρτη, πριν οι εξελίξεις στην ευρωπαϊκή αγορά τον καταστήσουν παρωχημένο.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας