Την έγκριση νομοθεσίας που θα επιτρέπει τη μόνιμη και καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους πώληση βενζίνης με 15% αιθανόλη (E15) ζήτησε από το Κογκρέσο η κυβέρνηση του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ, επαναφέροντας ένα πάγιο αίτημα της βιομηχανίας βιοκαυσίμων.
Η πρωτοβουλία αυτή σηματοδοτεί την πρώτη επίσημη προσπάθεια του Λευκού Οίκου να θεσμοθετήσει σε μόνιμη βάση την πολιτική, η οποία μέχρι σήμερα εφαρμοζόταν αποσπασματικά και με περιορισμούς, ιδιαίτερα κατά τους θερινούς μήνες.
Η κυβέρνηση επιχειρεί, παράλληλα, να ασκήσει πίεση προς τις πετρελαϊκές εταιρείες διύλισης, οι οποίες εκφράζουν αντιρρήσεις, υποστηρίζοντας ότι η αυξημένη χρήση αιθανόλης μπορεί να ανεβάσει το κόστος παραγωγής και να δημιουργήσει προβλήματα στη διανομή καυσίμων.
Το μέτρο εντάσσεται και στις ευρύτερες προσπάθειες της Ουάσιγκτον να συγκρατήσει τις τιμές των καυσίμων, οι οποίες έχουν αυξηθεί μετά τις γεωπολιτικές εντάσεις στη Μέση Ανατολή και την αστάθεια στην παγκόσμια αγορά ενέργειας.
Σύμφωνα με το σχέδιο του Λευκού Οίκου, που περιλαμβάνεται σε συμπληρωματικό νομοσχέδιο, ζητείται η «επείγουσα και αναγκαία ρύθμιση» για τη μόνιμη καθιέρωση της πώλησης E15 καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
Σήμερα, η βενζίνη με 10% αιθανόλη (E10) μπορεί να διατίθεται όλο τον χρόνο στις ΗΠΑ, ενώ το E15 επιτρέπεται μόνο εποχικά, καθώς θεωρείται ότι σε υψηλές θερμοκρασίες αυξάνει τις εκπομπές και τη δημιουργία αιθαλομίχλης λόγω μεγαλύτερης πτητικότητας.
Η νομοθετική πρόταση έχει ήδη περάσει οριακά από τη Βουλή των Αντιπροσώπων, ωστόσο αντιμετωπίζει ισχυρότερες πολιτικές αντιστάσεις στη Γερουσία, όπου απαιτείται ευρύτερη διακομματική συναίνεση για την έγκριση σημαντικών μέτρων.
Παρά το πολιτικό αδιέξοδο, οι υποστηρικτές του μέτρου εκτιμούν ότι η καθιέρωση του E15 θα ενισχύσει την εγχώρια παραγωγή αιθανόλης και θα προσφέρει μια φθηνότερη εναλλακτική στους καταναλωτές, σε μια περίοδο που οι τιμές της βενζίνης παραμένουν υψηλές στις ΗΠΑ.
Πηγή: Reuters