Σημαντική πρόοδο στην εναρμόνιση του ενεργειακού της τομέα με το ευρωπαϊκό κεκτημένο καταγράφει η Μολδαβία, έχοντας ήδη ολοκληρώσει το 61% των υποχρεώσεων που απορρέουν από το Κεφάλαιο 15 (Ενέργεια) των ενταξιακών διαπραγματεύσεων με την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν κατά την πρώτη διαδικασία παρακολούθησης του κεφαλαίου, από τα 130 προβλεπόμενα μέτρα έχουν ήδη υλοποιηθεί τα 79, γεγονός που αποτυπώνει τη δυναμική που έχει αποκτήσει η ενεργειακή μεταρρύθμιση της χώρας.
Η Μολδαβία έχει προχωρήσει στην προσαρμογή της νομοθεσίας της στους ευρωπαϊκούς κανόνες για την ασφάλεια εφοδιασμού με φυσικό αέριο, καθώς και στις απαιτήσεις της ΕΕ για τη διατήρηση στρατηγικών αποθεμάτων πετρελαίου. Στο πλαίσιο αυτό, ορίστηκε η αρμόδια αρχή για τη διαχείριση των ενεργειακών αποθεμάτων και τέθηκαν οι βάσεις για τη δημιουργία του εθνικού συστήματος αποθήκευσης καυσίμων.
Παράλληλα, αυξάνεται το ενδιαφέρον των πολιτών για τα προγράμματα ενεργειακής αναβάθμισης κατοικιών, τα οποία στοχεύουν στη μείωση της ενεργειακής κατανάλωσης και του κόστους θέρμανσης και ηλεκτρισμού.
Ένα από τα βασικά εργαλεία χρηματοδότησης αφορά την ενεργειακή ανακαίνιση πολυκατοικιών μέσω ενώσεων ιδιοκτητών. Κατά το 2025 πραγματοποιήθηκαν ενεργειακοί έλεγχοι σε 41 κτίρια κατοικιών, εκπονήθηκαν τεχνικές μελέτες και υπογράφηκαν οι απαραίτητες συμβάσεις για την έναρξη των εργασιών. Μέσα στο έτος κατατέθηκαν περισσότερες από 200 αιτήσεις, ενώ υπογράφηκαν 141 συμβάσεις και ξεκίνησαν τα πρώτα έργα ανακαίνισης.
Ιδιαίτερα δημοφιλές αποδεικνύεται και το πρόγραμμα «Casa Verde» («Πράσινο Σπίτι»), το οποίο στηρίζει επενδύσεις σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και μέτρα εξοικονόμησης ενέργειας σε μονοκατοικίες. Η πρώτη πρόσκληση ενδιαφέροντος, τον Ιούλιο του 2025, προσέλκυσε 745 αιτήσεις, ενώ η δεύτερη, που προκηρύχθηκε τον Μάρτιο του 2026, συγκέντρωσε περίπου 1.000 αιτήσεις μέσα σε λίγες ημέρες.
Ταυτόχρονα, η χώρα επιταχύνει την ανάπτυξη στρατηγικών ενεργειακών υποδομών με στόχο την ενίσχυση της διασύνδεσής της με τη Ρουμανία και το ευρωπαϊκό ηλεκτρικό σύστημα.
Στα έργα προτεραιότητας περιλαμβάνονται οι διασυνδέσεις υψηλής τάσης 400 kV Βουλκανέστι–Κισινάου, Μπάλτσι–Σουτσεάβα και Στρασένι–Γκουτινάς. Οι επενδύσεις αυτές αναμένεται να ενισχύσουν σημαντικά την ενεργειακή ασφάλεια της Μολδαβίας και να διευκολύνουν την πλήρη ένταξή της στην ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.
Κρίσιμο έργο θεωρείται η ολοκλήρωση της γραμμής μεταφοράς Βουλκανέστι–Κισινάου, καθώς και ο εκσυγχρονισμός των σχετικών υποσταθμών, που θα συμβάλουν στη μείωση των αδυναμιών του εθνικού δικτύου και στην αύξηση της ανθεκτικότητάς του απέναντι σε εξωτερικές διαταραχές.
Επιπλέον, το έργο κατασκευής δεύτερου κυκλώματος στη γραμμή μεταφοράς 330 kV μεταξύ Μπάλτσι και του υδροηλεκτρικού σταθμού Ντνεστρόφσκ εντάχθηκε το 2024 στη λίστα Έργων Ενεργειακού Ενδιαφέροντος της Ενεργειακής Κοινότητας (PECI) και επανεπιβεβαιώθηκε για τη λίστα του 2026 μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας προεπιλογής.
Η υλοποίηση του έργου αναμένεται να αυξήσει τη διαθέσιμη διασυνοριακή μεταφορική ικανότητα κατά περίπου 500 MW, ενισχύοντας την ενεργειακή ασφάλεια σε περιφερειακό επίπεδο και δημιουργώντας πρόσθετες δυνατότητες για την ενσωμάτωση περισσότερων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στο δίκτυο.
Η πρόοδος που καταγράφει η Μολδαβία στον ενεργειακό τομέα θεωρείται κομβικής σημασίας για την ευρωπαϊκή της πορεία, αλλά και για τη σταδιακή απεξάρτησή της από παραδοσιακές πηγές και δίκτυα εφοδιασμού που κυριαρχούσαν επί δεκαετίες στην περιοχή.
Πηγή: ceenergynews