Η ΕΕ δεν είναι πιθανό να επιτύχει τον στόχο της να γίνει πλήρως ηλεκτρική έως το 2035 - κάτι που είναι πιθανότερο να συμβεί το 2041-, και αυτό με τη σειρά του απειλεί τον στόχο να γίνει ουδέτερη ως προς τις εκπομπές άνθρακα έως το 2050, προειδοποιεί η Allianz Research.
Ειδικότερα, όπως σημειώνει ο οίκος, το σχέδιο της Ευρώπης για την απαγόρευση των πωλήσεων οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης (ICE) έως το 2035 βρίσκεται σε σύγκρουση μεταξύ εθνικών βιομηχανικών συμφερόντων και περιφερειακών πράσινων φιλοδοξιών.
Η Γερμανία και η Ιταλία πιέζουν για αναβολή της προθεσμίας του 2035 και για ένα πιο ευέλικτο πλαίσιο για τους στόχους εκπομπών άνθρακα, υποστηρίζοντας ότι η αυτοκινητοβιομηχανία χρειάζεται ανακούφιση, καθώς τα περιθώρια κέρδους συμπιέζονται από το υψηλότερο κόστος παραγωγής και τη μειωμένη ζήτηση. Ωστόσο, η Γαλλία και η Ισπανία αντιτίθενται σθεναρά σε οποιαδήποτε αναθεώρηση, φοβούμενες ότι θα έστελνε ένα αποθαρρυντικό μήνυμα στους επενδυτές και θα υπονόμευε την αξιοπιστία του οδικού χάρτη της Ευρώπης για την ουδετερότητα του άνθρακα.
Το ρήγμα, όπως επισημαίνει ο οίκος, αντανακλά το διαφορετικό βάρος του αυτοκινητοβιομηχανικού τομέα στις εθνικές οικονομίες: αντιπροσωπεύει πάνω από 5% του ΑΕΠ και 800.000 θέσεις εργασίας στη Γερμανία και περίπου 6% στην Ιταλία, σε σύγκριση με λιγότερο από 3% στη Γαλλία και την Ισπανία.
Στρατηγικά, η συζήτηση αντανακλά επίσης τις αντίθετες θέσεις μεταξύ των κατασκευαστών: Οι Γερμανοί και Ιταλοί κατασκευαστές, που εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τις εξαγωγές, αντιμετωπίζουν πιο δύσκολες προοπτικές ηλεκτρικών οχημάτων (EV) στο εξωτερικό. Οι ΗΠΑ σταμάτησαν τα κίνητρα αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων τον Σεπτέμβριο, ενώ τόσο στην Κίνα όσο και στην Ευρώπη, οι ευρωπαϊκές μάρκες αγωνίζονται να ανταγωνιστούν τα κινεζικά μοντέλα ηλεκτρικών οχημάτων που προσφέρουν τόσο ποιοτικό σχεδιασμό όσο και προηγμένη τεχνολογία σε πολύ ανταγωνιστική τιμή.
Αντιμέτωποι με τη συρρίκνωση της κερδοφορίας και των ταμειακών αποθεμάτων, οι Γερμανοί κατασκευαστές παραμένουν διστακτικοί να δεσμευτούν πλήρως σε ένα πλήρως ηλεκτρικό μέλλον, καθώς η απόδοση δεν φαίνεται αρκετά ελκυστική για να αντισταθμίσει την πρόσφατη αύξηση του κόστους λόγω των νέων δασμών των ΗΠΑ και της βιομηχανικής πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας στην Ευρώπη.
Οι βραχυπρόθεσμες ανησυχίες κινδυνεύουν ωστόσο να παραβλέψουν τη μεγάλη εικόνα, τονίζει η Allianz: Η ΕΕ είναι πιθανό να μην τηρήσει τον στόχο της να γίνει πλήρως ηλεκτρική έως το 2035, γεγονός που με τη σειρά του απειλεί τον στόχο να γίνει ουδέτερη από άποψη άνθρακα έως το 2050. Ο ρυθμός των ταξινομήσεων ηλεκτρικών οχημάτων και των εγκαταστάσεων δημόσιων σταθμών φόρτισης κατά την τελευταία δεκαετία υποδηλώνει ότι η ΕΕ θα επιτύχει τη μετάβαση μόνο το 2041.

Σε ένα πιο αισιόδοξο σενάριο, θα μπορούσε να επιτευχθεί το 2037 εάν η ΕΕ καταφέρει να δημιουργήσει τους στοχευόμενους 3,5 εκατ. δημόσιους σταθμούς φόρτισης έως το 2030. Η επίτευξη του στόχου του 2035 θα απαιτούσε μια πολύ ισχυρότερη δημοσιονομική ώθηση για την ανάπτυξη υποδομών ηλεκτρικών οχημάτων, βελτιωμένο pipeline προσφοράς και μια μέτρια ανάκαμψη της λιανικής ζήτησης για νέα αυτοκίνητα (2-3%), κάτι που φαίνεται απίθανο καθώς οι μεγάλες οικονομίες σφίγγουν το ζωνάρι και οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες.
Η συνέπεια στην ανάπτυξη υποδομών είναι το κλειδί για την ηλεκτροκίνηση, τονίζει η Allianz. Παρά την αισθητή πρόοδο της διείσδυσης των ηλεκτρικών οχημάτων χρόνο με το χρόνο, η οποία έχει καταστήσει την κατηγορία των BEV (ηλεκτρικών οχημάτων μπαταρίας) την τρίτη επιλογή για τους αγοραστές μπροστά από τους κινητήρες ντίζελ, ο ρυθμός είναι πολύ αργός για να επιτευχθεί ο στόχος του 2035. Η διείσδυση των BEV υποφέρει επίσης από τον ανταγωνισμό με τα υβριδικά οχήματα, τα οποία απορροφούν περίπου το ήμισυ της απώλειας αγοράς των μοντέλων κινητήρων πλήρους καύσης. Από πέρυσι, τα υβριδικά οχήματα αποτελούν την πιο δημοφιλή κατηγορία σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Χωρίς επενδύσεις σε καλοσχεδιασμένες και αποδοτικές υποδομές ειδικά για ηλεκτρικά οχήματα, ιδίως σταθμούς φόρτισης, εγκαταστάσεις στάθμευσης και συνδεδεμένες υπηρεσίες συντήρησης και δικτύου, για τη διατήρηση της ανάπτυξης και της υιοθέτησης των ηλεκτρικών οχημάτων στην περιοχή, το μερίδιό τους στις πωλήσεις είναι πιθανό να περιοριστεί, τονίζει η Allianz.
Μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους, η ΕΕ αναμένεται να έχει περίπου 1,1 εκατομμύριο σταθμούς φόρτισης, λιγότερο από το ένα τρίτο του στόχου της Κομισιόν για το 2030, που είναι 3,5 εκατομμύρια. Και ο τρέχων ρυθμός εγκατάστασης έχει επιβραδυνθεί απότομα, φτάνοντας μόλις το 23% το 2025, το χαμηλότερο ποσοστό από το 2019. Αυτή η επιβράδυνση, σε συνδυασμό με την άνιση κατανομή των υποδομών, το 56% των σημείων φόρτισης συγκεντρώνεται στη Γαλλία, τη Γερμανία και την Ολλανδία, ενώ πάνω από το 80% των χωρών της ΕΕ βρίσκεται κάτω από τον περιφερειακό μέσο όρο των 13,3 σταθμών ανά χιλιόμετρο δρόμου, εμποδίζει την ευρύτερη διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων. Για να επιτευχθούν οι στόχοι του 2030, η εγκατάσταση πρέπει να επιταχυνθεί σε μια μέση ετήσια αύξηση 26% τα επόμενα πέντε χρόνια.
