Μενού Ροή
Cosco το νέο Κινεζικό πλοίο
Το μέλλον της πράσινης ναυτιλίας, ο ΟΛΠ και το… τέρας Yuan Hai Kou της Cosco που έδεσε στον Πειραιά

Την αναβάθμιση του Πειραιά ως διεθνές διαμετακομιστικό κέντρο με σημαίνουσα σημασία για όλη τη Μεσόγειο, αλλά συνάμα τη «στροφή» του λιμανιού προς τις καθαρές μορφές ενέργειας με ό,τι συνεπάγεται αυτό για την αντιμετώπιση από επενδυτές, funds και τράπεζες σηματοδοτεί ο ερχομός του πιο «πράσινου» πλοίου μεταφοράς φορτίων που έχει δέσει ποτέ στην Ελλάδα.

Ο λόγος για το νέο «διαμάντι» της Cosco Shipping, το γιγάντιο και υπερσύγχρονο Yuan Hai Kou με δυνατότητα μεταφοράς 7.000 οχημάτων, το οποίο έδεσε τη Δευτέρα 23/6 στο μεγάλο λιμάνι της χώρας και χθες ο ΟΛΠ σε ειδική τελετή το υποδέχτηκε με κάθε επισημότητα. Το πλοίο ξεκίνησε το παρθενικό του ταξίδι από το λιμάνι της Γκουανγκτζού στην Κίνα και ο Πειραιάς είναι το πρώτο «δέσιμο» που έκανε, κίνηση μεγάλης σημειολογίας από την πλευρά της Cosco Shipping.

Η άφιξη του Yuan Hai Kou στον Πειραιά ενισχύει περαιτέρω τη στρατηγική συνεργασία Cosco – ΟΛΠ, ισχυροποιώντας την εικόνα του λιμανιού ως κέντρου πράσινης και ψηφιακής ναυτιλίας στη Μεσόγειο. Στο λιμάνι εφαρμόζονται σύγχρονα μέτρα όπως έξυπνη διαχείριση κυκλοφορίας, UAV και συνοδεία πλοίων επιθεώρησης από τις αρχές του Γκουανγκζού κατά την αναχώρηση.

Cosco το νέο Κινεζικό πράσινο πλοίο στον Πειραιά

Το Yuan Hai Kou είναι ό,τι πιο «πράσινο» έχει κυκλοφορήσει – σε τέτοια μεγέθη – από την παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα, καθώς είναι διπλού καυσίμου, χρησιμοποιεί υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) και ηλιακή ενέργεια, ενώ στο τελευταίο κατάστρωμα διαθέτει μεγάλο φωτοβολταϊκό πάρκο.

Σχεδιασμένο με αυστηρά πρότυπα ασφάλειας και βιωσιμότητας, το πλοίο διαθέτει 12 καταστρώματα μεταφοράς και εξειδικευμένα συστήματα πρόληψης και καταστολής κινδύνων, προσαρμοσμένα ειδικά στις απαιτήσεις των νέων ενεργειακών τεχνολογιών. Η υψηλή τεχνολογία του επιτρέπει την αποτελεσματική διαχείριση της φόρτωσης και εκφόρτωσης, διασφαλίζοντας παράλληλα την ακεραιότητα των μεταφερόμενων οχημάτων.

Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται και στην ενεργειακή αυτονομία του σκάφους, καθώς διαθέτει ένα προηγμένο φωτοβολταϊκό σύστημα ισχύος 302,8 kWp, το οποίο παράγει ετησίως περίπου 410.000 kWh ηλεκτρικής ενέργειας. Αυτή η καινοτομία συμβάλλει καθοριστικά στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος του πλοίου, εναρμονισμένη πλήρως με τους διεθνείς στόχους για πράσινη ναυτιλία.

Και αυτό διότι εξοικονομεί περίπου 111 τόνους καυσίμου και μειώνει τις εκπομπές CO₂ κατά 345,9 τόνους το χρόνο, ενώ διαθέτει shore-power εγκατάσταση, επιτρέποντας πλήρη παύση εκπομπών CO₂ κατά την παραμονή στο λιμάνι (περίπου 21 τόνοι CO₂/ημέρα).

Έχει μήκος 199,9 m και 12 καταστρώματα (οκτώ σταθερά και τέσσερα ρυθμιζόμενα), ενώ είναι το πρώτο πλοίο με CCS ΝΕV Carriage πιστοποίηση, που σημαίνει ότι πληροί αυστηρές τεχνικές οδηγίες Κρατικής Ταξινόμησης Κίνας (CCS) για ασφαλή μεταφορά νέων ενεργειακών οχημάτων (ηλεκτρικά/υδρογόνου). Επίσης διαθέτει τεχνολογία "one car – one code – one location", ήτοι real-time ανίχνευση με θερμογραφικό έλεγχο, γεωγραφικό εντοπισμό και ενσωμάτωση blockchain σε όλο το φορτίο και στοιχεία του σκάφους.

Το πλοίο ξεκίνησε από το Nansha, λιμάνι της Γκουανγκτζού στις 15 Μαΐου 2025 και είναι πλέον σε υπηρεσία στη γραμμή Κίνα – Μεσόγειος, με ενδιάμεσο σταθμό τον Πειραιά. Το δρομολόγιό του περιλαμβάνει λιμάνια σε Τουρκία (Izmit), Ιταλία (Gioia Tauro) και Τυνησία (Rades), συνδέοντας επιπλέον μέσω δικτύων χώρες όπως Γαλλία, Ισπανία και Μαύρη Θάλασσα.

Η συντομότερη διαδρομή σε 30 ημέρες μειώνει κατά περίπου 30% τον χρόνο μεταφοράς σε σχέση με τα παραδοσιακά δρομολόγια. Η Cosco Shipping διαθέτει πλέον είκοσι τέτοια πλοία – στόχος είναι να φτάσουν τα τριάντα έως το 2026 – ενισχύοντας τη θέση της ως ηγέτιδα στον τομέα της αυτοκινητομεταφοράς.

Η υποδοχή

Χθες ο ΟΛΠ σε μια εντυπωσιακή τελετή υποδέχτηκε το νέο πλοίο, παρουσία του υφυπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Στέφανου Γκίκας, ο οποίος είναι αρχιπλοίαρχος εν αποστρατεία του Πολεμικού Ναυτικού, στελεχών του ναυτιλιακού επιχειρείν, εκπροσώπων της τοπικής αυτοδιοίκησης και της περιφέρειας Αττικής, του πρέσβη της Κίνας στην Ελλάδα αλλά και της διοίκησης της Cosco Shipping.

Στο σύντομο χαιρετισμό του ο κ. Γκίκας τόνισε πως είναι μια ιστορική στιγμή για το λιμάνι του Πειραιά που κερδίζει διαρκώς μερίδια στην προσπάθειά του να καταστεί ένα από τα σημαντικότερα διαμετακομιστικά κέντρα της ΝΑ Μεσογείου, ενώ έκανε και αναφορές στα οφέλη της πράσινης ναυτιλίας.

Ο πρέσβης της Κίνας στην Ελλάδα κ. Fang Qiu αναφέρθηκε στην ενίσχυση των εμπορικών και άλλων σχέσεων Ελλάδας και Κίνας, ενώ επισήμανε πως ήδη το πρώτο πεντάμηνο του 2025 από την Κίνα έχουν φύγει, μέσω των θαλάσσιων μεταφορών 2,49 εκατ. οχήματα, ενώ θύμισε πως το 90% του παγκοσμίου εμπορίου γίνεται μέσω της ναυτιλίας.

Από την πλευρά του, ο διευθύνοντας σύμβουλος του ΟΛΠ Su Xudong, αναφέρθηκε στο νέο αυτό τεχνολογικό και περιβαλλοντικό επίτευγμα που ενισχύει τη στρατηγική συνεργασία με την Cosco Shipping, ενώ συνάμα επιβεβαιώνει το ρόλο του Πειραιά ως κόμβου πράσινης και καινοτόμου ναυτιλίας στη Μεσόγειο.

Cosco, πλοίο, Στ. Γκίκας

Η πράσινη ναυτιλία και το LNG

Η παγκόσμια ναυτιλία βρίσκεται σε μία καμπή ιστορικών διαστάσεων. Ο στόχος για μηδενικές εκπομπές άνθρακα μέχρι τα μέσα του αιώνα ωθεί τις ναυτιλιακές εταιρείες να αναζητούν νέους τρόπους πρόωσης, πέρα από τα παραδοσιακά καύσιμα.

Πρώτος σταθμός σε αυτή τη μετάβαση είναι το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), που θεωρείται το πιο προσβάσιμο μεταβατικό καύσιμο. Ήδη δεκάδες νέα πλοία παραλαμβάνονται με δυνατότητα καύσης LNG, προσφέροντας καθαρότερη λειτουργία σε σχέση με το συμβατικό πετρέλαιο, αν και οι ανησυχίες για διαρροές μεθανίου κρατούν τις συζητήσεις ανοικτές.

Το LNG παραμένει κυρίαρχο στις διπλού καυσίμου εγκαταστάσεις καθώς 1.381 πλοία είναι στις θάλασσες του κόσμου, ενώ άλλα 849 έχουν παραγγελθεί (με στοιχεία έως το Δεκέμβριο του 2024). Η πρόβλεψη είναι έως το 2050 τα πλοία με αυτό το καύσιμο θα καλύπτουν περίπου το ¼ του παγκοσμίου εμπορικού στόλου.

Μεθανόλη και αμμωνία

H μεθανόλη ανεβαίνει ραγδαία ως επιλογή για τις εταιρείες που επιθυμούν ευκολία στη χρήση και μικρότερες επενδυτικές απαιτήσεις. Εταιρείες όπως η Maersk πρωτοπορούν, «χτίζοντας» πλοία με δυνατότητα καύσης μεθανόλης που προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές.

Πιο μακροπρόθεσμη λύση αποτελεί η αμμωνία, η οποία δεν παράγει εκπομπές CO₂ κατά την καύση, αλλά απαιτεί νέες τεχνολογίες και αυστηρά μέτρα ασφαλείας λόγω της τοξικότητάς της. Τα πρώτα πλοία που θα χρησιμοποιούν αμμωνία βρίσκονται ήδη υπό ναυπήγηση, ενώ δοκιμαστικές εφαρμογές ξεκινούν και στην Κίνα.

Η ηλεκτροκίνηση κάνει δειλά αλλά ουσιαστικά βήματα, κυρίως σε μικρότερες γραμμές ή φέρυ, με χρήση μεγάλων μπαταριών ή κυψελών καυσίμου υδρογόνου. Η χρήση ανανεώσιμης ενέργειας (όπως ο άνεμος και η ηλιακή ενέργεια) επανέρχεται, σε συνδυασμό με ψηφιακά συστήματα διαχείρισης και τεχνολογίες εξοικονόμησης ενέργειας.

Γιατί είναι σημαντική;

Η ναυτιλία ευθύνεται για περίπου 3% των παγκόσμιων εκπομπών CO₂. Αυτό, σύμφωνα με τους επαγγελματίες του κλάδου, είναι πολύ μικρό περιβαλλοντικό αποτύπωμα, συγκριτικά πάντα με αυτό που προσφέρει. Πρόκειται για τον κρισιμότερο κόμβο της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας που χωρίς αυτόν, οι επιπτώσεις σε προμήθειες, αγαθά κ.λπ. θα ήταν απολύτως δραματικές. Όμως, από την άλλη πλευρά, η πίεση για μετασχηματισμό από καταναλωτές, επενδυτές και ρυθμιστικές αρχές μεγαλώνει.

Ο κλάδος βρίσκεται σε περίοδο έντονης καινοτομίας και μετασχηματισμού. Μεγάλοι ναυτιλιακοί όμιλοι, λιμάνια, τεχνολογικές εταιρείες και κρατικοί φορείς συνεργάζονται για να «καθαρίσει» η πιο βαριά βιομηχανία του πλανήτη.

Πλέον, διεθνείς κανονισμοί – με μέτρα όπως η τιμολόγηση του διοξειδίου του άνθρακα – σταδιακά θα καταστήσουν οικονομικά επιβεβλημένη την περιβαλλοντική συμμόρφωση. Παράλληλα, μεγάλες εμπορικές συμμαχίες και πολυεθνικοί πελάτες πιέζουν για καθαρές αλυσίδες εφοδιασμού. Η επόμενη δεκαετία θα κρίνει αν η ναυτιλία μπορεί να μεταμορφωθεί χωρίς να διαταραχθεί ο παγκόσμιος εμπορικός ιστός. Το μόνο βέβαιο είναι πως ο δρόμος προς τις πράσινες θάλασσες έχει ήδη χαραχθεί, η πράσινη ναυτιλία δεν είναι μόνο τάση — είναι μονόδρομος για τη βιώσιμη ανάπτυξη.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας