«Άγκυρα» στο Θρακικό Πέλαγος ρίχνει το δεύτερο FSRU (πλωτός σταθμός αποθήκευσης και αεριοποίησης) της Gastrade στη Θράκη, μία στρατηγική επένδυση (500 – 600 εκατ. ευρώ) που βρίσκεται μία ανάσα από την υλοποίηση (με ορίζοντα το 2028).
Στον απόηχο και των πρόσφατων εξελίξεων με τις ΗΠΑ να δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στην Αλεξανδρούπολη για την μεταφορά υγροποιημένου αερίου (LNG) στην Ευρώπη, η αμερικανική αναπτυξιακή τράπεζα (DFC) καλοβλέπει ενδεχόμενη συμμετοχή της στο project, μία κίνηση που αναμφίβολα θα προσέδιδε άλλη γεωστρατηγική και γεωοικονομική βαρύτητα στο εγχείρημα.
Σε αυτό το πλαίσιο, το επόμενο διάστημα αναμένεται να ολοκληρωθεί η περιβαλλοντική αδειοδότηση του FSRU Θράκης, το οποίο αποτελεί το τελευταίο βήμα για να μπορέσει η Gastrade να βάλει το έργο σε τροχιά υλοποίησης με την λήψη της επενδυτικής απόφασης να προσδιορίζεται για το 2026.
Στο διάστημα που προηγήθηκε, πραγματοποιήθηκε η επεξεργασία των σχολίων που υποβλήθηκαν κατά τη δημόσια διαβούλευση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ), η οποία ολοκληρώθηκε το πρώτο δεκαήμερο του Μαΐου.
Στη συνέχεια, τον Ιούνιο, δόθηκε το «πράσινο φως» για τους περιβαλλοντικούς όρους από την Επιτροπή Αγροτικής Οικονομίας, Περιβάλλοντος και Ανάπτυξης του Περιφερειακού Συμβουλίου Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.
Το έργο βρίσκεται πλέον στο στάδιο ολοκλήρωσης της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, μετά την οποία θα ξεκινήσουν οι κατασκευαστικές εργασίες για το δεύτερο FSRU της χώρας
Το αν θα ληφθεί τελική επενδυτική απόφαση λειτουργίας και δεύτερου σταθμού (με δυναμικότητα κοντά στα 6 δισ. αερίου) θα εξαρτηθεί από την ζήτηση και το ενδιαφέρον της αγοράς μετά τη διενέργεια market test που θα ζυγίσει τις προθέσεις των δυνητικών ενδιαφερόμενων χρηστών.
Στο ήδη υπάρχον FSRU τα slots είναι δεσμευμένα έως το 2031, δείγμα του ζωηρού ενδιαφέροντος των χρηστών.
Ο νέος πλωτός σταθμός αναμένεται να συμβάλει στην περαιτέρω ενίσχυση της ασφάλειας εφοδιασμού της χώρας με φυσικό αέριο, με τη δημιουργία ενός νέου σημείου εισόδου στο σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου καθώς και πρόσθετης αποθηκευτικής ικανότητας.
Η ανάπτυξη του συγκεκριμένου Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ) εκτιμάται ότι θα έχει θετική επίδραση στην εξυπηρέτηση των προτεραιοτήτων του Νότιου Διαδρόμου Μεταφοράς Φυσικού Αερίου. Το προτεινόμενο ΑΣΦΑ αποσκοπεί στη δημιουργία μίας νέας πύλης εισαγωγής φυσικού αερίου, η οποία θα αυξήσει και θα διευρύνει τις δυνατότητες εφοδιασμού φυσικού αερίου της αγοράς.
Τρεις άξονες
Το σχέδιο προβλέπει πως η υποδομή θα αποτελείται από τρία διακριτά μέρη.
Το πρώτο θα είναι ο Υπεράκτιος Πλωτός Τερματικός Σταθμός ΥΦΑ (Floating Storage & Regasification Unit – FSRU) δυναμικότητας 170.000 κ.μ. έως 185.000 κ.μ. ΥΦΑ, ο οποίος θα απέχει 10 χλμ. από την πλησιέστερη ακτή της Μάκρης και 15 χλμ. από την Αλεξανδρούπολη.
Το δεύτερο μέρος θα είναι ο αγωγός φυσικού αερίου.
Στο τρίτο μέρος ο Υπεράκτιος Πλωτός Τερματικός Σταθμός ΥΦΑ θα συνδέεται μέσω αγωγού για την υποθαλάσσια και χερσαία μεταφορά του φυσικού αερίου με τον υφιστάμενο αγωγό TAP ή και το ΕΣΦΑ. Η διασύνδεση με τον υφιστάμενο αγωγό TAP προβλέπεται να γίνει στο ύψος της Άνθειας, με την κατασκευή κατάλληλου Μετρητικού/Ρυθμιστικού Σταθμού.
Θα προβλεφθεί επίσης πιθανή διασύνδεση στην περιοχή με τον αγωγό του ΕΣΦΑ (κλάδος Κήποι – Κομοτηνή).
Η υποδομή του FSRU στη Θράκη που προωθεί η εταιρεία, θα έχει μεγαλύτερες δυνατότητες από το υπάρχον FSRU.
Ο πλωτός σταθμός απέχει περί τα 4,5 ναυτικά μίλια δηλαδή 8 km από την πλησιέστερη ακτή της Μάκρης, ενώ η απόσταση από την Αλεξανδρούπολη υπολογίζεται σε 9 km. Το FSRU θα διαθέτει αποθηκευτική ικανότητα από 170.000 m3 έως και 185.000 m3 υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG).
Υπενθυμίζεται πως τεχνικά η μέγιστη δυναμικότητα του υπάρχοντος σταθμού στην Αλεξανδρούπολη αγγίζει τα 5,5 δισ. κυβικά μέτρα αερίου ετησίως, δεν μπορεί να αυξηθεί παραπάνω.