Ολοένα και πιο δημοφιλείς… ξανά, γίνονται οι Πλωτές Μονάδες Αποθήκευσης και Επαναεριοποίησης (FSRU) στον απόηχο και της «έκρηξης» εισαγωγών του ακριβότερου σε σχέση με το ρωσικό αέριο, αμερικανικού LNG (υγροποιημένο αέριο) που αναμένεται στην Ευρώπη (και στην Ελλάδα) μετά τη συμφωνία Τραμπ – Κομισιόν για τους δασμούς.
Υπό αυτό το πρίσμα, τρία επενδυτικά projects σε υποδομές FSRU (άνω των 500 εκατ.) από Αλεξανδρούπολη μέχρι Βόλο, βρίσκονται στην… ουρά της υλοποίησης στη χώρα μας, με τις επενδυτικές αποφάσεις να μην αργούν να ληφθούν ενώ οι διεργασίες εντείνονται καθώς το αν θα προστεθούν νέα FSRU (πέρα από της Αλεξανδρούπολης και της Ρεβυθούσας) θα είναι συνάρτηση πολλών παραγόντων (γεωοικονομικών, γεωστρατηγικών, γεωπολιτικών).
Η συμφωνία ΕΕ- ΗΠΑ για ετήσιες αγορές 250 δισ. δολαρίων φυσικού αερίου, πετρελαίου και πυρηνικής τεχνολογίας από τις ΗΠΑ αλλάζει δραστικά τα δεδομένα με την αγορά να εκφράζει ισχυρές αμφιβολίες για το κατά πόσο είναι εφικτός ο στόχος των 250 δις.
Αξίζει να σημειωθεί πως η συνολική αξία εισαγωγών ενέργειας το 2024 ήταν περίπου $70 δις -πολύ λιγότερα από τον στόχο της συμφωνίας.
Κατακλύζεται από αέριο… made in USA η Ελλάδα
Οι εισαγωγές LNG τους πρώτους επτά μήνες του 2025 αυξήθηκαν κατά 70.3% (+7.6 TWh) σε σχέση με το ίδιο διάστημα του 2024. Αντίθετα, οι εισαγωγές ρωσικού αερίου μέσω του αγωγού Turkstream μειώθηκαν στο επτάμηνο κατά 21.2% (-4.5 TWh) και οι εισαγωγές αζέρικου αέριου μέσω του αγωγού TAP μειώθηκαν κατά 11.2% (-0.8 TWh).
Θράκη
Σε αυτό το πλαίσιο, μέχρι το τέλος του έτους το αργότερο, η Gastrade αναμένει να λάβει την περιβαλλοντική αδειοδότηση και για δεύτερο FSRU που έχει στα σκαριά.
Το αν θα ληφθεί τελική επενδυτική απόφαση λειτουργίας και δεύτερου σταθμού (με δυναμικότητα κοντά στα 6 δισ. αερίου) θα εξαρτηθεί από την ζήτηση και το ενδιαφέρον της αγοράς μετά τη διενέργεια market test που θα ζυγίσει τις προθέσεις των δυνητικών ενδιαφερόμενων χρηστών. Στο υπάρχον FSRU τα slots είναι δεσμευμένα έως το 2031, δείγμα του ζωηρού ενδιαφέροντος των χρηστών.
Θεσσαλονίκη
Το project «Thessaloniki FSRU» περιμένει πλέον τις οριστικές αποφάσεις του μοναδικού μετόχου της εταιρείας, της Helleniq Energy με την ετυμηγορία για την τύχη της επένδυσης (εκτιμώμενου ύψους 150 εκατ. ευρώ) να… εκδίδεται έως το 2026 ενώ μία πρόγευση θα δοθεί έως το τέλος του 2025 όταν και θα γίνουν σχετικές ανακοινώσεις που θα αφορούν το επαναλανσάρισμα της Elpedison.
Το χρονοδιάγραμμα
Βάσει του χρονοδιαγράμματος της Elpedison (όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση του ΔΕΣΦΑ) η περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί έως τον Απρίλιο του 2026, το market test (που θα γείρει σε μεγάλο βαθμό την πλάστιγγα, ανάλογα με το ενδιαφέρον που θα εκδηλώσει η αγορά, για το αν θα γίνει τελικά η επένδυση) έως τον Ιούλιο του 2026 ενώ το FSRU πρόκειται να τεθεί σε δοκιμαστική λειτουργία τον Νοέμβριο του 2028 και σε εμπορική τον Ιανουάριο του 2029. Όλα αυτά πάντως σε θεωρητικό επίπεδο.
Τι μπαίνει στη ζυγαριά
Σε κάθε περίπτωση, θα αξιολογηθούν όλα τα υπέρ και τα κατά της επένδυσης καθώς η διεθνής γεωπολιτική και γεωοικονομική αβεβαιότητα όσον αφορά τις τιμές του φυσικού αερίου βάζει στο τραπέζι τον παράγοντα της ενεργειακής θωράκισης της χώρας σε καιρούς ιδιαίτερα ασταθείς, με την μία κρίση να διαδέχεται την άλλη.
Τι αφορά το έργο
Η εταιρεία, βάσει του σχεδιασμού, θα αναπτύξει τον πλωτό σταθμό με δύο πλοία, ένα μόνο για αποθήκευση αερίου (FSU) και ένα αποθήκευσης και αεριοποίησης (FSRU) που θα έχουν συνολική χωρητικότητα 270-280.000 κ.μ. LNG.
Βόλος
Για τις αρχές του 2026 μετατίθεται η επενδυτική απόφαση της Mediterranean Gas (συμφερόντων της ισχυρής εφοπλιστικής οικογένειας Δράγνη) σχετικά με το μεγαλεπήβολο project της Πλωτής Μονάδα Αποθήκευσης και Επαναεριοποίησης «Αργώ», στην «καρδιά» της Ελλάδας, στον Βόλο, μία θέση στρατηγικής σημασίας.
Το ύψος της επένδυσης, εφόσον προχωρήσει, θα ξεπεράσει τα 60 εκατ. ευρώ ενώ η δυναμικότητα επαναεριοποίησης του έργου θα ανέρχεται σε 5,2 bcm (δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα) φυσικού αερίου ετησίως. Εφόσον η επενδυτική απόφαση (που έχει αλλάξει πολλές φορές χρονοδιάγραμμα) είναι θετική, ο σταθμός θα ξεκινήσει την λειτουργία του έως το 2027.
Γέφυρα με τη Νοτ. Ευρώπη
Ο Τερματικός Σταθμός θα συνδεθεί με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου της Ελλάδας και θα προμηθεύει με Φυσικό Αέριο τις αγορές της Ελλάδας, Βουλγαρίας, Ρουμανίας, Σερβίας, Β. Μακεδονίας, Μολδαβίας, Ουκρανίας και Ουγγαρίας μετατρέποντας την χώρα σε ισχυρό εξαγωγικό παράγοντα στην ενέργεια προς την Ν.Α. Ευρώπη και τα Βαλκάνια.