Με τις ΑΠΕ να γίνονται σταδιακά η κυρίαρχη πηγή ηλεκτροδότησης, σύμφωνα με την Wood Mackenzie χρειάζονται επενδύσεις ύψους 1,2 τρισεκατομμυρίων δολαρίων σε αποθήκευση μπαταριών για να μπορέσουν να υποστηρίξουν πάνω από 5.900 GW νέων εγκαταστάσεων αιολικής και ηλιακής ενέργειας μέσα στην επόμενη δεκαετία.
«Τα συστήματα αποθήκευσης ενέργειας από μπαταρίες που διαμορφώνουν το δίκτυο αντιπροσωπεύουν μια κρίσιμη τεχνολογική τομή για την ενσωμάτωση των ΑΠΕ», δήλωσε ο Robert Liew, διευθυντής ερευνών στη Wood Mackenzie. «Καθώς η παγκόσμια ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας προβλέπεται να αυξηθεί κατά 55% έως το 2034, με τις μεταβλητές ανανεώσιμες πηγές να αποτελούν πάνω από το 80% των νέων προσθηκών ισχύος, τα GFM BESS παρέχουν τη γέφυρα ανάμεσα στην αφθονία ανανεώσιμης ενέργειας και τις απαιτήσεις σταθερότητας του δικτύου».
Σύμφωνα με τη WoodMac, ο ενεργειακός τομέας αντιμετωπίζει σήμερα ένα κενό ισχύος 1.400 GW σε εγκαταστάσεις μπαταριών προκειμένου να επιτευχθεί σταθερότητα του δικτύου έως το 2034. Αυτό αντιπροσωπεύει μια τεράστια επιχειρηματική ευκαιρία, καθώς όλο και περισσότερες χώρες επικεντρώνονται σε επενδύσεις σε μπαταρίες με την ανάπτυξη των ΑΠΕ να συνεχίζεται. Η πτώση του κόστους ενισχύει την αισιόδοξη προοπτική για την αποθήκευση ενέργειας, με τη WoodMac να αποκαλύπτει ότι οι τιμές μειώθηκαν κατά μέσο όρο 10% έως 40% στις παγκόσμιες αγορές μόνο τον τελευταίο χρόνο.
Πτώση στην παραγωγή μπαταριών στις ΗΠΑ
Oι Ηνωμένες Πολιτείες κατέγραψαν 15πλάσια αύξηση στην ικανότητα αποθήκευσης ενέργειας από μπαταρίες μεγάλης κλίμακας τα τελευταία πέντε χρόνια, φτάνοντας σχεδόν τα 30.000 μεγαβάτ (30 GW), κυρίως χάρη στη μείωση του κόστους. Συνολικά, 19 πολιτείες εγκατέστησαν τουλάχιστον 100 MW σε μπαταρίες μεγάλης κλίμακας την περίοδο αυτή.
Δυστυχώς, ο τομέας παραγωγής μπαταριών στις ΗΠΑ αντιμετωπίζει αβέβαιο μέλλον μετά τον νόμο «One Big Beautiful Bill Act» του Προέδρου Ντόναλντ Τραμπ, που αναίρεσε πολλές φορολογικές ελαφρύνσεις για την καθαρή ενέργεια.
Ο OBBBA θα διαφοροποιήσει σημαντικά το τοπίο της παραγωγής μπαταριών στις Ηνωμένες Πολιτείες καταργώντας σταδιακά πολλές φοροαπαλλαγές και επιδοτήσεις για καθαρή ενέργεια και παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων, ενώ ταυτόχρονα θα ενισχύει τα ορυκτά καύσιμα. Αυτή η αλλαγή αναμένεται να μειώσει τις επενδύσεις σε τεχνολογίες καθαρής ενέργειας, συμπεριλαμβανομένων των μπαταριών, και ενδεχομένως να επιβραδύνει την ανάπτυξη της εγχώριας αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων. Μια πρόσφατη ανάλυση του International Council on Clean Transportation εκτιμά ότι οι περικοπές του OBBBA στις πολιτικές για το κλίμα θα μπορούσαν να αναγκάσουν την παραγωγή μπαταριών στις ΗΠΑ να μειωθεί κατά ~75%, με την αναμενόμενη παραγωγή το 2030 να ανέρχεται σε 250 GWh, από τις προηγούμενες προβλέψεις για 1.050 GWh, ενώ οι πωλήσεις ηλεκτροκίνητων αναμένονται 40% χαμηλότερες από τις προηγούμενες εκτιμήσεις. Μετά την ψήφιση του Inflation Reduction Act (IRA) το 2022, οι εταιρείες ανακοίνωσαν σχεδόν 130 εγκαταστάσεις παραγωγής μπαταριών στις ΗΠΑ, με λιγότερες από τις μισές να έχουν ξεκινήσει την κατασκευή. Ενδιαφέρον έχει ότι οι «κόκκινες» και «μωβ» πολιτείες, όπως το Τέξας, το Μίσιγκαν, το Τενεσί, η Τζόρτζια, το Κεντάκι και η Νεβάδα, είναι πιθανό να πληγούν περισσότερο από τις περικοπές του OBBBA.
Ωστόσο, το αρνητικό σενάριο για την αμερικανική βιομηχανία μπαταριών δεν είναι ξεκάθαρο. Ο OBBBA τροποποιεί την πίστωση του Section 45X, η οποία υποστηρίζει την παραγωγή ηλιακών και μπαταριακών εξαρτημάτων στις ΗΠΑ. Από τη μία πλευρά, καταργεί σταδιακά τις φοροαπαλλαγές για κρίσιμα μέταλλα που χρησιμοποιούνται στις μπαταρίες από το 2031 (75% το 2031, 50% το 2032, 25% το 2033 και 0% μετά). Από την άλλη πλευρά, οι πιστώσεις για μπαταριακά modules και άλλα εξαρτήματα, όπως καλωδιώσεις αισθητήρων τάσης, παραμένουν, ενθαρρύνοντας την εγχώρια ολοκλήρωση.
Η Κίνα ακολουθεί διαφορετική πορεία
Ενδιαφέρον είναι ότι η Κίνα έχει ακολουθήσει διαφορετική πορεία όσον αφορά τη σταθεροποίηση του δικτύου. Τον τελευταίο χρόνο, η Κίνα αντιπροσώπευε 24,6 GW από τη νέα παγκόσμια υδροηλεκτρική ισχύ που τέθηκε σε λειτουργία, ποσοστό σχεδόν 60% του παγκόσμιου συνόλου. Από τα 14,4 GW νέων προσθηκών, τα 7,75 GW ήταν αντλησιοταμίευση (PSH), η οποία θεωρείται οικονομική λύση μεγάλης διάρκειας με πολύ μεγαλύτερη δυνατότητα αποθήκευσης από τις μπαταρίες λιθίου-σιδήρου. Η Κίνα επιταχύνει την κατασκευή υδροηλεκτρικών έργων ως μέρος του στόχου της για ουδετερότητα άνθρακα έως το 2060. Σύμφωνα με τη National Energy Administration της Κίνας, η χώρα διέθετε 436 GW εγκατεστημένης υδροηλεκτρικής ισχύος στο τέλος του 2023, περισσότερο από το ένα τρίτο της συνδυασμένης ισχύος 1.200 GW από αιολικά και ηλιακά. Ο αναθεωρημένος Ενεργειακός Νόμος της Κίνας, που τέθηκε σε ισχύ τον Ιανουάριο του 2025, ενθαρρύνει την ανάπτυξη έργων PSH, με μια πρόσφατη έκθεση του IHA να προβλέπει ότι «Με περισσότερα από 200 GW έργων PSH υπό κατασκευή ή εγκεκριμένα, η Κίνα βρίσκεται σε τροχιά να ξεπεράσει τον στόχο των 120 GW για το 2030, πιθανότατα φτάνοντας τα 130 GW μέχρι το τέλος της δεκαετίας».