Με σταθερά βήματα, η εταιρεία EnEarth, θυγατρική της Energean προωθεί το εμβληματικό έργο της «Μονάδας Αποθήκευσης CO2» στον Πρίνο. Έτσι, σύμφωνα με πληροφορίες, αλλά και τα δεδομένα από τις πλατφόρμες διακίνησης πλοίων της εμπορικής ναυτιλίας, αυτήν την περίοδο, το πλοίο που ανήκει στον κλάδο Ρυμουλκών, Ναυαγοσωστικών, Αντιρρυπαντικών & Πλοίων Υποστήριξης Υπεράκτιων Εγκαταστάσεων, το Hydna (Tug) διεξάγει γεωφυσικές έρευνες, για τον καθορισμό της διαδρομής, που θα ακολουθήσουν οι αγωγοί από τη στεριά στον υποθαλάσσιο χώρο αποθήκευσης.
Οι αγωγοί, πάντως, θα ακολουθήσουν υφιστάμενες οδεύσεις που αφορούσαν παλιές εγκαταστάσεις αγωγών ή καλωδίων, μια και υπάρχουν και περιοχές, ενδιάμεσα, natura. Έτσι, θα αποφευχθούν τυχόν καθυστερήσεις και μακρές διαδικασίες αδειοδότησης.
Γεωτρήσεις
Παράλληλα, προχωρά και ο σχεδιασμός για τις γεωτρήσεις που έχουν προγραμματιστεί για το 2026 και θα αφορούν την εγκατάσταση των υποδομών εκείνων, που θα υποστηρίζουν την απάντληση του νερού, που βρίσκεται εκεί που κάποτε υπήρχε πετρέλαιο, ώστε στη συνέχεια μέσα από τη σχετική εγκατάσταση αγωγών, να διοχετευθεί με εισπίεση το CO2 σε υγρή μορφή. Να σημειωθεί ότι το νερό που θα αντλείται από το αδρανές, πλέον, κοίτασμα, που μπορεί να έχει και υπολείμματα πετρελαίου, θα “φιλτράρεται” και θα επιστρέφει στη θάλασσα.
Το έργο
Συνολικά, το έργο ξεπερνά σε κόστος το 1 δισ. ευρώ. Έχει ενταχθεί στα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης. Μάλιστα, στις αρχές Αυγούστου, έχει γίνει εκταμίευση των πρώτων κονδυλίων ύψους 21,45 ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι γεωτρήσεις, όπως και ο αγωγός για τη διασύνδεση των χερσαίων εγκαταστάσεων με τον “αποθεσιοθάλαμο” αποτελούν προαπαιτούμενα για τη ροή της ευρωπαϊκής χρηματοδότησης. Θα πρέπει δηλαδή εγκαίρως να κατατεθούν ως “παραδοτέα” εντός του 2026. ώστε να συνεχιστεί το έργο. Ανήκουν, δε, στην πρώτη φάση του έργου, που χρηματοδοτείται με 150 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Στη δεύτερη φάση προβλέπεται η κατασκευή σταθμού ελλιμενισμού πλοίων για τη μεταφορά CO₂,, για την οποία έχει εγκριθεί χρηματοδότηση της τάξης των 120 εκατ. ευρώ από τον μηχανισμό "Συνδέοντας την Ευρώπη". Σε πλήρη ανάπτυξη το έργο θα αποθηκεύει έως 2,8 εκατ. τόνους CO₂ ετησίως – ποσότητα που αντιστοιχεί περίπου στο 25% των εκπομπών της ελληνικής βαριάς βιομηχανίας.
Η ΑΕΠΟ
Κλειδί για τις εξελίξεις είναι η Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων, από τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΕΝ ώστε όλα τα χρονικά ορόσημα να τηρηθούν και να προχωρήσει ο όλος σχεδιασμός. Να σημειωθεί ότι το μόλις το υπουργείο δώσει “πράσινο” φως στην ΑΕΠΟ, κάτι που εκτιμάται ότι θα γίνει σύντομα, μια και το έργο τυγχάνει ομόθυμης στήριξης, ενώ πρόσφατες είναι και οι σχετικές δηλώσεις του αρμόδιου υπουργού Στ. Παπασταύρου για τη σημασία του, σε συνάντηση με τον επίτροπο της Ε.Ε. για το κλίμα, Γόπκε Χόξτρα, θα ακολουθήσει η άδεια αποθήκευσης από την ΕΔΕΥΕΠ για να μπορέσει τότε να τρέξει παράλληλα το μη δεσμευτικό market test. Εάν η άδεια δοθεί έως τέλος Οκτωβρίου τότε μέχρι τον Δεκέμβριο του 2025 μπορεί να έχει πραγματοποιηθεί και το δεσμευτικό market test.
Να σημειωθεί, οτι τον Φεβρουάριο ολοκληρώθηκε η διαβούλευση της ΜΠΕ η οποία αφορούσε στην πρώτη φάση του έργου που θα έχει μια δυναμικότητα έως 1 εκατ. τόνους διοξειδίου CO2 ετησίως, ενώ για την 2η φάση, ο σχεδιασμός προβλέπει η δυναμικότητα να αυξηθεί στα 2,5 με 3 εκατ. τόνους CO2 ετησίως και να ακολουθήσει νέα μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων.
Σημειώνεται ότι η θυγατρική της Energean εταιρεία έχει ήδη συνάψει 15 μνημόνια συνεργασίας με ενδιαφερόμενες βιομηχανίες από Ελλάδα και εξωτερικό. Μάλιστα, οι ποσότητες CO₂ που αντιστοιχούν στις συμφωνίες ξεπερνούν τα 6 εκατ. τόνους ετησίως, υπερβαίνοντας τη διαθέσιμη αποθηκευτική δυναμικότητα.
Όπως αναφέρεται, το έργο έχει σημαντικά οφέλη, ενώ αναμένεται να δώσει ώθηση στην τοπική οικονομία, δημιουργώντας εξειδικευμένες θέσεις εργασίας και αξιοποιώντας εγχώρια τεχνογνωσία, με την καθημερινή απασχόληση περίπου 200 εργαζομένων κατά τη φάση κατασκευής.
Μάλιστα, η λεκάνη του Πρίνου θεωρείται ιδανική για την ασφαλή αποθήκευση CO2 για μια σειρά από λόγους σχετικούς με την γεωλογία και την ύπαρξη εγκαταστάσεων στην περιοχή. Το project προωθείται με την υποστήριξη του ΔΕΣΦΑ, ο οποίος θα αναλάβει τη δημιουργία δικτύου αγωγών για τη συγκέντρωση των ποσοτήτων CO2 και τη μεταφορά τους στην αποθήκη στον Πρίνο. H αποθήκευση διοξειδίου του άνθρακα στον Πρίνο θα επιτρέψει τη μείωση εκπομπών σε βιομηχανιών με σημαντική παραγωγή αέριων ρύπων (π.χ. τσιμεντοβιομηχανία, μεταλλουργία, ηλεκτροπαραγωγή, διυλιστήρια). Το έργο θα είναι ένα από τα πρώτα στη Μεσόγειο και πρόκειται να ολοκληρωθεί πλήρως το 2029.