Σημαντικούς πόρους, ήδη, αποδίδει το τέλος Κρουαζιέρας καθώς, όπως ανέφερε, χαρακτηριστικά στην πρωινή ζώνη της ΕΡΤ ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Στέφανος Γκίκας, κατά τις πρώτες 9 μέρες το τέλος έχει φέρει έσοδα ύψους 3,5 εκατομμυρίων ευρώ. Βέβαια, με δεδομένες εδώ και 2 χρόνια τις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων, όπως και τις ενστάσεις των εταιρειών για το στενό ορίζοντα επιβολής, ήταν προφανές ότι τα έσοδα θα ήταν υψηλά.
Υπενθυμίζεται ότι το 1/3 των εσόδων από το τέλος εγγράφεται στον τακτικό προϋπολογισμό του Υπουργείου Εσωτερικών και επιχορηγούνται οι δήμοι, εντός των διοικητικών ορίων των οποίων ευρίσκονται οι λιμένες αποβίβασης, το ένα τρίτο (1/3) διατίθεται για έργα του Αναπτυξιακού Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΑΠΔΕ) του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, και το ένα τρίτο (1/3) εγγράφεται σε ύψος στον τακτικό προϋπολογισμό του Υπουργείου Τουρισμού.
Το τέλος για την «υψηλή περίοδο» (1η Ιουνίου έως 30 Σεπτεμβρίου) ανέρχεται σε 20 ευρώ ανά επιβάτη για τα λιμάνια Σαντορίνης και Μυκόνου, και σε πέντε ευρώ για τα υπόλοιπα. Για την «μεσαία περίοδο» (1ης έως 31ης Οκτωβρίου και από 1ης Απριλίου έως 31ης Μαΐου) σε 12 ευρώ για Μύκονο και Σαντορίνη και τρία ευρώ για τα υπόλοιπα λιμάνια και για την «χαμηλή περίοδο (από 1ης Νοεμβρίου έως 31ης Μαρτίου) σε τέσσερα ευρώ για Μύκονο και Σαντορίνη και ένα ευρώ για τα υπόλοιπα λιμάνια.
Βέβαια το μεγάλο ερώτημα παραμένει το πώς θα αξιοποιηθούν οι πόροι και το πώς δε θα πληγεί η ανταγωνιστικότητα των προορισμών.
Είναι χαρακτηριστικό ότι με βάση όσα ανέφερε η διοίκηση της εταιρείας του κλάδου Celestyal, στο πλαίσιο της παρουσίασης σε ΜΜΕ του Celestyal Discovery, σε σχέση με το Τέλος Κρουαζιέρας υπάρχουν ασάφειες και ερωτήματα. «Εμείς είχαμε στείλει επιστολή για την επιβολή του τέλους ήδη από το Ιανουάριο, παρόλα αυτά υπήρξε μια δυσαρέσκεια από πλευράς επιβατών για την πρόσθετη επιβάρυνση, καθώς το ποσό δεν είναι αμελητέο» επεσήμαναν τα στελέχη της Celestyal.
Όπως εξήγησαν στην περίπτωση μιας πολυήμερης κρουαζιέρας όπου στους προορισμούς περιλαμβάνεται η Μύκονος ή Σαντορίνη ο επιβάτης μπορεί να κληθεί να πληρώσει έως και 55 ευρώ επιπλέον, δηλαδή στην περίπτωση τετραμελούς οικογένειας το ποσό ανεβαίνει στα 200 και πλέον ευρώ. Μάλιστα εδικά ο επιβάτης του homeporting που θα διαμείνει σε κάποιο ξενοδοχείο του προορισμού είναι αναγκασμένος να πληρώσει και το τέλος κρουαζιέρας και το τέλος διαμονής στο ξενοδοχείο.
Σύμφωνα με τον πλοίαρχο Γιώργο Κουμπενά και διευθυντή της Celestyal, υπάρχουν ακόμα αρκετές ασάφειες σχετικά με το τέλος, όπως το από ποια ηλικία εφαρμόζεται ή τι ισχύει για τους επιβάτες για παράδειγμα ενός έτους. Το κόνσεπτ του τέλους μας βρίσκει σύμφωνους, το ύψος του θα έπρεπε να ήταν λίγο πιο συμβατό ώστε να μην επηρεάσει την ανταγωνιστικότητα του προορισμού επεσήμανε ο κ. Θεοφιλίδης εξηγώντας ότι σε το τέλος σε συνδυασμό με τις λοιπές επιβαρύνσεις (αυξήσεις σε ρυμουλκά, υπηρεσίες ISPS και περιβαλλοντικές απαιτήσεις) επιβαρύνεται σημαντικά το κόστος και η Ελλάδα καθίσταται λιγότερο ανταγωνιστική σε σχέση με την Τουρκία και τις ΗΠΑ.
Τα "βάρη"
Έτσι, το συνολικό κόστος των τελών για μια τετραμελή οικογένεια σε μια κρουαζιέρα τεσσάρων ημερών σε ελληνικά νησιά που περιλαμβάνει Σαντορίνη και Μύκονο για την θερινή σεζόν, φτάνει τα 260 ευρώ, ένα διόλου ευκαταφρόνητο ποσό, που βέβαια έχει δημιουργήσει έντονο προβληματισμό στον κλάδο, πέρα από το χρονισμό της επιβολής και για ζητήματα ανταγωνιστικότητας της χώρας, ως προορισμού.
Η Απόφαση
Το Τέλος Κρουαζιέρας ξεκίνησε από τις 21 Ιουλίου σύμφωνα με την σχετική υπουργική απόφαση. Επιβάλλεται σε όλους τους επιβάτες κρουαζιερόπλοιων που αποβιβάζονται σε ελληνικά λιμάνια:
- ανεξαρτήτως ηλικίας των επιβατών και
- ανεξαρτήτως εάν ο λιμένας αποβίβασης αποτελεί transit port ή homeport.
Διευκρινίζεται ότι το τέλος κρουαζιέρας δεν επιβάλλεται:
- στον επιβάτη ο οποίος αποβιβάζεται εκτάκτως για ιατρικούς λόγους.
- σε μέλος του πληρώματος του κρουαζιερόπλοιου που επιθυμεί να αποβιβαστεί σε ελληνικό λιμένα.
Υπόχρεοι για τη δήλωση και καταβολή του τέλους κρουαζιέρας
Οι ναυτικοί πράκτορες κατά την ημέρα απόπλου κρουαζιερόπλοιου από κάθε λιμένα της χώρας όπου αποβιβάστηκαν επιβάτες, δηλώνουν στην ηλεκτρονική εφαρμογή στην οποία συνδέονται με χρήση των κωδικών taxisnet, τα στοιχεία που αναφέρονται στην παρ. 3 του άρθρου 3 της σχετικής ΚΥΑ 3133.1/45989/23-06-2025.
Η δήλωση των στοιχείων επέχει θέση υπεύθυνης δήλωσης με τις συνέπειες αυτής. Στην περίπτωση που η εταιρεία κρουαζιέρας διαθέτει ελληνικό Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (Α.Φ.Μ.) ή έχει αναθέσει τη διαχείριση του πλοίου σε ελληνική εταιρεία διαχείρισης (εφεξής ελληνική διαχειρίστρια εταιρεία) η ως άνω δήλωση δύναται να υποβάλλεται από εκπροσώπους αυτών, κατά περίπτωση.
Προς διευκόλυνση των υπόχρεων παρέχεται η δυνατότητα μέσω της εφαρμογής να υποβάλλεται η δήλωση πέραν από τους ίδιους και από πρόσωπο/ συντάκτη με τους προσωπικούς του κωδικούς taxisnet, το οποίο όμως λειτουργεί εξ ονόματος και για λογαριασμό των υπόχρεων προσώπων (π.χ. υπάλληλος ναυτικού πρακτορείου, εξουσιοδοτημένος λογιστής κ.λπ.).
Υπόχρεοι για την καταβολή του τέλους είναι:
- η εταιρεία κρουαζιέρας,
- ο ναυτικός πράκτορας,
- η ελληνική διαχειρίστρια εταιρεία, κατά περίπτωση, καθώς και οι νόμιμοι εκπρόσωποί τους ευθυνόμενοι ο καθένας αλληλέγγυα και εις ολόκληρο.
Χρόνος απόδοσης του τέλους κρουαζιέρας
Η απόδοση του τέλους κρουαζιέρας πραγματοποιείται ανά ημερολογιακό τρίμηνο. Ειδικότερα, το τέλος αποδίδεται έως και την τελευταία εργάσιμη ημέρα για τις δημόσιες υπηρεσίες του μήνα που ακολουθεί το αντίστοιχο ημερολογιακό τρίμηνο.
Κατ’ εξαίρεση, για τις αποβιβάσεις που πραγματοποιούνται εντός του 2025, το τέλος αποδίδεται ως εξής: α) Για τις αποβιβάσεις σε λιμένες της χώρας από την έναρξη ισχύος της (β) σχετικής και έως τις 30/09/2025, το τέλος αποδίδεται έως και τις 31/10/2025, β) για τις αποβιβάσεις σε λιμένες της χώρας από 01/10/2025 έως και τις 31/12/2025, το τέλος αποδίδεται έως και τις 30/01/2026.
Τρόπος καταβολής του τέλους κρουαζιέρας
Η καταβολή του τέλους κρουαζιέρας διενεργείται μέσω ηλεκτρονικού παραβόλου το οποίο εκδίδεται αποκλειστικά μέσω της ως άνω ηλεκτρονικής εφαρμογής από την οποία εξάγεται κωδικός πληρωμής RF. Το ως άνω παράβολο δεσμεύεται αυτόματα με την πληρωμή του.