Μενού Ροή
“Εξυπνο” εργαλείο προβλέπει αν το ηλεκτρικό όχημα θα φτάσει στον προορισμό του

Ερευνητές του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια αλλάζουν τα δεδομένα στην αξιολόγηση μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων, παρουσιάζοντας ένα νέο, πρωτοποριακό σύστημα που μπορεί να προβλέψει αν ένα όχημα  θα καταφέρει να ολοκληρώσει το ταξίδι του — λαμβάνοντας υπόψη όχι μόνο τη φόρτιση της μπαταρίας, αλλά και τις πραγματικές συνθήκες της διαδρομής.

Το σύστημα ονομάζεται State of Mission (SOM) και λειτουργεί σαν ένας “έξυπνος βοηθός αποστολής”: αναλύει δεδομένα από τη μπαταρία, τη θερμοκρασία, το ανάγλυφο του εδάφους και ακόμη και τις συνθήκες κυκλοφορίας, για να υπολογίσει σε πραγματικό χρόνο αν το όχημα μπορεί να φτάσει με ασφάλεια στον προορισμό του. Πίσω από το εργαλείο κρύβεται ένας συνδυασμός δικτύων και φυσικών εξισώσεων. Το SOM “μαθαίνει” από δεδομένα φόρτισης, εκφόρτισης και θερμοκρασίας της μπαταρίας, αλλά παράλληλα ακολουθεί αυστηρά τους φυσικούς νόμους που διέπουν τη λειτουργία της. Το αποτέλεσμα; Ένα σύστημα πρόβλεψης που είναι και “έξυπνο” και αξιόπιστο.

Το σύστημα βασίζεται σε τρία είδη δεδομένων:

  1. Το προφίλ της διαδρομής (απόσταση, κλίσεις, διάρκεια).
     

  2. Τις περιβαλλοντικές συνθήκες (θερμοκρασία, κίνηση, υψόμετρο).
     

  3. Τη συμπεριφορά της μπαταρίας (φόρτιση, κατάσταση υγείας, θερμοκρασία κελιών).
     

Μέσα από προηγμένα νευρωνικά δίκτυα διαφοροποιημένων εξισώσεων  και φυσικά ενημερωμένα μοντέλα, το SOM υπολογίζει αν η μπαταρία έχει αρκετή ενέργεια και αντέχει τις συνθήκες της διαδρομής. Το αποτέλεσμα εμφανίζεται σε τρεις μορφές,δυαδικό αποτέλεσμα, που απαντά “ναι ή όχι” για το αν το ταξίδι είναι εφικτό, ποσοτική εκτίμηση, που δείχνει πόσο “άνετα” θα ολοκληρωθεί, πιθανότητα επιτυχίας, σε ποσοστό.

Για να ελέγξουν το νέο σύστημα, οι ερευνητές το εφάρμοσαν σε δύο διαφορετικά σενάρια. Στο πρώτο, ένα επιβατικό όχημα διένυσε μια αστική διαδρομή 23 χιλιομέτρων σε θερμοκρασίες 18–32°C. Με 58% φόρτιση και 87% κατάσταση υγείας μπαταρίας, το SOM προέβλεψε με ακρίβεια 92,4% πιθανότητα επιτυχούς ολοκλήρωσης. Στο δεύτερο, ένα φορτηγό μεγάλων αποστάσεων διένυσε 275 χιλιόμετρα, εκ των οποίων 110 σε ορεινό έδαφος, με θερμοκρασίες έως 42°C. Και εκεί το ταξίδι κρίθηκε εφικτό, με ποσοτικό δείκτη 73,5%. Οι αποκλίσεις από τα πραγματικά δεδομένα ήταν ελάχιστες: μόλις 0,018 Volt για την τάση, 1,37°C για τη θερμοκρασία και 2,4% για την κατάσταση φόρτισης — τιμές που θεωρούνται εξαιρετικά χαμηλές.

Προς το παρόν, η μοναδική πρόκληση είναι η υπολογιστική ισχύς που απαιτείται για τη λειτουργία του SOM, καθώς τα σημερινά συστήματα διαχείρισης μπαταριών δεν διαθέτουν επεξεργαστές ικανούς να “τρέχουν” τόσο σύνθετους υπολογισμούς σε πραγματικό χρόνο. Ωστόσο, η ομάδα της Καλιφόρνια παραμένει αισιόδοξη. Όπως όλα δείχνουν, η νέα αυτή τεχνολογία φέρνει το μέλλον των ηλεκτρικών μετακινήσεων ένα βήμα πιο κοντά στην αξιοπιστία και την ενεργειακή αυτονομία.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας