Η Κίνα δεν κερδίζει μόνο έδαφος στην παγκόσμια αγορά ηλεκτρικών οχημάτων (EV), αλλά στήνει - σύμφωνα με το Oilprice.com - και γερά θεμέλια στη Λατινική Αμερική. Με νέες μονάδες παραγωγής και συναρμολόγησης σε Βραζιλία και Μεξικό, οι κινεζικές εταιρείες προσφέρουν πλήθος μοντέλων σε τιμές που δύσκολα μπορούν να ανταγωνιστούν οι παραδοσιακοί παίκτες.
Η Build Your Dreams (BYD), πρωταγωνίστρια της κινεζικής αντεπίθεσης, υπόσχεται φόρτιση σε πέντε λεπτά – όσο χρειάζεται για ένα γέμισμα βενζίνης. Με αυτονομίες αντίστοιχες των ακριβών ευρωπαϊκών και αμερικανικών EV, αλλά σε χαμηλότερο κόστος, η BYD απειλεί ευθέως την Tesla και άλλους γίγαντες. Στο ίδιο μοτίβο κινούνται και η Great Wall Motor και η SAIC, που επενδύουν σε εγκαταστάσεις στη Βραζιλία, εξαγοράζοντας πρώην εργοστάσια της Mercedes-Benz και της Ford.
Η Βραζιλία, η έκτη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου στον κόσμο, έχει ανοίξει διάπλατα τις πόρτες στους Κινέζους κατασκευαστές, ώστε να μειώσει την εξάρτησή της από εισαγόμενα EV. Το Πεκίνο βρίσκει πρόσφορο έδαφος και στην ιδιαίτερη σχέση της χώρας με την αιθανόλη: τα κινεζικά υβριδικά μοντέλα συνδυάζουν μπαταρίες με καύσιμο από ζαχαροκάλαμο, προσαρμοζόμενα στις τοπικές ανάγκες.
Και στο Μεξικό, οι Κινέζοι δείχνουν έντονο ενδιαφέρον, αν και ο εμπορικός πόλεμος με τις ΗΠΑ δημιουργεί αβεβαιότητα. Το 2023, η Κίνα έγινε ο μεγαλύτερος προμηθευτής αυτοκινήτων στη χώρα, με εξαγωγές 4,6 δισ. δολαρίων. Η BYD μάλιστα είχε ανακοινώσει εργοστάσιο δυναμικότητας 150.000 οχημάτων ετησίως, προτού αναστείλει τα σχέδια λόγω της εμπορικής αναταραχής.
Όπως σχολιάζει η Νατάλι Ούντερστελ του Ινστιτούτου Talanoa στο Ρίο, «για πρώτη φορά εδώ και δεκαετίες βλέπουμε μια σοβαρή πρόκληση στην κυριαρχία Ευρωπαίων και Αμερικανών». Με τις επενδύσεις να τρέχουν και τις τιμές να «ρίχνουν» την αγορά, οι Κινέζοι φαίνεται πως βάζουν μπρος για να κάνουν τη Λατινική Αμερική δική τους.