Η Νορβηγία εγκαινίασε σήμερα ένα έργο ορόσημο για τη δέσμευση, συλλογή και αποθήκευση του διοξειδίου του άνθρακα, μια τεχνολογία που θεωρείται σημαντική για τον περιορισμό της υπερθέρμανσης του πλανήτη, αλλά το βιώσιμο οικονομικό μοντέλο για την εφαρμογή της είναι δύσκολο να βρεθεί.
Το έργο Longship, που φέρει την αγγλική ονομασία των πλοίων των Βίκινγκς, συνίσταται στη συλλογή του CO2 σε ένα εργοστάσιο παραγωγής τσιμέντου και αργότερα σε ένα εργοστάσιο αποτέφρωσης, στη μεταφορά του με πλοίο προς έναν τερματικό σταθμό της δυτικής ακτής και μετά στην έγχυση και απομόνωσή του κάτω από τον βυθό της θάλασσας.
Το έργο έλαβε σημαντική οικονομική υποστήριξη από το νορβηγικό κράτος, το οποίο θα αναλάβει το κόστος 22 δισεκ. κορωνών (σχεδόν 2 δισεκ. ευρώ) επί ενός συνολικού κόστους που εκτιμάται σε 31 δισεκατομμύρια για την κατασκευή των εγκαταστάσεων και τη λειτουργία τους τα δέκα πρώτα χρόνια.
Η Νορβηγία παρουσιάζει το Longship ως "την πρώτη πλήρη αλυσίδα παγκοσμίως" της διαδικασίας συλλογής και αποθήκευσης του διοξειδίου του άνθρακα (CCS).
"Αυτό δεν είναι μόνο μια σημαντική στιγμή για τη Νορβηγία, είναι μια μεγάλη πρόοδος για τη συλλογή και αποθήκευση του άνθρακα στην Ευρώπη", δήλωσε ο Νορβηγός υπουργός Ενέργειας Τάριε 'Οσλαντ.
Για τη συλλογή, οι εγκαταστάσεις θα εγκαινιαστούν επίσημα αύριο, Τετάρτη, σε ένα εργοστάσιο παραγωγής τσιμέντου της γερμανικής εταιρίας Heidelberg Materials στο Μπρέβικ της νοτιοανατολικής Νορβηγίας.
Οι εγκαταστάσεις αναμένεται να εμποδίζουν 400.000 τόνους CO2 να διαφεύγουν στην ατμόσφαιρα κάθε χρόνο.
Άλλη συνιστώσα του έργου, το εργοστάσιο αποτέφρωσης αποβλήτων Hafslund Celsio κοντά στο Όσλο θα πρέπει επίσης θα πρέπει να δεσμεύσει 350.000 τόνους CO2 από το 2029.
Υγροποιημένο, το διοξείδιο του άνθρακα θα μεταφερθεί με πλοίο προς τον τερματικό σταθμό Έιγκαρντεν κοντά στο Μπέργκεν, όπου θα εγχυθεί σε σωλήνα για να αποθηκευτεί, 110 χιλιόμετρα από την ακτή, μέσα σε έναν αλατούχο υδροφόρο ορίζοντα σε βάθος 2.600 μέτρων κάτω από τον βυθό.
Οι εγκαταστάσεις αυτές λειτουργούν ήδη από πέρυσι στο πλαίσιο του έργου Northern Lights που υλοποιούν οι πετρελαϊκοί κολοσσοί Equinor, Shell και TotalEnergies, το οποίο φιλοδοξεί να γίνει η "πρώτη εμπορική υπηρεσία μεταφοράς και αποθήκευσης CO2 στον κόσμο".
Παρά το γεγονός ότι υποστηρίζεται κυρίως από τη Διακυβερνητική Επιτροπή για την Κλιματική Αλλαγή (IPCC) ώστε να μειωθεί το αποτύπωμα των βιομηχανιών που είναι δύσκολο να απανθρακοποιηθούν, όπως οι τσιμεντοβιομηχανίες και η χαλυβουργία, η τεχνολογία CCS είναι ωστόσο πολύπλοκη και δαπανηρή.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ