H τιμή της βενζίνης έχει αρχίσει να αυξάνεται παντού, κάτι το οποίο ενδέχεται να αποτελεί ένδειξη για περαιτέρω πληθωριστικές πιέσεις για τις κεντρικές τράπεζες και τις κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο.
Όπως σημειώνει το Bloomberg τα futures της βενζίνης αυξήθηκαν σε υψηλό εννέα μηνών στην αγορά της Νέας Υόρκης και παράλληλα οι τιμές στα πρατήρια της Ασίας. Η διεθνής αγορά αντιμετωπίζει ελλείψεις λόγω των απροσδόκητων προβλημάτων σε πολλά διυλιστήρια και των μειωμένων αποθεμάτων σε κύρια αποθεματικά κέντρα όπως αυτά του Κόλπου του Μεξικού και της Σιγκαπούρης.
Σε ό,τι αφορά τις διεθνείς αγορές ενέργειας, χαρακτηριστικό είναι το γεγονός πως αν και τα futures του αργού είναι σχετικά σταθερά σε ετήσιο επίπεδο, τα αμερικανικά ΣΜΕ βενζίνης έχουν καταγράψει ράλι άνω του 20%. Η ανάκαμψη της τιμής της βενζίνης προκαλεί πονοκέφαλο στις κεντρικές τράπεζες, συμπεριλαμβανομένης της Ομοσπονδιακής Τράπεζας των ΗΠΑ, δεδομένης της όλης προσπάθειας για μείωσης του πληθωρισμού.
Το αυξημένο κόστος της ενέργειας αποτέλεσε έναν από τους κύριους παράγοντες οι οποίοι αύξησαν τον πληθωρισμό παγκοσμίως. Στις ΗΠΑ, παράλληλα, η μείωση των τιμών στα πρατήρια θα αποτελέσει και κύριο μέλημα για τον Πρόεδρο Μπάιντεν, δεδομένων των επερχόμενων εκλογών το 2024.
Σύμφωνα με το στέλεχος της Citigroup, Άντριου Χόλενχορστ, «το υψηλότερο ενεργειακό κόστος ενδέχεται να αυξήσει τις τιμές καταναλωτή και να επιδεινώσει την ύφεση, ιδιαίτερα σε έναν τομέα όπου η αύξηση των τιμών έχει περιοριστεί».
Οι λόγοι της ανόδου
Τα χαμηλά αποθέματα και η αυξημένη ζήτηση σε περιοχές-κλειδιά έχουν οδηγήσει σε αύξηση των τιμών ανά τον κόσμο. Στην Ευρώπη, οι τιμές της βενζίνης αυξάνονται πιο γρήγορα από τις αντίστοιχες του αργού, κάτι που αποτυπώνεται ήδη στις αντλίες των πρατηρίων.
Παράλληλα, στην αγορά της Σιγκαπούρης, βασικό ασιατικό κόμβο, οι κινεζικές εξαγωγές είναι χαμηλότερες από τις αναμενόμενες. Σε πολλές αναπτυσσόμενες οικονομίες, η έλλειψη βενζίνης μεταφράζεται ως υψηλότερο κόστος για τις κυβερνήσεις και τις επιδοτήσεις τις οποίες προσφέρουν στα φτωχότερα κοινωνικά στρώματα.
Η παγκόσμια προσφορά βενζίνης δεν έχει καταφέρει να ανακάμψει από τα ιστορικά χαμηλά, παρά τη βελτίωση της διυλιστικής ικανότητας σε μονάδες της Μέσης Ανατολής και της Κίνας.
Η παρόμοια επέκταση διυλιστηρίων και η αναβολή του «λουκέτου» σε μία άλλη μονάδα στις ΗΠΑ, δεν έχουν καταφέρει να αντισταθμίσουν τις ελλείψεις οι οποίες προκλήθηκαν από τα απροσδόκητα προβλήματα σε μονάδες όπως αυτή της Exxon Mobil στο Baton Rouge, της Shell στο Ρότερνταμ και της ENEOS Holdings στη Μιζουσίμα της Ιαπωνίας.
Σύμφωνα, επίσης, με τον αναλυτή της Goldman Sachs, Κάλουμ Μπρους, τα συστήματα διύλισης ανά τον κόσμο είναι πιο ευάλωτα στη δημιουργία προβλημάτων λόγω της αδιάκοπης λειτουργίας τους.
Στην Κίνα, η μεγαλύτερη εισαγωγέας αργού υποδεικνύει αυξημένη ζήτηση. Η κίνηση στους δρόμους των 15 πόλεων με τα περισσότερα αυτοκίνητα έχει αυξηθεί δραματικά σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2021, σύμφωνα με στοιχεία της Baidu Inc. Την ίδια στιγμή, τα αποθέματα βενζίνης στα πρατήρια βρίσκονται στο χαμηλότερο επίπεδό τους από το 2019.
Η συνολική ζήτηση για βενζίνη στην Κίνα προβλέπεται να αγγίξει τα 3,3 εκατ. βαρέλια/ημέρα τον Ιούλιο, βάσει εκτιμήσεων της Rystad Energy. Αυτό αποτελεί αύξηση της τάξης του 14% σε σχέση με τον Ιούλιο του 2019 πριν το ξέσπασμα της πανδημίας.
Η κατανάλωση βενζίνης αυξάνεται και στην Ευρώπη, ιδιαίτερα στη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ισπανία και την Ιταλία. Παράλληλα, η Γηραιά Ήπειρος νιώθει αισθητά την έλλειψη των ρωσικών ροών η οποία έχει επηρεάσει την παραγωγική ικανότητα των ευρωπαϊκών διυλιστηρίων.
Τόσο η έλλειψη της βαριάς νάφθας η οποία προερχόταν από τη Ρωσία όσο και η μετάβαση στην ελαφρά νάφθα του αμερικανικού αργού έχουν δημιουργήσει προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα της παραγωγής βενζίνης. Παράλληλη μείωση οφείλεται και στην ενίσχυση της τιμής του ντίζελ, η οποία είχε οδηγήσει πολλές μονάδες διύλισης στη μείωση της παραγωγής βενζίνης και την αύξηση του πρώτου, όπως τόνισε το στέλεχος της Sparta Commodities, Μαρκ Ουίλιαμς.