Σε μια νέα συνεδρίαση της ειδικής επιτροπής που έχει συσταθεί με τη συμμετοχή παραγόντων του ΥΠΕΝ, της ΡΑΕ και φορέων του κλάδου παραγωγής και προμήθειας (ΕΣΑΗ, ΕΣΠΕΝ) θα τεθεί επί τάπητος μια εξειδίκευση των μέτρων για την αντιμετώπιση του φαινομένου του “ενεργειακού τουρισμού” και της συσσώρευσης χρεών σε παρόχους.
Αυτό καταγράφηκε από τη χθεσινή τηλεδιάσκεψη της εν λόγω επιτροπής, όπου καταγράφηκαν οι απόψεις όλων των πλευρών και κυρίως κατατέθηκε η αγωνία των παρόχων για την αντιμετώπιση ενός προβλήματος που, όπως αναφέρεται, απειλεί την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς.
Πάντως, όλες οι πλευρές ομονόησαν για τη διασφάλιση δυο βασικών αρχών στο πλαίσιο που είναι προς συζήτηση. Συγκεκριμένα τόνισαν ότι η μετακίνηση από πάροχο σε πάροχο δεν μπορεί να εμποδιστεί και θα πρέπει να παραμείνει ως δυνατότητα, ενω σημείωσαν ότι θα πρέπει να διασφαλιστεί και η αποπληρωμή χρεών για τους παρόχους από τους οποίους φεύγουν πελάτες με “κόκκινες οφειλές”.
Βέβαια το “δια τάυτα”, δηλαδή, το πώς θα διαμορφωθεί ένας επαρκής μηχανισμός για τις αποπληρωμές χρεών είναι ζητούμενο, ειδικά σε μια κρίσιμη πολιτικά περίοδο με τις εκλογές να είναι ante portas. Κι αυτό γιατί πάντα πέρα από τους διακανονισμούς υπάρχει και το έσχατο μέσο της αποκοπής, κάτι που οι πάροχοι ζητούν να ισχύσει εφόσον δεν καλύπτονται οι υποχρεώσεις των οφειλετών. Συγκεκριμένα, προτείνεται να υπάρχει η δυνατότητα στον “παλιό” πάροχο, εφόσον ο οφειλέτης του έχει “ακάλυπτες” οφειλές, μετά και από διακανονισμούς, για αποκοπή ρεύματος ακόμη κι αν ο τελευταίος έχει πάει σε άλλον πάροχο.
Άλλωστε, με βάση την εμπειρία, μόνο η αποκοπή ως έσχατη λύση είναι η “δαμόκλειος σπάθη” που οδηγεί στον γκισέ για αποπληρωμές. Βέβαια σε μια συγκυρία με τους λογαριασμούς στα ύψη και τα ληξιπρόθεσμα χρέη με βάση αναφορές της ΡΑΕ να ξεπερνούν το 1 δισεκ., το όλο ζήτημα είναι άκρως ευαίσθητο.
Στο μεταξύ, ήδη η ΡΑΕ έχει ετοιμάσει ένα πλαίσιο αρχών πάνω στο οποίο γίνεται η συζήτηση. Υπενθυμίζεται ότι ο Ρυθμιστής έχει ταχθεί υπέρ της μετακίνησης, ωστόσο, εισηγείται για τους καταναλωτές που χρωστάνε τουλάχιστον δύο λογαριασμούς να προβαίνουν πρώτα σε διακανονισμό αποπληρωμής με τον πάροχο τους για να μπορούν να τον αλλάξουν. Επίσης προτείνεται από τη ΡΑΕ η προώθηση αναγκαστικών μέτρων εάν μετά από διακανονισμό των χρεών του προς τον «παλιό» πάροχο, ένας πελάτης δεν εξοφλήσει κάποια δόση τουλάχιστον 15 ημέρες μετά την προθεσμία λήξης της και δεν προχωρήσει σε νέο διακανονισμό.
Να σημειωθεί ότι μετά από απόφαση του ΣτΕ τον Νοέμβριο του 2020 υπήρξε ακύρωση σχετικής υπουργικής απόφασης για τη δυναότητα επιβολής κυρώσεων σε οφειλέτες με την επίκληση της αρχής της αναλογικότητας.
Επιπλέον κατά τη χθεσινή συζήτηση ετέθησαν και τα θέματα του “ενεργειακού Τειρεσία” που έχει να κάνει με την δημιουργία μιας βάσης δεδομένων με όσους έχουν ανοιχτές οφειλές με παρόχους και τη δημιουργία ενός μηχανσιμού "έκαιρης προειδοποίησης" για το προφίλ των πελατών που χρωστούν - debt flagging. Οι πάροχοι πάντως ζήτησαν απλοποίηση διαδικασιών σε σχέση με τη λειτουργίας της σχετικής πλατφόρμας που έχει ετοιμάσει ο ΔΕΔΔΗΕ. Ουσιαστικά ζητούν να καταχωρούνται τα ελάχιστα δυνατά στοιχεία για τον οφειλέτη. Βέβαια ακόμη για να ενεργοποιηθεί η εν λόγω πλατφόρμα εκτιμάται ότι θα απαιτηθεί χρόνος.