Ο διαχειριστής του αγωγού φυσικού αερίου Nord Stream 2, ο οποίος ελέγχεται από τη ρωσική Gazprom, κατέθεσε προσφυγή κατά της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο δεύτερο ανώτατο δικαστήριο του μπλοκ, ζητώντας την ακύρωση της απόφασης για τη σταδιακή απαγόρευση των εισαγωγών ρωσικού φυσικού αερίου.
Η ΕΕ έχει εγκρίνει νομοθεσία που προβλέπει τον πλήρη τερματισμό των εισαγωγών ρωσικού αερίου έως τα τέλη του 2027, στο πλαίσιο της στρατηγικής απεξάρτησης από τη Ρωσία μετά την εισβολή στην Ουκρανία το 2022.
Η απόφαση αυτή ουσιαστικά αποκλείει την επαναλειτουργία του συστήματος Nord Stream, το οποίο αποτελείται από υποθαλάσσιους αγωγούς στη Βαλτική Θάλασσα και είχε κατασκευαστεί από τη Gazprom για τη μεταφορά έως και 110 δισ. κυβικών μέτρων φυσικού αερίου ετησίως προς τη Γερμανία.
Το 2022, εκρήξεις προκάλεσαν σοβαρές ζημιές στους αγωγούς, με τη Ρωσία να κατηγορεί την Ουκρανία για την επίθεση, κάτι που το Κίεβο αρνείται.
Στην προσφυγή που κατατέθηκε στο Γενικό Δικαστήριο της ΕΕ, η Nord Stream 2 AG, η ελβετική εταιρεία που διαχειρίζεται τον αγωγό και ανήκει στη Gazprom, υποστηρίζει ότι η απαγόρευση συνιστά ουσιαστικά απαλλοτρίωση χωρίς αποζημίωση.
Όπως αναφέρεται στην αγωγή, το μέτρο στερεί από την εταιρεία τη δυνατότητα εμπορικής αξιοποίησης του αγωγού της, κάτι που συνιστά de facto δήμευση περιουσιακού στοιχείου.
Η Gazprom δεν προχώρησε σε άμεσο σχόλιο, ενώ θεσμικά όργανα της ΕΕ αρνήθηκαν να τοποθετηθούν.
Ο Nord Stream 2 είχε ολοκληρωθεί το 2021, αλλά η Γερμανία ανέστειλε το έργο λίγο πριν από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, και ο αγωγός δεν τέθηκε ποτέ σε λειτουργία. Ο Nord Stream 1 είχε ήδη λειτουργήσει για περισσότερο από μία δεκαετία.
Πριν από το 2022, η ΕΕ κάλυπτε περίπου το 40% των αναγκών της σε φυσικό αέριο από τη Ρωσία, ποσοστό που έχει πλέον μειωθεί σε περίπου 13%, καθώς η Ένωση επιταχύνει τη διαφοροποίηση των ενεργειακών της πηγών.
Πηγή: Reuters