Μενού Ροή
AGOGOS.FYSIKOY
Κάθετος Διάδρομος: Τα "φρένα" στις δημοπρασίες και οι προβληματισμοί για την επόμενη μέρα

Η εικόνα αυτή εντείνει τον προβληματισμού για την επόμενη μέρα στο φόντο αναφορών της αγοράς για την ανάγκη να καταστεί ο συγκεκριμένος διάδρομος πιο ελκυστικός για τους χρήστες, με πρώτη κίνηση της διαμόρφωση ανταγωνιστικών  τελών.

Άλλωστε, με βάση την αγορά ο ανταγωνισμός είναι, πλέον,  έντονος, από άλλες οδεύσεις μεταφοράς φυσικού αερίου προς την Ουκρανία. Είτε. μέσω Γερμανίας, είτε της Πολωνίας, είτε μέσω της Κροατίας αλλά  και  της Λιθουανίας, πλέον υπάρχουν οι σχετικές δυνατότητες και βέβαια σε περιπτώσεις όπως της Πολωνίας τα κόστη είναι χαμηλά, λόγω της γεωγραφικής θέσης. οι οποίες διαθέτουν χαμηλότερο κόστος λόγω εγγύτητας. 

Επιπλέον, ανασχετικά για την ελκυστικότητα του Καθέτου Διαδρόμου λειτουργεί και το “σήμα” που εκπέμπει η  Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για το ρυθμιστικό πλαίσιο του Κάθετου Διαδρόμου.  

Συγκεκριμένα, η DG Competition με αφορμή τις εκπτώσεις που παρέχουν οι Διαχειριστές του Κάθετου Διαδρόμου, και σε συνέχεια αναφορών από τους διακινητές έχει "δεύτερες" σκέψεις σε σχέση με θέματα ισοτιμίας κανόνων. 

Στο πλαίσιο αυτό, με επιστολή της, η DG Comp διατύπωσε σοβαρές επιφυλάξεις για το κατά πόσο οι εκπτώσεις στα τέλη χρήσης δικτύου από τον ΔΕΣΦΑ, τη Bulgartransgaz με έκπτωση 25%, τη ρουμανική Transgaz και τη μολδαβική Vestmoltransgaz με έκπτωση 50%, την ουκρανική Ukraine LLC και τον ICGB με έκπτωση 45%, είναι συμβατές με την ομαλή λειτουργία του ανταγωνισμού. 

Το θέμα αυτό σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς ετέθη από τον Έλληνα υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σταύρο Παπασταύρου κατά το πρόσφατο Συμβούλιο Υπουργών Ενέργειας. Ο κ. Παπασταύρου ζήτησε να ξεκαθαριστεί η στάση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής υπογραμμίζοντας ότι δεν είναι δυνατόν ένα τμήμα της Κομισιόν να ζητεί από τα κράτη μέλη να στηρίξουν την ενεργειακή επάρκεια της Ουκρανίας και την ίδια στιγμή ένα άλλο τμήμα να επικεντρώνεται σε νομικά και ρυθμιστικά θέματα και να μην αντιμετωπίζει τον Κάθετο Διάδρομο με την απαραίτητη ευελιξία.  

Μάλιστα φαίνεται ότι η στάση αυτή της ελληνικής κυβέρνησης είχε ως αποτέλεσμα να σταλεί στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας μια νέα επιστολή από την Κομισιόν η οποία εμμέσως πλην σαφώς έδινε το πράσινο φως για τη διενέργεια της χθεσινής δημοπρασίας που αφορούσε τα προϊόντα δέσμευσης χωρητικότητας Route 1, 2 και 3.

Υπενθυμίζεται ότι το Route 1 αφορά αέριο προερχόμενο από τις εγκαταστάσεις του ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα, το Route 2 αέριο που προέρχεται από το FSRU της Αλεξανδρούπολης και το Route 3 αζέρικο αέριο από τον αγωγό ΤΑΡ.  

Το θέμα του Κάθετου Διαδρόμου συζητήθηκε και κατά τη χθεσινή συνάντηση του κ. Παπασταύρου με την πρέσβη των ΗΠΑ στην Αθήνα Κίμπερλι Γκιλφόιλ με την αμερικανική πλευρά να υποστηρίζει ένθερμα τη νέα αυτή διαδρομή μεταφοράς αερίου προς την Ουκρανία, καθώς προς των συμφέρον των ΗΠΑ είναι η διάθεση όσοι το δυνατόν μεγαλύτερων ποσοτήτων LNG από όσο το δυνατόν περισσότερους «δρόμους» μεταφοράς και σε αυτή την κατεύθυνση ρίχνουν όλο το πολιτικό βάρος τους.  

Αξίζει να αναφερθεί ότι πέραν των traders που αντιμετωπίζουν εχθρικά τον Κάθετο Διάδρομο, μια άλλη μερίδα διαμαρτύρεται γιατί τα προϊόντα Route 1, 2 και 3 είναι παρόμοια έχουν μηνιαία διάρκεια και δεν καλύπτουν τις ανάγκες μακροχρόνιων συμβολαίων.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας