Μενού Ροή
BofA: Ψυχραιμία το καλοκαίρι, πανικός τον χειμώνα - Πώς το panic buying θα ακριβύνει το ευρωπαϊκό φυσικό αέριο τον χειμώνα

«Πώς να μειωθούν οι τις τιμές του φυσικού αερίου το καλοκαίρι στην Ευρώπη; Ας αναβάλουμε τις αγορές-πανικού για τον χειμώνα». Αυτή είναι κατά την Bank of America η στρατηγική των ευρωπαϊκών αρχών αυτή τη στιγμή, και για αυτόν τον λόγο εκτιμά πως οι τιμές του φυσικού αερίου στην Ευρώπη θα παραμείνουν υψηλότερες για μεγαλύτερο διάστημα, επαναλαμβάνοντας την πρόβλεψή της ότι το TTF θα κινηθεί από 40 ευρώ/MWh και υψηλότερα το δεύτερο εξάμηνο του 2025.

Ειδικότερα, όπως επισημαίνει σε νέα ανάλυσή της η BofA, οι τιμές φυσικού αερίου TTF στην Ευρώπη διαμορφώθηκαν κατά μέσο όρο στα 40 ευρώ/MWh στο πρώτο εξάμηνο του 2025, οδηγώντας σε αύξηση των εκτιμήσεων της αγοράς για το δεύτερο εξάμηνο του 2025 (από 25 ευρώ/MWh σε 38 ευρώ/MWh,). Και εν μέρει λόγω της έλλειψης περίπου 15 bcm ή ~10% των εισαγωγών φυσικού αερίου της ΕΕ του 2024 (καθώς το ρωσικό φυσικό αέριο σταμάτησε να διέρχεται μέσω Ουκρανίας στο τέλος του έτους), η ευρωπαϊκή αποθήκευση φυσικού αερίου εξακολουθεί να βρίσκεται περίπου 20bcm κάτω από το επίπεδο του Ιουλίου του περασμένου έτους - προκαλώντας αλλαγές στους κανόνες της ΕΕ που έχουν χαλαρώσει τους στόχους αποθήκευσης ενόψει του επόμενου χειμώνα.

Μήπως λοιπόν αυτό που γίνεται είναι η χαλάρωση ουσιαστικά των καλοκαιρινών τιμών του φυσικού αερίου, αφήνοντας τους κινδύνους αύξησης για το δεύτερο εξάμηνο του 2025; Ναι, απαντά η BofA προβλέποντας ότι το panic buying το χειμώνα θα οδηγήσει σε πολύ ακριβότερο φυσικό αέριο στην Ευρώπη.

Οι στόχοι αποθήκευσης χαλαρώνουν ενόψει του χειμώνα

Την περασμένη εβδομάδα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε ότι τα κράτη μέλη της ΕΕ κατέληξαν σε συμφωνία με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για τη χαλάρωση των κανόνων σχετικά με την πλήρωση των αποθεμάτων φυσικού αερίου - οι οποίοι εισήχθησαν αρχικά το 2022, μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.

Απαιτούσαν η αποθήκευση φυσικού αερίου να φτάσει το 90% σε πληρότητας έως την 1η Νοεμβρίου (το 2024, η αποθήκευση φυσικού αερίου βρισκόταν στο ~95% έως την 1η Νοεμβρίου). Η τροποποίηση επιτρέπει στα κράτη μέλη να φτάσουν τα επίπεδα αποθήκευσης στο 90% οποιαδήποτε στιγμή (μεμονωμένα) μεταξύ της 1ης Οκτωβρίου και 1ης Δεκεμβρίου. Σε περίπτωση δυσμενών συνθηκών της αγοράς, τα κράτη μέλη έχουν επίσης τη δυνατότητα να αποκλίνουν έως και 10 ποσοστιαίες μονάδες από τον στόχο πλήρωσης.

bof1

Οι «ενέσεις» αποθήκευσης στην ΕΕ είναι κοντά στα ιστορικά επίπεδα, αλλά κάτω από τα επίπεδα του 2023-2024, παρατηρεί η BofA.  Πιο αναλυτικά, όπως σημειώνει η αμερικάνικη τράπεζα, η αποθήκευση φυσικού αερίου μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ βρίσκεται επί του παρόντος στο <60% της χωρητικότητας. Αυτό συγκρίνεται με το 76% της χωρητικότητας που παρατηρήθηκε την ίδια περίοδο πέρυσι (και επίσης το 2023). Τα τρέχοντα επίπεδα είναι επίσης ~5% χαμηλότερα από τον μέσο όρο σε αυτή την εποχή του έτους μεταξύ 2015 και 2024. Τον Φεβρουάριο η BofA είχε εκτιμήσει ότι για να επιτευχθεί ο στόχος του 90% της αποθήκευσης έως την 1η Νοεμβρίου, θα πρέπει η πληρότητα να φτάνει το 65% έως τα τέλη Ιουνίου.

Η αναδιάταξη της αποθήκευσης αυξάνει τη ζήτηση LNG στην Ευρώπη

Η BofA εκτιμά ότι η Ευρώπη χρειάζεται οι εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) να είναι περίπου 2,7 εκατ. τόνοι ανά μήνα υψηλότεροι σε σχέση με το περασμένο έτος, καθ' όλη τη διάρκεια του υπόλοιπου καλοκαιριού, για να επιτευχθεί ο στόχος αποθήκευσης 90%. Υπολογίζει ότι αυτό αντιπροσωπεύει >50% των μηνιαίων εισαγωγών LNG της Κίνας - ή ~35% πρόσθετη αύξηση της ζήτησης σε ετήσια βάση.

Από την αρχή του έτους, οι τιμές των εμπορευμάτων βρίσκονται σε ένα τρενάκι του τρόμου, τονίζει η BofA. Αυτό αποδεικνύεται από την απόδοση του TTF. Ο ευρωπαϊκός δείκτης αναφοράς τιμών φυσικού αερίου κέρδισε 20% από την 1η Ιανουαρίου έως τα μέσα Φεβρουαρίου. Μετά το τέλος της εποχιακής χειμερινής περιόδου θέρμανσης στην Ευρώπη, το TTF έχασε πάνω από 35% έως τα τέλη Μαΐου σε σύγκριση με τα κορυφαία επίπεδα του Φεβρουαρίου. Έκτοτε, οι αυξανόμενες γεωπολιτικές εντάσεις στη Μέση Ανατολή προκάλεσαν απότομη αύξηση των τιμών τον Ιούνιο, με τις ανησυχίες να επικεντρώνονται στη συγκέντρωση των ροών LNG μέσω των Στενών του Ορμούζ. Οι τιμές του φυσικού αερίου αντέδρασαν γρήγορα στη συμφωνία κατάπαυσης του πυρός, με το TTF να έχει μειωθεί επί του παρόντος πάνω από 20% σε σχέση με την 1η Ιανουαρίου.

Ένας βασικός λόγος για την αστάθεια του ευρωπαϊκού φυσικού αερίου μέχρι στιγμής φέτος ήταν οι ανησυχίες της αγοράς σχετικά με τις γεωπολιτικές εντάσεις στη Μέση Ανατολή. Δεδομένης της χαμηλότερης εξάρτησης της Ευρώπης από το ρωσικό φυσικό αέριο τα τελευταία χρόνια μετά την εισβολή της στην Ουκρανία στις αρχές του 2022, η εξάρτηση της ηπείρου από τον εφοδιασμό με φυσικό αέριο έχει στραφεί προς το μεταφερόμενο LNG., όπως σημειώνει η BofA. Σύμφωνα με στοιχεία της S&P Global, η πρόσφατη σύγκρουση στη Μέση Ανατολή έθεσε σε κίνδυνο  το 20% της παγκόσμιας προσφοράς LNG, με κίνδυνο διακοπής της πλωτής οδού των Στενών του Ορμούζ.

bof2

Οι αναλυτές εμπορευμάτων της BofA βλέπουν τους κινδύνους για την προμήθεια LNG να παραμένουν παρά την πρόσφατη συμφωνία κατάπαυσης του πυρός. Βλέπουν ότι πάνω από 12 δισεκατομμύρια κυβικά πόδια ημερησίως (bcf) της ικανότητας εξαγωγής LNG των ακτών του Κόλπου των ΗΠΑ διατρέχουν κίνδυνο από την εποχή των τυφώνων στον Ατλαντικό, η οποία διαρκεί από τώρα έως τα τέλη Νοεμβρίου.

Καθ' όλη τη διάρκεια του έτους, η BofA υπολογίζει ότι για την αποθήκευση φυσικού αερίου στην Ευρώπη να φτάσει το 90% πληρότητάς τον χειμώνα, η Ευρώπη θα πρέπει να εισάγει ετησίως πάνω από 5 φορές την ποσότητα LNG σε σχέση με την περίοδο πριν από την COVID (~190bcm) το 2025, παρά το γεγονός ότι (α) έχει φτάσει σχεδόν στο 100% της αποθήκευσης κατά την περίοδο πριν από την περίοδο θέρμανσης και (β) υποθέτοντας ότι η ζήτηση φυσικού αερίου παραμένει ~15% κάτω από τους μέσους όρους πριν από την COVID (~420bcm).

Όπως επισημαίνει η αμερικάνικη τράπεζα, πιστεύει ότι η τιμολόγηση του φυσικού αερίου στην Ευρώπη θα συνεχίσει να αντικατοπτρίζει το LNG και επαναλαμβάνει την άποψή της ότι οι ευρωπαϊκές αγορές φυσικού αερίου θα παραμείνουν πιο σφιχτές για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Αυτά, συνδυασμό με τις ανάγκες αποθήκευσης το χειμώνα, θα διατηρήσουν τις τιμές του TTF σε υψηλά επίπεδα όχι μόνο φέτος αλλά και έως το 2027.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας