Περισσότερες από 200 εταιρείες από 20 χώρες συμμετείχαν στα Hungarian Battery Days, το κορυφαίο συνέδριο για τη βιομηχανία μπαταριών και την ηλεκτροκινητικότητα στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, που πραγματοποιήθηκε στις 6–7 Νοεμβρίου 2025 στο ξενοδοχείο Marriott στη Βουδαπέστη. Το συνέδριο, που διοργανώθηκε για πέμπτη φορά από την Ουγγρική Ένωση Μπαταριών (HUBA) και τη White Paper Consulting, παρουσίασε τις τελευταίες τάσεις, τις κανονιστικές εξελίξεις και τις τεχνολογικές καινοτομίες του κλάδου.
Ο ουγγρικός κλάδος μπαταριών
Ο εκτελεστικός διευθυντής της HUBA, Péter Kaderják, τόνισε στην εναρκτήρια ομιλία του ότι «η Ευρώπη έχει σημειώσει αξιοσημείωτη ανάκαμψη στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων — το πρώτο εξάμηνο του 2025 οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 24,9%». Ωστόσο, επεσήμανε ότι η ήπειρος «παραμένει πιο αδύναμη απ’ ό,τι θα μπορούσε στην παγκόσμια αγορά» και ότι «οι περιβαλλοντικές ανησυχίες, η κανονιστική αβεβαιότητα και οι υψηλές τιμές ενέργειας συνεχίζουν να αποτελούν σοβαρές προκλήσεις».
Η Ουγγαρία, όπως ανέφερε ο υφυπουργός Βιομηχανικών Υποθέσεων Δρ. Ádám Nagy, στοχεύει μέσω οικονομικής πολιτικής και επενδύσεων να «αναλάβει ρόλο γέφυρας μεταξύ της δυτικής και της ανατολικής τεχνογνωσίας στην αυτοκινητοβιομηχανία». Ο ίδιος εκτίμησε ότι «η Ουγγαρία θα είναι σίγουρα μέσα στις τρεις πρώτες χώρες της Ε.Ε. σε εγκατεστημένη χωρητικότητα μπαταριών».
Η Δρ. Rita Szép-Tüske, αναπληρώτρια διευθύνουσα σύμβουλος του Ουγγρικού Οργανισμού Προώθησης Επενδύσεων (HIPA), παρουσίασε τις επενδύσεις της χώρας στην παραγωγή μπαταριών και ηλεκτροκίνησης, σημειώνοντας ότι πέντε από τους δέκα μεγαλύτερους κατασκευαστές κυψελών μπαταριών παγκοσμίως έχουν ήδη παρουσία στην Ουγγαρία. Ο στόχος, είπε, είναι να αναπτυχθεί ολόκληρο το οικοσύστημα μπαταριών, ενσωματώνοντας όσο το δυνατόν περισσότερους τοπικούς προμηθευτές.
Ευρωπαϊκές και παγκόσμιες τάσεις
Σύμφωνα με τον αναλυτή ενέργειας του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (IEA), Oskaras Alšauskas, ο κόσμος εισέρχεται σταδιακά στην «εποχή του ηλεκτρισμού». Ο IEA προβλέπει ότι η ζήτηση για μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων θα τριπλασιαστεί έως το 2030, ενώ για την επίτευξη των κλιματικών στόχων, η ικανότητα αποθήκευσης ενέργειας πρέπει να αυξηθεί έξι φορές, με τις μπαταρίες να αντιστοιχούν στο 90% αυτής της αύξησης.
Η διευθύνουσα σύμβουλος της RECHARGE, Ilka von Dalwigk, υπογράμμισε ότι η Ευρώπη χρειάζεται επειγόντως να διαμορφώσει ενιαίο όραμα και στρατηγική για τον κλάδο, συνοδευόμενα από ρυθμιστικές μεταρρυθμίσεις και χρηματοδοτικά εργαλεία.
Ο Peter Auerbeck, διευθυντής πωλήσεων e-mobility της GROB-WERKE, σημείωσε ότι στην παραγωγή μπαταριών η μείωση του ποσοστού απορριμμάτων μέσω σταθερών διαδικασιών είναι μια από τις βασικές προκλήσεις για την Ευρώπη, αν και η ευρωπαϊκή βιομηχανία παραγωγικού εξοπλισμού μπαταριών έχει ήδη φτάσει σε ανταγωνιστικά επίπεδα.
Η κινεζική CATL κατασκευάζει το δεύτερο και μεγαλύτερο εργοστάσιό της στην Ευρώπη στο Debrecen της Ουγγαρίας, το οποίο θα προμηθεύει Mercedes-Benz, BMW, Stellantis και Volkswagen. Ο Shen Feng, διευθυντής της CATL Ουγγαρίας και Γερμανίας, ανέφερε ότι η εταιρεία επιδιώκει πλήρη ενσωμάτωση στο ευρωπαϊκό οικοσύστημα, προσαρμόζοντας τη λειτουργία της στα ευρωπαϊκά πρότυπα.
Ο ρόλος των μπαταριών στην αποθήκευση ενέργειας
Οι μπαταρίες αποκτούν αυξανόμενη σημασία και στην αποθήκευση ενέργειας, πέρα από τη μετακίνηση. Ο Ábel Suri (Huawei) και ο Péter Horváth (Dunamenti Erőmű, MET Group) τόνισαν τη σημασία της ασφάλειας του δικτύου και της δημιουργίας πλατφορμών τοπικής ευελιξίας. Ο Suri εξήγησε ότι «η πρόκληση είναι η εναρμόνιση της παραδοσιακής συγχρονισμένης παραγωγής με τη σύγχρονη παραγωγή από ανανεώσιμες πηγές με μετατροπείς», ενώ ο Horváth ανέφερε ότι η MET αναπτύσσει αγορές συγκέντρωσης ευελιξίας για την καλύτερη αξιοποίηση των τεχνολογιών.
Οι συμμετέχοντες της αγοράς συμφώνησαν ότι τα κρατικά προγράμματα στήριξης ήταν μέχρι τώρα αποτελεσματικά, ωστόσο ζητούν σταθερό και προβλέψιμο κανονιστικό πλαίσιο και την εισαγωγή χρονομεταβλητών τιμολογίων για οικιακούς καταναλωτές.
Ανακύκλωση και βιωσιμότητα
Η ανακύκλωση και η βιώσιμη ανάπτυξη ήταν επίσης στο επίκεντρο. Η Anita Simon (Alteo) τόνισε τη σημασία των αρχών κυκλικής οικονομίας, επισημαίνοντας ότι η Ευρώπη πρέπει να μειώσει την απόσταση από την Κίνα, όπου ο τομέας ανακύκλωσης μπαταριών είναι πολύ πιο ώριμος.
Ο Olaf Rogge (BASF Battery Materials) σημείωσε ότι η Ουγγαρία διαθέτει στρατηγική τοποθεσία και ισχυρό βιομηχανικό οικοσύστημα, ωστόσο οι διαδικασίες για ξένες επενδύσεις στην ανακύκλωση μπαταριών παραμένουν δύσκολες.
Ο Daniel Bobanovic (Jedro DS Innovations) παρουσίασε το έργο κατασκευής μονάδας παραγωγής υδροξειδίου λιθίου στην Κροατία, ενώ ο César Jil Silva (LevertonHELM) μίλησε για πολυλειτουργικές εγκαταστάσεις παραγωγής ειδικών ενώσεων λιθίου.
Ο Aleksandar Džombić (Storioin Energy) υπογράμμισε ότι ο φόβος και η έλλειψη κατανόησης του κλάδου οδηγούν συχνά σε αντιδράσεις πολιτών και πολιτικών, καλώντας την αγορά να επενδύσει στην ενημέρωση και διαφάνεια για να ενισχυθεί η κοινωνική αποδοχή της βιομηχανίας μπαταριών.
Πηγή: ceenergynews