Τίτλους τέλους στο λιγνίτη ρίχνει ως τα τέλη 2026 – αρχές 2027 η ΔΕΗ με την πλέον σύγχρονη λιγνιτική μονάδα, την «Πτολεμαΐδα V» στη Δυτική Μακεδονία, να καίει φυσικό αέριο, μία επένδυση ύψους 400 εκατ. ευρώ.
Η μονάδα «Πτολεμαΐδα V», η οποία παρέχει θερμική ενέργεια στην τηλεθέρμανση της πόλης, ονομαστικής ισχύος 660 MW, σχεδιάζεται να μετατραπεί σε πρώτη φάση σε μονάδα φυσικού αερίου ανοικτού κύκλου (OCGT) και αργότερα σε συνδυασμένου κύκλου (CCGT).
Με τη μετατροπή, η μονάδα θα αποκτήσει μεγαλύτερη ευελιξία και υψηλότερη αποδοτικότητα. Ενδεικτικά, η απόδοση στις μονάδες OCGT κινείται στο 35–45%, ενώ στις CCGT αγγίζει το 60%, καθιστώντας τες ικανές να λειτουργούν όχι μόνο σε ώρες αιχμής αλλά και ως μονάδες βάσης.
Η ΔΕΗ πρόσφατα υπέβαλε αίτημα στην Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) για τη μετατροπή της πιο σύγχρονης λιγνιτικής μονάδας της, σε σταθμό φυσικού αερίου.
Τον Μάιο σβήνουν τα φουγάρα στον Άγιο Δημήτριο
Σήμερα λειτουργούν ακόμη μόνο οι τρεις λιγνιτικές μονάδες του Ατμοηλεκτρικού Σταθμού (ΑΗΣ) Αγίου Δημητρίου οι οποίες πήραν παράταση ζωής έως το τέλος της φετινής χειμερινής περιόδου, ήτοι έως τις 15 Μαΐου 2026.
Η παράταση είχε στόχο να εξασφαλίσει την επάρκεια τηλεθέρμανσης για τη Δυτική Μακεδονία, περιοχή η οποία έπειτα θα εξυπηρετείται από τη νέα μονάδα Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης (ΣΗΘΥΑ) που βρίσκεται σε φάση κατασκευής.
Η επένδυση 69 εκατ. ευρώ του ΔΕΣΦΑ
Στο πλαίσιο αυτό, το νέο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2025–2034 του ΔΕΣΦΑ, συνολικού ύψους 1,02 δισ. ευρώ, αναδεικνύει τη Δυτική Μακεδονία σε έναν από τους σημαντικότερους ενεργειακούς πυλώνες της χώρας. Στο επίκεντρο βρίσκεται το έργο Σύνδεσης Πτολεμαΐδας V & Αγίου Δημητρίου, μια επένδυση 69 εκατομμυρίων ευρώ που αναμένεται να αλλάξει ουσιαστικά την τροφοδοσία και τον ρόλο της περιοχής στο δίκτυο φυσικού αερίου.
Το έργο περιλαμβάνει τον νέο αγωγό μήκους περίπου 50 χιλιομέτρων και δύο σταθμούς M/R, εξασφαλίζοντας σταθερή παροχή αερίου προς τη μονάδα Πτολεμαΐδα V αλλά και τον σταθμό του Αγίου Δημητρίου. Ιδιαίτερη σημασία έχει το γεγονός ότι ο αγωγός σχεδιάζεται συμβατός μέχρι και με 100% υδρογόνο, γεγονός που τον καθιστά μια από τις πιο ώριμες υποδομές της χώρας για την ενεργειακή μετάβαση.
Η εμπορική λειτουργία του έργου τοποθετείται στο 2027, με στόχο να υποστηριχθεί η ομαλή μετάβαση της Δυτικής Μακεδονίας στη μεταλιγνιτική περίοδο.