Ένα κοινοπρακτικό σχήμα με επικεφαλής τον κροατικό εργολάβο Dalekovod υπέγραψε σύμβαση ύψους 19,7 εκατομμυρίων ευρώ με τον κρατικό διαχειριστή συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας της Βόρειας Μακεδονίας (MEPSO) για την κατασκευή ενός σημαντικού τμήματος του ηλεκτρικού δικτύου της χώρας, σύμφωνα με τοπικά μέσα ενημέρωσης.
Η συμφωνία με τη MEPSO καλύπτει την κατασκευή και εγκατάσταση μιας νέας γραμμής μεταφοράς 400 kV που θα συνδέει τη Μπίτολα, τη Ρέσεν και την Οχρίδα με τα δυτικά σύνορα της χώρας με την Αλβανία. Η γραμμή αποτελεί βασικό τμήμα ενός ευρύτερου σχεδίου αναβάθμισης των υποδομών με στόχο την αύξηση της εγχώριας δυναμικότητας μεταφοράς και την ενίσχυση της περιφερειακής διασύνδεσης.
Σύμφωνα με τη MEPSO, το έργο εντάσσεται στον ενεργειακό διάδρομο Μπίτολα–Οχρίδα–Αλβανία, ο οποίος θα επιτρέψει στη Βόρεια Μακεδονία να ενσωματωθεί πιο αποτελεσματικά στην ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρικής ενέργειας και να βελτιώσει τη σταθερότητα των διασυνοριακών ροών ηλεκτρικού ρεύματος. Μετά την ολοκλήρωσή της, η γραμμή αναμένεται να ενισχύσει την ικανότητα της χώρας να διαχειρίζεται διακυμάνσεις προσφοράς και ζήτησης, ιδιαίτερα κατά τις περιόδους αιχμής.
Η κοινοπραξία που κέρδισε τον διαγωνισμό περιλαμβάνει τις Dalekovod d.d., Elnos BL Banja Luka και Kodar Energomontaza, εταιρείες με μακρά εμπειρία σε έργα υψηλής τάσης στα Βαλκάνια. Η προσφορά τους επιλέχθηκε μέσω διεθνούς διαγωνιστικής διαδικασίας που χρηματοδοτήθηκε από κοινού από τη MEPSO και διεθνείς αναπτυξιακούς εταίρους.
Παράλληλα, η κατασκευή ενός νέου υποσταθμού 400/110 kV στην Οχρίδα, που υλοποιείται από την κροατική εταιρεία Koncar, βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη. Αξιωματούχοι της MEPSO δήλωσαν ότι ο υποσταθμός θα αποτελέσει κεντρικό κόμβο για μελλοντικά ενεργειακά έργα στη νοτιοδυτική περιοχή, επιτρέποντας την ενσωμάτωση νέας ανανεώσιμης δυναμικότητας και βελτιώνοντας την ποιότητα ηλεκτρικής ενέργειας για νοικοκυριά και βιομηχανία.
Η ολοκλήρωση του έργου έχει προγραμματιστεί για τα μέσα του 2028, αν και η MEPSO προειδοποίησε ότι τα χρονοδιαγράμματα ενδέχεται να μεταβληθούν ανάλογα με τις διαδικασίες αδειοδότησης και τον συντονισμό με τον αλβανικό διαχειριστή μεταφοράς OST.