Για το πρώτο της κλιματικά ουδέτερο ταξίδι με 100% προηγμένο βιοκαύσιμο ετοιμάζεται η νορβηγική εταιρεία Hurtigruten. Στις 29 Οκτωβρίου 2025, το υβριδικό πλοίο «MS Richard With» θα αποπλεύσει από το Μπέργκεν με προορισμό το Κίρκενες και επιστροφή, διανύοντας συνολικά 4.000 χλμ. κατά μήκος της νορβηγικής ακτογραμμής.
Για πρώτη φορά, ένα πλοίο της Hurtigruten θα κινηθεί αποκλειστικά με HVO100 (Hydrotreated Vegetable Oil), ένα προηγμένο βιοκαύσιμο βασισμένο σε ανανεώσιμα απόβλητα, που προέρχεται από την εταιρεία ενέργειας St1. Το καύσιμο αυτό δεν απαιτεί νέες καλλιέργειες ή πρώτες ύλες, καθώς προέρχεται από οργανικά υπολείμματα που εντάσσονται φυσικά στον κύκλο της βιομάζας. Με αυτόν τον τρόπο, η καύση του θεωρείται κλιματικά ουδέτερη, μειώνοντας δραστικά τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO₂) και οξειδίων του αζώτου (NOₓ), χωρίς να απαιτείται κατασκευή νέων πλοίων. Το «MS Richard With» είναι ήδη εξοπλισμένο με υβριδικό σύστημα πρόωσης που συνδυάζει μπαταρίες και μηχανές υψηλής απόδοσης. Επίσης θα αξιοποιήσει ηλεκτρική ενέργεια από την ξηρά, εξαλείφοντας τις εκπομπές κατά τον ελλιμενισμό.
Παράλληλα με τη χρήση βιοκαυσίμων, η Hurtigruten επενδύει σε μακροπρόθεσμες τεχνολογικές καινοτομίες μέσω του ερευνητικού προγράμματος «Sea Zero», που αναπτύσσεται σε συνεργασία με το Sintef και άλλους κορυφαίους νορβηγικούς ναυτιλιακούς φορείς. Το πρόγραμμα στοχεύει στον σχεδιασμό ενός πλοίου μηδενικών εκπομπών, με κατά 40-50% μειωμένες ενεργειακές ανάγκες. Θα κινείται κυρίως με μπαταρίες μεγάλης χωρητικότητας και θα ενσωματώνει καινοτόμα συστήματα εξοικονόμησης ενέργειας, όπως πανιά, λίπανση κύτους με αέρα, βελτιστοποιημένη σχεδίαση και αντίστροφες προπέλες.
Πηγή: Ναυτικά Χρονικά