Σε τροχιά επιστροφής βρίσκονται οι μετοχές των διυλιστηρίων, επηρεασμένες θετικά από τα ιστορικά υψηλά περιθώρια διύλισης, αλλά και από τη γενικότερη – νέα – αλλαγή του ενεργειακού «δόγματος» που φέρεται να πηγαίνει ακόμη πιο πίσω τις υποχρεωτικές αλλαγές σε ό,τι αφορά τη μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα, δίνοντας παράταση πέραν του 2035 για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Ασχέτως με τις ασκήσεις επί… χάρτου που έκαναν όλα τα τελευταία χρόνια διάφοροι αναλυτές, προγνώστες των καιρών, οραματιστές και άλλοι παράγοντες που ευαγγελίστηκαν μια μεγαλειώδη ενεργειακή μεταστροφή, η οποία επιδοτήθηκε τα μέγιστα από διάφορα κέντρα, η ρεαλιστική αλήθεια είναι ότι το πετρέλαιο και τα ορυκτά καύσιμα, θα πρωταγωνιστούν για πολλές δεκαετίες ακόμα στο ενεργειακό μείγμα της ανθρωπότητας.
Όπως τόνισε στην πρόσφατη παρουσίαση της Enerwave (πρώην Elpedison) ο αναπληρωτής διευθύνοντας σύμβουλος του ομίλου HelleniQ Energy και επικεφαλής του κλάδου Στρατηγικού Σχεδιασμού και Νέων Δραστηριοτήτων Γιώργος Αλεξόπουλος, «οι υδρογονάνθρακες καλούνται να παίζουν καθοριστικό ρόλο για πολλές δεκαετίες ακόμα», ενώ συμπλήρωσε πως «στην Ελλάδα είμαστε ήδη μια κορεσμένη αγορά στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας».
Διεθνείς παράγοντες που αλλάζουν το τοπίο
Μετά από μια διετία έντονης μεταβλητότητας και πίεσης, ο κλάδος του πετρελαίου και των διυλιστηρίων δείχνει να επιστρέφει δυναμικά στο επίκεντρο του επενδυτικού ενδιαφέροντος. Τα επίπεδα ρεκόρ στα περιθώρια διύλισης αυξάνουν την κερδοφορία που κινείται σε πιο σταθερά επίπεδα, αναθερμαίνοντας την αγορά αλλά και τις προσδοκίες.
Η ανάκαμψη της ζήτησης καυσίμων, η περιορισμένη προσφορά από βασικούς παραγωγούς και οι γεωπολιτικές αναταράξεις έχουν επαναφέρει το πετρέλαιο σε τροχιά ανόδου. Την ίδια στιγμή, τα διυλιστήρια διεθνώς απολαμβάνουν καλύτερα περιθώρια λόγω της αυξημένης κατανάλωσης ντίζελ και της «τρελής» ζήτησης αεροπορικών καυσίμων, ενώ η επαναφορά της βιομηχανικής δραστηριότητας σταδιακά ανατρέπει την εικόνα του προηγούμενου έτους.
Η ελληνική αγορά «ξυπνάει»
Στο ελληνικό χρηματιστήριο, οι μετοχές των διυλιστηρίων εμφανίζουν σαφή αφύπνιση. Ο κλάδος είχε κινηθεί συντηρητικά για μεγάλο διάστημα, όμως τώρα προσελκύει εκ νέου το ενδιαφέρον θεσμικών και ιδιωτών επενδυτών. Η θετική πορεία των διεθνών τιμών, οι υψηλές λειτουργικές επιδόσεις και τα σταθερά μερίσματα δημιουργούν έναν συνδυασμό που ξαναβάζει τον ενεργειακό κλάδο στον χάρτη των επενδυτικών ευκαιριών.
Με το βλέμμα στο επόμενο διάστημα
Αν και η διεθνής αβεβαιότητα δεν έχει εξαλειφθεί, η αγορά δείχνει να ενσωματώνει την προσδοκία ότι το πετρέλαιο και η διύλιση θα συνεχίσουν να διαδραματίζουν κομβικό ρόλο στο ενεργειακό μείγμα τα επόμενα χρόνια. Για την ελληνική αγορά, όπου οι εισηγμένοι όμιλοι διατηρούν ισχυρά μερίδια και εκτεταμένες εξαγωγικές δραστηριότητες, η συγκυρία είναι ευνοϊκή. Ο κλάδος του πετρελαίου, παρά τις διαδοχικές προκλήσεις, επιστρέφει στο προσκήνιο — και οι κινήσεις των επενδυτών δείχνουν ότι η τάση αυτή δεν είναι παροδική.
Σπάνιος συνδυασμός για Motor Oil και HelleniQ Energy
Τα crack spreads – η διαφορά ανάμεσα στην τιμή του αργού και των προϊόντων διύλισης – κατέγραψαν αξιοσημείωτη άνοδο. Η Motor Oil, είδε τα περιθώρια διύλισης να σκαρφαλώνουν στο 11,1% τον Σεπτέμβριο, ποσοστό που μεταφράζεται σε ισχυρή κερδοφορία.
Αντίστοιχα, η HelleniQ Energy, με τα διυλιστήριά της στον Ασπρόπυργο, την Ελευσίνα και τη Θεσσαλονίκη, επωφελείται από τον συνδυασμό σταθερών διεθνών τιμών πετρελαίου και υψηλών περιθωρίων, ενισχύοντας τα έσοδα ανά βαρέλι. Ο κλάδος συνολικά απολαμβάνει έναν σπάνιο συνδυασμό παραγόντων: ισχυρή ζήτηση, περιορισμένη προσφορά και γεωγραφικό πλεονέκτημα της χώρας στη Μεσόγειο. Αναλυτές σημειώνουν πως τα πολύ ισχυρά περιθώρια διύλισης είναι πολύ πιθανό να διατηρηθούν σε όλη τη διετία 2026-2027, με ό,τι μπορεί να συνεπάγεται αυτό για τις εταιρείες και τις μετοχές του κλάδου.
Σε ιστορικά υψηλά η Motor Oil, αφύπνιση για την HelleniQ Energy
Ο όμιλος Motor Oil είναι σε τροχιά ολικής επαναφοράς σε όλα τα επίπεδα ύστερα από τις ατυχείς συγκυρίες του 2024 που ήταν ένα έτος με μπαράζ αρνητικών εξελίξεων, όπως η έκτακτη εισφορά (Ιούλιος ‘24), η διαγραφή από τον MSCI Standard Greece (Αύγουστος ‘24), η πυρκαγιά στο διυλιστήριο (Σεπτέμβριος), αλλά και το πρόστιμο από την Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Πλέον το διυλιστήριο έχει γίνει εντελώς… καινούριο, νέα έκτακτη εισφορά δεν θα υπάρξει, ενώ αν η μετοχή συνεχίσει με αυτή τη δυναμική, τότε νομοτελειακά θα έρθει και η επαναφορά της στον MSCI Greece.
Ασχέτως με τα πολλαπλά ανοίγματα του ομίλου σε παράπλευρες «πράσινες» δραστηριότητες, η αλήθεια είναι πως η διύλιση παραμένει η δύναμη και το βασικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και έτσι θα συνεχίσει να γίνεται για πολλά χρόνια ακόμα.
Συνάμα, την ώρα που το ευρωπαϊκό σύστημα έκανε ανεπαρκείς επενδύσεις τα τελευταία χρόνια, η Motor Oil συνέχισε να επενδύει με αποτέλεσμα να διαθέτει σήμερα ένα από τα πιο σύγχρονα και σύνθετα διυλιστήρια στη Μεσόγειο, γεγονός που προσδίδει στον όμιλο σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για τα επόμενα χρόνια.
Στο διυλιστήριο των Αγίων Θεοδώρων η εταιρεία επεξεργάζεται πάνω από 200.000 βαρέλια αργού την ημέρα ενώ μέσω των εμπορικών σημάτων AVIN και Shell (Coral Licensee) λειτουργεί ένα δίκτυο άνω των 1.500 πρατηρίων σε πέντε χώρες.
Χθες η μετοχή της Motor Oil έκανε νέα ανοδική επέλαση +1,74% περνώντας πάνω από τα 30 ευρώ για πρώτη φορά στην ιστορία της, κλείνοντας στα 30,48 ευρώ! Την περασμένη εβδομάδα ενισχύθηκε κατά 5,49%, έβγαλε το Νοέμβριο με άνοδο 9,10%, ενώ πλέον από την αρχή του χρόνου είναι στο +47,67%. Στα 3,37 δισ. ευρώ η κεφαλαιοποίηση που τη φέρνει στη 14η θέση στο σύνολο του Χ.Α..
Helleniq Energy
Με τα περιθώρια διύλισης να βρίσκονται σε εξαιρετικό momentum τελευταία η μετοχή δείχνει επίσης σημάδια αφύπνισης, έχοντας διαρκώς θετικά κλεισίματα. Την περασμένη εβδομάδα ενισχύθηκε κατά 2,84% μετά το +8,20% του Νοεμβρίου, ενώ χθες ενισχύθηκε κατά 1,53% φτάνοντας στα 8,63 ευρώ, επίπεδα που αποτελούν υψηλά τριάμισι μηνών καθώς σε αυτά είχε να βρεθεί από τις 26 Αυγούστου. Έχει υψηλό τελευταίων ετών (σε κλείσιμο) στα 8,72 ευρώ από τις 22 Αυγούστου, επίπεδα που είχε να δει από τον Ιανουάριο του 2020, ήτοι λίγο πριν «σκάσει» ο Covid-19 στην Ελλάδα. Πλέον η κεφαλαιοποίηση του ομίλου στο Χ.Α. είναι στα 2,63 δισ. ευρώ.