Φέρνοντας πλέον το 57% της συνολικής λειτουργικής κερδοφορίας από τον τομέα των Παραχωρήσεων, με αιχμή τη χρυσοφόρα Αττική Οδό, ο όμιλος ΓΕΚ Τέρνα γίνεται – και σε επίπεδο αποτελεσμάτων – το απόλυτο «αφεντικό » στον κλάδο στην Ελλάδα.
Μετά την απόκτηση της Αττικής Οδού, που αποτελεί τον εμπορικότερο οδικό άξονα της Ελλάδας και έναν από τους πλέον εμπορικούς στην Ευρώπη, η ΓΕΚ Τέρνα έχει καταστεί ο απόλυτος leader στην Ελλάδα και ένας εκ των πολύ σημαντικών «παικτών» σε πανευρωπαϊκό επίπεδο στον τομέα των παραχωρήσεων και της εκμετάλλευσης οδικών αρτηριών.
Στο εννεάμηνο του 2025, καταγράφηκε ρεκόρ διελεύσεων με πάνω από 125 εκατ. οχήματα σε Αττική, Νέα και Κεντρική Οδό, ενώ η Αττική Οδός κατέγραψε σημαντική άνοδο στη μέση ημερήσια κίνηση, με αύξηση 4,6% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2024, συνεισφέροντας 133,7 εκατ. σε επίπεδο adj. EBITDA στο 9μηνο.
Συνολικά, πραγματοποιήθηκαν 77,5 εκατομμύρια διελεύσεις, ενώ ο μέσος ημερήσιος αριθμός οχημάτων (ADT) ανήλθε σε 284.016, έναντι 271.500 το εννεάμηνο του 2024, που μεταφράζεται σε περίπου 12.500 περισσότερες διελεύσεις ημερησίως. Η ανοδική τάση αποδίδεται αφενός στην έντονη οικονομική δραστηριότητα και αφετέρου στη βελτίωση των κυκλοφοριακών συνθηκών μετά την επαναφορά της πλήρους λειτουργίας των έργων συντήρησης.
Ανοδικά κινήθηκε και η Νέα Οδός, με αύξηση 3,6% των διελεύσεων και η Κεντρική Οδός (+16,5%), λόγω και της παράδοσης νέων τμημάτων αλλά και η Ολυμπία Οδός (+4,6%). Την ίδια στιγμή, η κυβέρνηση και ο παραχωρησιούχος έχουν θέσει σε προτεραιότητα παρεμβάσεις αποσυμφόρησης, ώστε να περιοριστεί το πρόβλημα της αυξημένης κυκλοφορίας σε ώρες αιχμής.
Μακράν το μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους
Ο τομέας των παραχωρήσεων έχει το (συντριπτικά) μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους απ’ όλες τις άλλες δραστηριότητες τόσο του συγκεκριμένου ομίλου, όσο και όλων των υπολοίπων. Αυτός είναι και ο λόγος που έχει γίνει μήλον της έριδος για τις εταιρείες ο συγκεκριμένος τομέας.
Το φετινό εννεάμηνο ο κύκλος εργασιών του κλάδου παραχωρήσεων της ΓΕΚ Τέρνα διαμορφώθηκε στα 401,5 εκατ. ευρώ από 204,8 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο περυσινό διάστημα (+96,1%). Όμως, είναι ο μικρότερος κύκλος εργασιών από τους τρεις κύριους τομείς του ομίλου όπως είναι οι κατασκευές (με τζίρο 1,192 δισ. ευρώ) και η παραγωγή και εμπορία ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου (με τζίρο 1,294 δισ. ευρώ).
Παρ’ όλα αυτά, όπως προαναφέρθηκε οι παραχωρήσεις έφεραν το 57% των λειτουργικών κερδών, ήτοι 267,3 εκατ. ευρώ, έναντι 463,9 εκατ. ευρώ που ήταν το σύνολο. Οι κατασκευές έφεραν λειτουργικά κέρδη 123,4 εκατ. ευρώ, ενώ ο ηλεκτρισμός και το αέριο 86 εκατ. ευρώ. Το 9μηνο του 2024, οι παραχωρήσεις είχαν φέρει λειτουργικά κέρδη 126 εκατ. ευρώ, που σημαίνει ότι έτος ενισχύθηκαν κατά 112,2%.
Οι παραχωρήσεις θα παραμείνουν ναυαρχίδα στα κέρδη
Η αύξηση της λειτουργικής κερδοφορίας που καταγράφεται το φετινό 9μηνο αναμένεται να είναι διατηρήσιμη, καθώς προέρχεται κατά κύριο λόγο από τον τομέα των παραχωρήσεων, με τα έργα να διασφαλίζουν για τον Όμιλο μακροπρόθεσμες και σταθερές ροές εσόδων. Συνάμα, αναμένεται περαιτέρω ενίσχυσή της σταδιακά, με τη λειτουργία των επόμενων έργων παραχωρήσεων (Εγνατία Οδός, αεροδρόμιο Καστελίου, έργα διαχείρισης υδάτων και απορριμμάτων κ.α.) αλλά και λόγω αυξημένων κυκλοφοριακών όγκων.
Ανοδική πορεία και στη Νέα – Κεντρική Οδό
Ανάλογη εικόνα παρουσιάζουν και οι υπόλοιποι δύο αυτοκινητόδρομοι που βρίσκονται υπό διαχείριση του ομίλου, η Νέα Οδός και η Κεντρική Οδός, οι οποίοι κατέγραψαν αύξηση 6,7% στη μέση ημερήσια κίνηση σε σχέση με το 2024. Το σύνολο των διελεύσεων ανήλθε σε 48,3 εκατομμύρια, με τον μέσο ημερήσιο αριθμό να φθάνει τις 176.966 διελεύσεις, έναντι 165.900 πέρυσι.
Η Νέα Οδός περιλαμβάνει τον αυτοκινητόδρομο Ιόνια Οδό (Αντίρριο – Ιωάννινα, 196 χλμ.) καθώς και το τμήμα του άξονα Αθηνών–Θεσσαλονίκης–Ευζώνων από τη Μεταμόρφωση έως τη Σκάρφεια Φθιώτιδας (170 χλμ.).
Αντίστοιχα, η Κεντρική Οδός περιλαμβάνει τον Αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας – Ε65, μήκους 182,1 χλμ., με το μεγαλύτερο τμήμα του (136 χλμ.) ήδη σε κυκλοφορία — από τον ανισόπεδο κόμβο Θερμοπυλών έως την Καλαμπάκα.
Καθαρή κερδοφορία 106,6 εκατ. στο εννεάμηνο
Σε ενοποιημένο επίπεδο, ο όμιλος ΓΕΚ Τέρνα παρουσίασε αύξηση εσόδων κατά 28,7% και λειτουργικής κερδοφορίας κατά 66,2%, με θετική επίδοση από όλους τους τομείς δραστηριότητας. Την ίδια ώρα, έκλεισε το 9μηνο με ισχυρή ρευστότητα έχοντας ταμειακά διαθέσιμα 2 δισ. ευρώ, όσα δεν διαθέτει κανένας άλλος όμιλος του κλάδου, αλλά και ευρύτερα στο χρηματιστήριο.
Τα συνολικά έσοδα ανήλθαν σε 2.874,9 δισ. ευρώ από 2.233,2 δισ. ευρώ πέρυσι (+28,7%), ενώ η λειτουργική κερδοφορία (adj.EBITDA) ενισχύθηκε κατά 66,2%, φθάνοντας τα 463,9 εκατ., με το σχετικό περιθώριο (adj.EBITDA margin) να ανέρχεται σε 16,1% έναντι 12,5%, σε συνέχεια του βελτιωμένου μείγματος πωλήσεων.
Παράλληλα, ο τομέας Κατασκευής παρουσίασε αύξηση εσόδων κατά 34,3% και λειτουργικής κερδοφορίας κατά 35,7%. Τέλος, στον τομέα Παραγωγής και Εμπορίας Ηλεκτρισμού από Θερμικές Πηγές Ενέργειας στην Ελλάδα και το Εξωτερικό, συνεχίστηκαν οι ανταγωνιστικές πιέσεις και η μεταβλητότητα της αγοράς, με τον Όμιλο να επιτυγχάνει ικανοποιητική λειτουργική κερδοφορία.
Τα κέρδη προ φόρων για το πρώτο φετινό εννεάμηνο ανήλθαν σε 133 εκατ. ευρώ, έναντι 124,2 εκατ. το αντίστοιχο διάστημα του 2024, ως συνέπεια των αυξημένων λειτουργικών κερδών. Τα καθαρά κέρδη των μετόχων, χωρίς την επίδραση μη λειτουργικών αποτελεσμάτων (προσαρμοσμένα καθαρά κέρδη) διαμορφώθηκαν σε 106,6 εκατ., παρουσιάζοντας αύξηση 11% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους που ήταν στα 96,1 εκατ. ευρώ.
Στα 9,2 δισ. ευρώ το ανεκτέλεστο – Μακράν το μεγαλύτερο την Ελλάδα
Το υπογεγραμμένο ανεκτέλεστο στο τέλος 9μήνου 2025 διαμορφώνονταν στα 6,8 δισ., έναντι 4,1 δισ. ευρώ στο τέλος του 2024, ενώ τα προς υπογραφή έργα ανέρχονται σε 2,4 δισ. ευρώ, που σημαίνει ότι το συνολικό ανεκτέλεστο διαμορφώνεται πλέον σε 9,2 δισ. ευρώ. Πρόκειται για (μακράν) το μεγαλύτερο ανεκτέλεστο στην Ελλάδα, αλλά και ένα από τα μεγαλύτερα στη ΝΑ Ευρώπη.
Ποσοστό περίπου 75% του υπογεγραμμένου ανεκτέλεστου αντιστοιχεί σε έργα ιδίων επενδύσεων του Ομίλου (50%) και ιδιωτικών επενδύσεων τρίτων (25%), διαμορφώνοντας ένα ιδιαίτερα ποιοτικό και χαμηλού ρίσκου χαρτοφυλάκιο. Εύλογα, το ύψος του ανεκτέλεστου προσφέρει σημαντική ορατότητα όσον αφορά την κατασκευαστική δραστηριότητα του Ομίλου, δεδομένης της ικανότητας του να διαχειρίζεται επιτυχώς τα τρέχοντα επίπεδα ανεκτέλεστου.