Επίδειξη δύναμης έκανε ο όμιλος ΓΕΚ Τέρνα στην έκδοση του μεγάλου ομολόγου των 500 εκατ. ευρώ, καθώς πέτυχε υπερκάλυψη 2,4 φορές, με τα κεφάλαια που «πονταρίστηκαν» να φτάνουν κοντά στα 1,2 δισ. ευρώ, κάτι που αποτελεί ρεκόρ συγκέντρωσης κεφαλαίων για ομολογιακή έκδοση στο ελληνικό χρηματιστήριο από την έναρξη της συγκεκριμένης αγοράς το 2016.
Η έκδοση καλύφτηκε από την πρώτη ημέρα, ενώ η ζήτηση από ιδιώτες ξεπέρασε από πολύ νωρίς την αξία του τίτλου και τελικά το μπαράζ εγγραφών από θεσμικούς επενδυτές οδήγησε στην κάλυψη κατά 2,4 φορές του ζητούμενου ποσού.
Η τελική απόδοση διαμορφώθηκε στο 3,2%, ήτοι στο κάτω όριο που είχε εξ αρχής τεθεί που ήταν μεταξύ 3,2% έως 3,5%. Δεδομένου ότι το μέσο κόστος δανεισμού είναι στο 3,6%, η κίνηση του ομίλου να αντλήσει φθηνότερα κεφάλαια, είναι επιτυχημένη. Η επιλογή του management του ομίλου ΓΕΚ Τέρνα να εκδώσει ομόλογο 500 εκατ. ευρώ δείχνει μια επιχειρηματική στρατηγική που συνδυάζει την ανάπτυξη με τη διαχείριση κινδύνου.
Πλέον, ο όμιλος ΓΕΚ Τέρνα έχει μια κεφαλαιακή δύναμη πυρός 2 δισ. ευρώ για να υποστηρίξει τα μεγάλα projects που έχει, δεδομένου ότι «τρέχει» ένα επενδυτικό πρόγραμμα που αγγίζει τα 10 δισ. ευρώ.
Στις κατασκευές έχει ένα «κλειδωμένο» ανεκτέλεστο 6,3 δισ. ευρώ, ενώ μένουν να υπογραφούν έργα αξίας κοντά στα 3 δισ. ευρώ, οπότε το ανεκτέλεστο θα ξεπεράσει τα 9 δισ. στο συγκεκριμένο τομέα.
«Πάντρεμα» αξιών κατασκευών και παραχωρήσεων
Ο όμιλος έχει το προνόμιο (και κυρίως το μέγεθος και το εκτόπισμα) να «παντρεύει» αξίες από τους κλάδους κατασκευών και παραχωρήσεων, κάτι που του δίνει προστιθέμενη αξία αλλά και «κλειδωμένα» έσοδα για πολλά χρόνια.
Είναι ο απόλυτος leader στην Ελλάδα και ένας εκ των πολύ σημαντικών «παικτών» σε πανευρωπαϊκό επίπεδο στον τομέα των παραχωρήσεων και της εκμετάλλευσης οδικών αρτηριών, μετά και την απόκτηση της Αττικής Οδού, που αποτελεί τον εμπορικότερο οδικό άξονα της Ελλάδας και έναν από τους πλέον εμπορικούς στην Ευρώπη.
Στις παραχωρήσεις ο όμιλος διατηρεί ένα χαρτοφυλάκιο περίπου 2.000 χιλιόμετρα αυτοκινητόδρομων, ένα μέγεθος υπολογίσιμο και πανευρωπαϊκά, ενώ έπεται η απόκτηση της Εγνατίας Οδού έως τα τέλη της χρονιάς. Σύμφωνα με πηγές του ομίλου, η ΓΕΚ Τέρνα «τρέχει» επενδύσεις – μαμούθ στον κλάδο των παραχωρήσεων που φτάνουν σε αξία τα 10 δισ. ευρώ, το οποίο αφορά την απόκτηση της Εγνατίας, τον εκσυγχρονισμό αυτής, το αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου που επίσης είναι έργο παραχώρησης, το Ολοκληρωμένο Τουριστικό Θέρετρο (IRC) στο Ελληνικό, είναι επικεφαλής της κοινοπραξίας για το έργο ΣΔΙΤ του τμήματος Χερσόνησος – Νεάπολη του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), ενώ συμμετέχει σε δεκάδες άλλα έργα.
Που θα διατεθούν τα κεφάλαια του ομολόγου
Τα έσοδα από την έκδοση, μετά την αφαίρεση των (περίπου 12,3 εκατ. ευρώ), διαμορφώθηκαν σε περίπου 487,7 εκατ. ευρώ. Η διοίκηση της ΓΕΚ Τέρνα σκοπεύει να κατανείμει τα αντληθέντα κεφάλαια σε δύο μεγάλες κατηγορίες:
Περίπου τα μισά από τα καθαρά κεφάλαια, δηλαδή περίπου 243,85 εκατ. ευρώ, θα διατεθούν για την υλοποίηση νέων και την επέκταση υφιστάμενων έργων υποδομής και ενέργειας, παραχωρήσεων ή ΣΔΙΤ, καθώς και για τη συμμετοχή σε εταιρείες ή εξαγορές στον ίδιο ή συναφείς κλάδους. Τα υπόλοιπα 243,85 εκατ. ευρώ θα χρησιμοποιηθούν για την εξόφληση υφιστάμενου δανεισμού της μητρικής εταιρείας ή θυγατρικών του ομίλου. Ο στόχος είναι να μειωθεί το χρηματοοικονομικό κόστος και να ενισχυθεί ο ισολογισμός.
Ο όμιλος έχει τεράστια projects που περιλαμβάνουν αυτοκινητόδρομους, λιμάνια, αεροδρόμια, σήραγγες, έργα ΑΠΕ, αποθήκευση φυσικού αερίου, έργα ύδρευσης και άρδευσης, αλλά και κοινωνικές υποδομές, μονάδες διαχείρισης απορριμμάτων και επενδύσεις κυκλικής οικονομίας.
Πιστοληπτική Αξιολόγηση
Θυμίζουμε πως η εταιρεία έχει πρόσφατα αξιολογηθεί με διαβάθμιση «ΑΑ» από τον οίκο ICAP CRIF Ratings, κάτι που υποδηλώνει πολύ χαμηλό πιστωτικό κίνδυνο και υψηλή ικανότητα κάλυψης υποχρεώσεων ακόμη και σε δυσμενείς συνθήκες. Η αξιολόγηση στηρίζεται στο διαφοροποιημένο χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων του ομίλου – με έμφαση στην έναρξη της 25ετούς παραχώρησης της Αττικής Οδού – στην υψηλή ρευστότητα, στο ανεκτέλεστο έργων και στην ισχυρή παρουσία στους τομείς ενέργειας, υποδομών και κατασκευών, που αποτελούν στρατηγική προτεραιότητα για την Ελλάδα και την Ε.Ε.
Τι έδειξαν οι επιδόσεις 6μήνου 2025
Θυμίζουμε πως στο πρώτο εξάμηνο του 2025, ο κύκλος εργασιών της ΓΕΚ Τέρνα ανήλθε στα 1,956 δισ. ευρώ, καταγράφοντας άνοδο κατά 44% σε ετήσια βάση, ενώ η λειτουργική κερδοφορία (προσαρμοσμένο EBITDA) σημείωσε άνοδο 84% στα 317 εκατ. ευρώ, με το περιθώριο να βελτιώνεται στο 16% από 12%.
Τα καθαρά κέρδη ανήλθαν στα 68 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας άνοδο κατά 24%, με τα κέρδη ανά μετοχή να διαμορφώνονται στα 0,68 ευρώ. Κύριος μοχλός ανάπτυξης αναδείχθηκε ο τομέας των παραχωρήσεων, με τα έσοδα να ανέρχονται σε 259 εκατ. ευρώ και το προσαρμοσμένο EBITDA να διπλασιάζεται στα 167 εκατ. ευρώ, χάρη στην αυξημένη κυκλοφορία στους αυτοκινητοδρόμους και τη σημαντική συμβολή της Αττικής Οδού, που μόνο στο εξάμηνο προσέφερε 89 εκατ. ευρώ κερδοφορίας.
Ισχυρή ήταν και η επίδοση του κατασκευαστικού τομέα, με έσοδα 813 εκατ. ευρώ (+41%) και λειτουργική κερδοφορία 89 εκατ. ευρώ (+49%), στηριζόμενος σε ένα ανεκτέλεστο έργων 6,9 δισ. ευρώ, που αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω με νέα έργα εντός και εκτός Ελλάδας.
Παράλληλα, ο ενεργειακός τομέας παρουσίασε θεαματική αύξηση εσόδων κατά 92%, στα 899 εκατ. ευρώ, με το προσαρμοσμένο EBITDA να ανέρχεται σε 71 εκατ. ευρώ, επωφελούμενος από την άνοδο των τιμών φυσικού αερίου, τη δοκιμαστική λειτουργία της νέας μονάδας στην Κομοτηνή και στρατηγικές κινήσεις, όπως η σύμπραξη με τη Motor Oil.
Η έναρξη διαπραγμάτευσης των ομολογιών στην Κατηγορία Τίτλων Σταθερού Εισοδήματος του Χ.Α. θα γίνει την προσεχή Τρίτη 30 Σεπτεμβρίου.