Μετά το πέρας της υποβολής των φορολογικών δηλώσεων, δηλαδή στο τέλος Ιουλίου, όπου θα αποτυπωθεί η πλήρης οικονομική εικόνα των εταιρειών διύλισης, θα γίνει η βεβαίωση του έκτακτου φόρου για τα “απρόσμενα κέρδη” με βάση όσα ανέφερε ο Υφυπουργός Οικονομικών Θάνος Πετραλιάς μιλώντας την περασμένη Τρίτη, στη συνέντευξη τύπου για την παρουσίαση του πολυνομοσχεδίου του υπουργείου.
Σημειώνεται, ότι σε τουλάχιστον 600 εκατ. ευρώ υπολογίζει το υπουργείο Οικονομικών το ποσό από τη φορολόγηση των διυλιστηρίων, δηλαδή της Helleniq Energy και της Motor Oil. Η έκτακτη εισφορά για τις εταιρείες ορυκτών καυσίμων προβλέπεται στον Κανονισμό της Κομισιόν, του περασμένου Σεπτεμβρίου.
Από την πλευρά της Ελλάδα “υιοθέτησε” ένα ποσοστό για φόρο που φτάνει το 33% και θα επιβληθεί στα κέρδη των συγκεκριμένων εταιρειών του 2022, τα οποία θα πρέπει να υπερβαίνουν το 20% του μέσου όρου των φορολογητέων κερδών της 4ετίας 2018-2021. Να σημειωθεί ότι στο παρελθόν ο πρώην υπουργός Κώστας Σκρέκας είχε αφήσει ανοιχτό το ενδεχόμενο ανάλογη εισφορά να επιβληθεί και στα κέρδη του 2023.
Πάντως, με βάση το Υπ. Οικονομικών, είναι στην τελική ευθεία ο υπολογισμός της φορολογητέας ύλης καθώς δύο εταιρείες έκλεισαν το οικονομικό έτος 2022. Βέβαια, η είσπραξη αναμένεται να γίνει με βάση το χρονοδιάγραμμα πληρωμών και εκτείνεται και μέχρι το δεύτερο εξάμηνο του 2023.
Υπενθυμίζεται, πάντως, ότι με βάση όσα είχε αναφέρει σχετική τροπολογία του Υπ. Οικονομικών τον περασμένο Δεκέμβριο, ο φόρος με συντελεστή 33% στα υπερκέρδη των διυλιστηρίων αποτελεί τον δημοσιονομικό πυλώνα για την πρώτη έκδοση του market pass, που “εξέπνευσε” πριν λίγες μέρες, με την τελευταία πληρωμή.
Οι αντιδράσεις
Σημειώνεται, πάντως, ότι η αντίδραση στον έκακτο φόρο είναι έντονη. Μιλώντας στην τακτική γενική συνέλευση των μετόχων ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Motor Oil κ. Γιάννης Βαρδινογιάννης δήλωσε ότι “η μεγάλη κερδοφορία μιας επιχείρησης δεν αποτελεί αισχροκέρδεια” και πρόσθεσε ότι τα κέρδη προήλθαν από εξαγωγές.
Από την πλευρά του ο κ. Ανδρέας Σιάμισιης, διευθύνων σύμβουλος της HelleniQ Energy σχετικά με την έκτακτη φορολόγηση κερδών των διυλιστηρίων κατά την πρόσφατη γενική συνέλευση, επανέλαβε τη θέση του πως “το θέμα δεν είναι η φορολόγηση αλλά το να υπάρχει σταθερότητα. Σύμφωνα με τον ίδιο το ύψος της έκτακτης φορολόγησης των διυλιστηρίων ανέρχεται στα 300 εκ. ευρώ.
Η εκκρεμότητα με τους προμηθευτές
Στο μεταξύ στο “θάλαμο αναμονής” είναι η ΚΥΑ για την τη φορολόγηση των προμηθευτών, που είχε ανακοινώσει το ΥΠΕΝ τον περασμένο Σεπτέμβριο, δύο μήνες μετά την έναρξη του νέου τρόπου τιμολόγησης της ηλεκτρικής ενέργειας. Σύμφωνα με πληροφορίες, ήδη, είναι στην ατζέντα της νέας ηγεσίας που θα πρέπει να πάρει αποφάσεις με δεδομένη και την αποκλιμάκωση των τιμών.
Υπενθυμίζεται ότι η κίνηση αυτή είχε αποφασιστεί όταν το ΥΠΕΝ είδε ότι στην πρώτη του φάση το νέο σύστημα, με την προαναγγελία των τιμών του ρεύματος, έδινε κάποια περιθώρια κέρδους σημαντικά στις εταιρείες. Κι έτσι, η προηγούμενη ηγεσία θέλησε να μαζέψει κάπως τις υψηλές τιμές κατά τους πρώτους μήνες εφαρμογής.
Να σημειωθεί ότι τον Νοέμβριο, ψηφίστηκε από τη Βουλή η σχετική νομοθετική ρύθμιση, που προέβλεπε τη φορολόγηση στο τρίμηνο, με έναρξη ισχύος του μέτρου στις 23 Δεκεμβρίου 2022. Παράλληλα, η ΡΑΕ ανέλαβε να επεξεργαστεί τα σχετικά στοιχεία για το τρίμηνο και το πόρισμά της υπέβαλε στο ΥΠΕΝ λίγο πριν από τα Χριστούγεννα.
Ωστόσο ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία μια και υπήρχε σκέψη για διεύρυνση του χρονικού διαστήματος αναφοράς. Πάντως υπήρξε σφοδρή αντίδραση της λιανικής αγοράς, γιατί το τρίμηνο θεωρήθηκε περίοδος περιορισμένη για τη σωστή αποτίμηση της εικόνας των υπερεσόδων της λιανικής.
Έτσι, φαίνεται να έχει μπει στο τραπέζι μια διεύρυνση του χρόνου εκτίμησης για τα τυχόν υπερκέρδη, συμπεριλαμβάνοντας και μήνες κατά τους οποίους οι προμηθευτές είχαν απώλειες, ώστε να μην επιβαρυνθούν υπέρμετρα από τη φορολόγηση και παράλληλα να συνυπολογιστούν και μήνες στους οποίους αποκόμισαν πράγματι υψηλά έσοδα από τις τιμές που έδωσαν.