Μενού Ροή
strait-of-hormuz
Τι θα συμβεί αν το Ιράν κλείσει τα στενά του Ορμούζ; - Που βρίσκονται, τι σημαίνει για το πετρέλαιο, πότε έκλεισαν ξανά και ποιος θα πληγεί περισσότερο

Η μεγάλη κλιμάκωση της σύγκρουσης με τον βομβαρδισμό των τριών κύριων πυρηνικών εγκαταστάσεων του Ιράν από τις ΗΠΑ, δημιουργεί νέα δεδομένα στην ένταση στην περιοχή.

Αυτή η κίνηση των ΗΠΑ έχει πυροδοτήσει εικασίες ότι η ηγεσία του Ιράν μπορεί να φτάσει σε έναν άλλο τρόπο για να πιέσει τους εχθρούς του να υποχωρήσουν εμποδίζοντας ή ουσιαστικά κλείνοντας το Στενό του Ορμούζ στη ναυτιλία. Αυτή η στενή πλωτή οδός στις εκβολές του Περσικού Κόλπου διαχειρίζεται περίπου το ένα τέταρτο του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου πετρελαίου. Έτσι, αν το Ιράν ήταν σε θέση να αρνηθεί την πρόσβαση στα γιγαντιαία δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν πετρέλαιο και φυσικό αέριο στην Κίνα, την Ευρώπη και άλλες μεγάλες περιοχές που καταναλώνουν ενέργεια, θα έστελνε τις τιμές του πετρελαίου υψηλότερες και δυνητικά θα αποσταθεροποιούσε την παγκόσμια οικονομία.

Το Ιράν έχει στοχεύσει εμπορικά πλοία που διασχίζουν το σημείο πνιγμού στο παρελθόν και έχει απειλήσει να μπλοκάρει το στενό όλα αυτά τα χρόνια.

Πριν από τα πλήγματα των ΗΠΑ, η ναυτιλία πετρελαίου από την περιοχή και το Ορμούζ, ήταν σχετικά αλώβητη από τη σύγκρουση. Οι αποστολές από το ίδιο το Ιράν έχουν αυξηθεί και η δραστηριότητα των πετρελαιοφόρων μέσω του Στενού του Ορμούζ παρέμεινε σε μεγάλο βαθμό σταθερή.

Ωστόσο, το υπουργείο Ναυτιλίας της Ελλάδας την Κυριακή συμβούλεψε πλοίο υπό ελληνική σημαία να επανεξετάσει τη χρήση του στενού, μεταδίδει το Blooomberg.

Που είναι το Στενό του Ορμούζ;

Η πλωτή οδός συνδέει τον Περσικό Κόλπο με τον Ινδικό Ωκεανό, με το Ιράν στα βόρεια και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και το Ομάν στα νότια. Έχει μήκος σχεδόν 100 μίλια (161 χιλιόμετρα) και πλάτος 21 μίλια στο στενότερο σημείο του, με τις λωρίδες ναυτιλίας προς κάθε κατεύθυνση μόλις δύο μίλια πλάτος. Το μικρό του βάθος καθιστά τα πλοία δυνητικά ευάλωτα στις νάρκες και την εγγύτητα στη στεριά — Ιράν, ειδικότερα, το — αφήνει σκάφη ανοιχτά για επίθεση από πυραύλους που βασίζονται στην ξηρά ή αναχαίτιση από περιπολικά και ελικόπτερα.

Το στενό είναι απαραίτητο για το παγκόσμιο εμπόριο πετρελαίου. Δεξαμενόπλοια μεταφέρουν περίπου 16,5 εκατομμύρια βαρέλια αργού και συμπυκνώματος την ημέρα από τη Σαουδική Αραβία, το Ιράκ, το Κουβέιτ, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και το Ιράν μέσω του στενού το 2024, σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε το Bloomberg. Το στενό είναι επίσης κρίσιμο για υγροποιημένο φυσικό αέριο LNG, με περισσότερο από το ένα πέμπτο της παγκόσμιας προσφοράς — κυρίως από το Κατάρ — να διέρχεται κατά την ίδια περίοδο.

Θα μπορούσε πραγματικά το Ιράν να μπλοκάρει το Στενό του Ορμούζ;

Το Ιράν δεν θα είχε νομική εξουσία να διατάξει τη διακοπή της κυκλοφορίας μέσω του Ορμούζ, επομένως θα έπρεπε να το επιτύχει με τη βία ή την απειλή βίας.

Εάν το ναυτικό του προσπαθούσε να απαγορεύσει την είσοδο στο στενό, πιθανότατα θα συναντούσε ισχυρή ανταπόκριση από τον Πέμπτο Στόλο των ΗΠΑ και άλλα δυτικά ναυτικά που περιπολούσαν στην περιοχή.

Αλλά θα μπορούσε να προκαλέσει σοβαρή αναστάτωση χωρίς ούτε ένα ιρανικό πολεμικό πλοίο να εγκαταλείψει το λιμάνι. Μια επιλογή θα ήταν να στείλει μικρά, γρήγορα περιπολικά σκάφη. Ή θα μπορούσε να εκτοξεύσει drones και να εκτοξεύσει πυραύλους προς πλοία από παράκτιες ή εσωτερικές τοποθεσίες. Αυτό θα μπορούσε να καταστήσει πολύ επικίνδυνο για τα εμπορικά πλοία να περάσουν.

Παρόμοιες τακτικές έχουν γίνει από την πολιτοφυλακή Χούτι στην Υεμένη για να διαταράξει την κυκλοφορία μέσω του στενού Bab el-Mandeb που οδηγεί στην Ερυθρά Θάλασσα στην άλλη πλευρά της αραβικής χερσονήσου. Οι Χούτι έχουν εκτοξεύσει ως επί το πλείστον πυραύλους και μη επανδρωμένα αεροσκάφη σε πλοία, αφού προειδοποίησαν τους ιδιοκτήτες πλοίων που συνδέονται με τις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο και το Ισραήλ ότι θα δεχθούν επίθεση εάν πλησιάσουν την περιοχή.

Μια δύναμη υπό την ηγεσία των ΗΠΑ στην Ερυθρά Θάλασσα επιδιώκει να προστατεύσει την αποστολή εκεί. Ωστόσο, ο αριθμός των πλοίων που έπλεαν μέσω της Ερυθράς Θάλασσας και του Κόλπου του Άντεν εξακολουθούσε να είναι μειωμένος περίπου 70% τον Ιούνιο σε σύγκριση με το μέσο επίπεδο του 2022 και του 2023, σύμφωνα με την Clarkson Research Services Ltd, μια μονάδα του μεγαλύτερου ναυλομεσίτη στον κόσμο. Αυτό ανάγκασε τους φορείς εκμετάλλευσης σκαφών να επαναδρομολογήσουν την κυκλοφορία τους γύρω από το νότιο άκρο της Αφρικής αντί να περάσουν από τη Διώρυγα του Σουέζ — ένα πιο μακρύ και ακριβό ταξίδι για πλοία που ταξιδεύουν μεταξύ Ασίας και Ευρώπη.

Το κλείσιμο του στενού του Ορμούζ θα έπληττε γρήγορα την οικονομία του ίδιου του Ιράν, καθώς θα το εμπόδιζε να εξάγει το πετρέλαιο του. 

Πότε το Ιράν διέκοψε τη ναυτιλία;

Το Ιράν έχει χρησιμοποιήσει την παρενόχληση πλοίων στον Κόλπο εδώ και δεκαετίες για να καταγράψει τη δυσαρέσκειά του για τις κυρώσεις εναντίον του ή ως μοχλό σε διαφορές.

  • Τον Απρίλιο του 2024, λίγες ώρες πριν από την εξαπόλυση επίθεσης με drone και πυραύλους στο Ισραήλ, το Σώμα των Φρουρών της Ισλαμικής Επανάστασης του Ιράν κατάσχεσε ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που συνδεόταν με το Ισραήλ κοντά στο Στενό του Ορμούζ. Το Ιράν απελευθέρωσε το πλήρωμα του πλοίου τον επόμενο μήνα, σύμφωνα με την εμπορική έκδοση Lloyd's List. Η Τεχεράνη ισχυρίστηκε ότι το MSC Aries είχε παραβιάσει τους ναυτιλιακούς κανονισμούς, αλλά οι αναλυτές επεσήμαναν ως κίνητρο τη σχέση του με την ισραηλινή ιδιοκτησία.

  • Όταν κατέλαβε ένα δεξαμενόπλοιο με προορισμό τις ΗΠΑ τον Απρίλιο του 2023, το Ιράν δήλωσε ότι το πλοίο είχε χτυπήσει ένα άλλο πλοίο. Αλλά η κίνηση φάνηκε να είναι αντίποινα για την κατάσχεση στα ανοικτά των ακτών της Μαλαισίας ενός πλοίου φορτωμένου με ιρανικό αργό πετρέλαιο από τις αμερικανικές αρχές με το σκεπτικό παραβιάσεων κυρώσεων.

  • Τον Μάιο του 2022, το Ιράν κατέσχεσε δύο ελληνικά δεξαμενόπλοια και τα κράτησε για έξι μήνες, πιθανώς ως απάντηση στην κατάσχεση ιρανικού πετρελαίου από τις ελληνικές και τις αμερικανικές αρχές σε διαφορετικό πλοίο. Το φορτίο τελικά απελευθερώθηκε και τα ελληνικά δεξαμενόπλοια αφέθηκαν ελεύθερα. Το ίδιο ισχύει και για το πετρέλαιο σε ένα δεξαμενόπλοιο που το Ιράν δήλωσε ότι κατέσχεσε τον Ιανουάριο «σε αντίποινα για την κλοπή πετρελαίου από τις ΗΠΑ».

Έχει κλείσει ποτέ το Ιράν το Στενό του Ορμούζ

Όχι μέχρι στιγμής. Κατά τη διάρκεια του πολέμου του 1980-88 μεταξύ Ιράκ και Ιράν, οι ιρακινές δυνάμεις επιτέθηκαν σε έναν τερματικό σταθμό εξαγωγής πετρελαίου στο νησί Kharg, βορειοδυτικά του στενού, εν μέρει για να προκαλέσουν ιρανικά αντίποινα που θα έσυραν τις ΗΠΑ στη σύγκρουση. Στη συνέχεια, σε αυτό που ονομάστηκε Πόλεμος των Δεξαμενόπλοιων, οι δύο πλευρές επιτέθηκαν σε 451 πλοία μεταξύ τους. Αυτό αύξησε σημαντικά το κόστος ασφάλισης των δεξαμενόπλοιων και βοήθησε στην αύξηση των τιμών του πετρελαίου. Όταν επιβλήθηκαν κυρώσεις στο Ιράν το 2011, απείλησε να κλείσει το στενό, αλλά τελικά υποχώρησε.

Ο Αρχιπλοίαρχος Alireza Tangsiri, επικεφαλής των ναυτικών δυνάμεων των Φρουρών της Ισλαμικής Επανάστασης του Ιράν, δήλωσε λίγο πριν από την κατάσχεση του MSC Aries ότι το Ιράν έχει την επιλογή να διαταράξει την κυκλοφορία μέσω του Στενού του Ορμούζ, αλλά επιλέγει να μην το κάνει.

Πώς αντέδρασαν οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοί τους στις απειλές κατά της ναυτιλίας στο Ορμούζ στο παρελθόν;

Κατά τη διάρκεια του Πολέμου των Δεξαμενόπλοιων, το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ κατέφυγε στη συνοδεία σκαφών μέσω του Κόλπου. Το 2019, έστειλε ένα αεροπλανοφόρο και βομβαρδιστικά B-52 στην περιοχή. Την ίδια χρονιά, οι ΗΠΑ ξεκίνησαν την Επιχείρηση Sentinel ως απάντηση στη διακοπή της ναυτιλίας από το Ιράν. Δέκα άλλα έθνη —, συμπεριλαμβανομένου του Ηνωμένου Βασιλείου, της Σαουδικής Αραβίας, των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων και του Μπαχρέιν.

Ποιος βασίζεται περισσότερο στο Στενό του Ορμούζ;

Η Σαουδική Αραβία εξάγει το περισσότερο πετρέλαιο μέσω του Στενού του Ορμούζ, αν και μπορεί να το κάνει προς την Ευρώπη χρησιμοποιώντας έναν αγωγό 746 μιλίων κατά μήκος του βασιλείου σε έναν τερματικό σταθμό στην Ερυθρά Θάλασσα, επιτρέποντάς του να αποφύγει τόσο το στενό του Ορμούζ όσο και τη νότια Ερυθρά Θάλασσα. Τα ΗΑΕ μπορούν να εξάγουν μέρος του αργού τους χωρίς να βασίζονται στο στενό, το, στέλνοντας 1,5 εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα μέσω αγωγού από τα κοιτάσματα πετρελαίου της στο λιμάνι της Φουτζάιρα στον Κόλπο του Ομάν στα νότια του Ορμούζ.

Με τον πετρελαιαγωγό της προς τη Μεσόγειο κλειστό, όλες οι εξαγωγές πετρελαίου του Ιράκ γίνονται δια θαλάσσης από το λιμάνι της Βασόρας, περνώντας από το στενό, καθιστώντας το ιδιαίτερα εξαρτημένο από την ελεύθερη διέλευση. Το Κουβέιτ, το Κατάρ και το Μπαχρέιν δεν έχουν άλλη επιλογή από το να στείλουν το πετρέλαιό τους μέσω της πλωτής οδού. Το μεγαλύτερο μέρος του πετρελαίου που διέρχεται από το στενό του Ορμούζ κατευθύνεται προς την Ασία.

Το Ιράν εξαρτάται επίσης από τη διέλευση μέσω του Στενού του Ορμούζ για τις εξαγωγές πετρελαίου του. Διαθέτει τερματικό σταθμό εξαγωγών στο Jask, στο ανατολικό άκρο του στενού, ο οποίος άνοιξε επίσημα τον Ιούλιο του 2021. Η εγκατάσταση προσφέρει στην Τεχεράνη ένα μέσο για να μεταφέρει λίγο από το πετρέλαιό της στον κόσμο χωρίς να χρησιμοποιήσει την πλωτή οδό.
Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας