Τις επιλογές τους σε περίπτωση κλιμάκωσης του πολέμου ζυγίζουν η Ινδία και το Πακιστάν, αξιολογώντας και εναλλακτικά σενάρια σχετικά με τις πετρελαϊκές προμήθειες μέσω βασικών στενών διέλευσης.
Αν και πολλοί αναλυτές παραμένουν δύσπιστοι σχετικά με το κατά πόσο το Ιράν μπορεί πραγματικά να αντέξει οικονομικά να κλείσει τα Στενά του Ορμούζ, όπως έχει απειλήσει, τα ινδικά διυλιστήρια καταρτίζουν εναλλακτικά σχέδια. Εξετάζουν την προμήθεια πετρελαίου από παραγωγούς της Δυτικής Αφρικής και άλλες εναλλακτικές πηγές ενέργειας, καθώς εντείνεται η ανησυχία της δεύτερης μεγαλύτερης χώρας σε εισαγωγές αργού. Την ίδια στιγμή, το Πακιστάν, γειτονική χώρα της Ινδίας, εξετάζει την προμήθεια πετρελαίου μέσω αγωγών από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και τη Σαουδική Αραβία.
Τα Στενά του Ορμούζ διακινούν πάνω από 20 εκατομμύρια βαρέλια αργού την ημέρα, με τη μερίδα του λέοντος του πετρελαίου της Μέσης Ανατολής να διέρχεται από εκεί προς τις διεθνείς αγορές. Ανώτατοι αξιωματούχοι του υπουργείου Πετρελαίου της Ινδίας και στελέχη της βιομηχανίας εξετάζουν πιθανά εναλλακτικά σενάρια εφοδιασμού σε περίπτωση αποκλεισμού των Στενών. Περίπου το 40% του αργού και το 54% των εισαγωγών LNG της Ινδίας θα επηρεάζονταν άμεσα σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο.
Ωστόσο, οι Ινδοί επικεφαλής του ενεργειακού τομέα παραμένουν αισιόδοξοι ότι το Ιράν δεν θα προχωρήσει τελικά σε αποκλεισμό, ενισχυμένοι από την ιστορική εμπειρία. Ένα τέτοιο κλείσιμο θα προκαλούσε σχεδόν βέβαια εκτίναξη των τιμών πετρελαίου παγκοσμίως, αποξενώνοντας άλλες χώρες που εξαρτώνται από εισαγωγές πετρελαίου και πιθανώς οδηγώντας τις Ηνωμένες Πολιτείες σε άμεση αντιπαράθεση με το Ιράν.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις ειδικών, οι τιμές του πετρελαίου θα μπορούσαν να εκτοξευθούν στα $100 έως $150 ανά βαρέλι αν αποκλειστούν τα Στενά του Ορμούζ. Ωστόσο, ένας κορυφαίος Ινδός εκτελεστικός αξιωματούχος ανέφερε ότι τα ινδικά διυλιστήρια δεν έχουν ακόμη προβεί σε αγορές πανικού, που θα μπορούσαν να ανεβάσουν περαιτέρω τις παγκόσμιες τιμές. Η Ινδία εισάγει περίπου το 90% του αργού πετρελαίου που καταναλώνει, με λίγο πάνω από 40% να προέρχεται από τον Περσικό Κόλπο, 35% από τη Ρωσία, και τα υπόλοιπα από την Αφρική, τις ΗΠΑ και άλλες πηγές.
Παρ’ όλα αυτά, η Ινδία θα δυσκολευτεί περισσότερο να βρει εναλλακτικές προμήθειες για το φυσικό αέριο της Μέσης Ανατολής, καθώς η παγκόσμια αγορά LNG είναι πολύ λιγότερο ανεπτυγμένη σε σύγκριση με την αγορά αργού. Επιπλέον, ενώ η Ινδία διαθέτει στρατηγικά αποθέματα αργού, δεν διαθέτει αντίστοιχες αποθήκες για φυσικό αέριο. Σύμφωνα με το υπουργείο Πετρελαίου της Ινδίας, η συνολική αποθηκευτική ικανότητα σε αργό και προϊόντα πετρελαίου καλύπτει τις ανάγκες της χώρας για 74 ημέρες, συμπεριλαμβανομένων των στρατηγικών αποθεμάτων που επαρκούν για 9,5 ημέρες κατανάλωσης.
Λιγότερο κρίσιμη η κατάσταση στο Πακιστάν, αν και και εκεί οι κορυφαίοι αξιωματούχοι ενέργειας διαπραγματεύονται με διεθνείς προμηθευτές για εναλλακτικές λύσεις. Το Πακιστάν ενδέχεται να αποθηκεύσει πετρέλαιο σε παροπλισμένους σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής, των οποίων η χωρητικότητα σε μαζούτ υπολογίζεται σε έως και ένα εκατομμύριο τόνους. Υπάρχει πρόταση αγοράς αυτών των αποθηκευτικών εγκαταστάσεων, που ο ενεργειακός τομέας σχεδίαζε να πουλήσει ως παλιοσίδερα. Ο πρωθυπουργός του Πακιστάν, Σαχμπάζ Σαρίφ, έχει συγκροτήσει επιτροπή για την παρακολούθηση των εξελίξεων και την αξιολόγηση των επιπτώσεων στην εγχώρια πετρελαϊκή αγορά.
Η Ινδία ενδέχεται να στραφεί σε αυξημένες αγορές ρωσικού πετρελαίου εάν η κατάσταση στη Μέση Ανατολή επιδεινωθεί. Πέρυσι, η Ινδία ξεπέρασε την Κίνα ως ο μεγαλύτερος εισαγωγέας ρωσικού πετρελαίου. Τα τελευταία τρία χρόνια, τα ινδικά διυλιστήρια αγοράζουν ρωσικό πετρέλαιο με έκπτωση, μετά τις κυρώσεις που επέβαλε η Δύση στη ρωσική ενέργεια εξαιτίας της εισβολής στην Ουκρανία. Εδώ και χρόνια, οι ρωσικές εξαγωγές προς την Ινδία αποφεύγουν τα Στενά του Ορμούζ λόγω της μακρόχρονης έντασης μεταξύ ΗΠΑ και Ιράν.
Η Ινδία μπορεί, όμως, να κοιτάξει και προς την αντίθετη κατεύθυνση. Πέρυσι, ο Ινδός πρωθυπουργός Ναρέντρα Μόντι δήλωσε κατά την επίσκεψή του στη Γουιάνα ότι η Ινδία θεωρεί τη νοτιοαμερικανική χώρα ζωτικής σημασίας για την ενεργειακή της ασφάλεια, προσθέτοντας ότι θα ενθαρρύνει τις ινδικές εταιρείες να επενδύσουν εκεί. Ο Υπουργός Φυσικών Πόρων της Γουιάνας, Βίκραμ Μπάρατ, ανέφερε ότι η χώρα του είναι πρόθυμη να γίνει προμηθευτής πετρελαίου προς την Ινδία εφόσον συμφωνήσει η Exxon Mobil, η οποία είναι ο κύριος φορέας εκμετάλλευσης των υπεράκτιων κοιτασμάτων πετρελαίου της χώρας.
Ωστόσο, μια μακροπρόθεσμη λύση για την Ινδία θα ήταν να ενισχύσει την εγχώρια παραγωγή πετρελαίου της. Νωρίτερα φέτος, η ινδική χρηματοοικονομική εταιρεία Motilal Oswal πρότεινε ότι η Ινδία θα μπορούσε να αυξήσει την τοπική παραγωγή για να παρακάμψει δασμούς που είχαν επιβληθεί από την κυβέρνηση Τραμπ. Επιπλέον, η βαριά εξάρτηση της Ινδίας από τις εισαγωγές πετρελαίου αποδυναμώνει τη ρουπία. Πέρυσι, η S&P Global Commodity Insights εκτίμησε ότι οι τέσσερις ιζηματογενείς λεκάνες της Ινδίας θα μπορούσαν να περιέχουν έως και 22 δισεκατομμύρια βαρέλια αργού, περισσότερο από τα εναπομείναντα αποθέματα της Λεκάνης του Περμ στην Αμερική. Αυτή τη στιγμή, η Ινδία έχει εξερευνήσει μόλις το 10% της ιζηματογενούς της λεκάνης που καλύπτει έκταση 3,36 εκατομμυρίων τετραγωνικών χιλιομέτρων.