Μενού Ροή
DESFA- maria rita galli
Φυσικό αέριο: Προχωρούν οι νέοι αγωγοί του ΔΕΣΦΑ - Επενδύσεις σε υποδομές και εξαγωγική δυναμική

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται το πρόγραμμα ανάπτυξης νέων έργων φυσικού αερίου από τον ΔΕΣΦΑ, ενισχύοντας τη θέση της Ελλάδας ως στρατηγικού ενεργειακού κόμβου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Με νέα έργα-ορόσημα, όπως οι αγωγοί προς τη Δυτική Μακεδονία, την Πάτρα και το δίδυμο Καρπερής–Κομοτηνής, η χώρα ενισχύει τις δυνατότητες τροφοδοσίας της εγχώριας αγοράς, αυξάνει τις εξαγωγές και συμβάλλει στη σταδιακή μετάβαση προς ένα πιο βιώσιμο ενεργειακό μοντέλο.

Η νέα γενιά έργων που προωθεί ο ΔΕΣΦΑ ενισχύει καίρια το δίκτυο μεταφοράς φυσικού αερίου και LNG, σε μια συγκυρία αυξημένης ζήτησης και ανόδου των εξαγωγών, θωρακίζοντας την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας και αναβαθμίζοντας παράλληλα τη γεωπολιτική της θέση.

Οι νέοι αγωγοί

Στο επίκεντρο των παρεμβάσεων βρίσκεται ο αγωγός προς τη Δυτική Μακεδονία, ο οποίος ολοκληρώνεται εντός του έτους, με στόχο να τεθεί σε εμπορική λειτουργία το πρώτο εξάμηνο του 2027. Ο αγωγός θα τροφοδοτεί με φυσικό αέριο σημαντικές πόλεις της περιοχής – Έδεσσα, Σκύδρα, Νάουσα και Κοζάνη – ενώ προβλέπεται και μελλοντική επέκταση προς την Καστοριά. Παράλληλα, η Δυτική Μακεδονία διατηρεί τη θέση της ως ενεργειακό επίκεντρο, με τη μετατροπή της λιγνιτικής μονάδας «Πτολεμαΐδα 5» σε μονάδα φυσικού αερίου ισχύος 350 MW και την πιθανή προσθήκη νέας μονάδας 100 MW.

Την ίδια ώρα, προχωρούν οι διαγωνισμοί για τον αγωγό Πάτρας, ένα έργο που θα καλύψει πλήρως τις ανάγκες της πόλης και της Βιομηχανικής Περιοχής, αντικαθιστώντας τη σημερινή προσωρινή λύση μεταφοράς LNG με βυτιοφόρα. Ο αγωγός αναμένεται να ολοκληρωθεί την άνοιξη του 2027, παρέχοντας σταθερή και οικονομικότερη πρόσβαση στο δίκτυο φυσικού αερίου.

Ιδιαίτερη σημασία έχει και ο «δίδυμος» αγωγός Καρπερή – Κομοτηνή, μήκους 215 χιλιομέτρων, ο οποίος βρίσκεται σε φάση διαγωνισμών και αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Μάρτιο του 2027. Το έργο θα ενισχύσει σημαντικά τις ροές φυσικού αερίου μεταξύ Βορρά και Νότου, δίνοντας στους χρήστες μεγαλύτερη ευελιξία και πρόσβαση σε όλα τα σημεία εξόδου του ελληνικού συστήματος.

Επιπλέον, το δίκτυο θα μπορεί να υποστηρίζει εξαγωγές μέσω του διασυνδετήριου αγωγού Ελλάδας–Βουλγαρίας (IGB), δυναμικότητας 5 δισ. κυβικών μέτρων ετησίως.

Μέσω των υποδομών LNG και των εισαγωγών από τον αγωγό TAP, η χώρα αποτελεί κρίσιμο κρίκο του Κάθετου Διαδρόμου που συνδέει την Ελλάδα με την Ουκρανία, προσφέροντας εναλλακτικές οδεύσεις φυσικού αερίου προς την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη. Όπως σημείωσε πρόσφατα ο CEO της Bulgartransgaz, Βλάντιμιρ Μαλίνοφ, ο συγκεκριμένος διάδρομος θα μπορούσε έως το 2028 να μειώσει δραστικά την εξάρτηση της περιοχής από το ρωσικό αέριο.

Η αύξηση της ζήτησης και των εξαγωγών επιβεβαιώνει τον ενισχυμένο ρόλο της χώρας. Η κατανάλωση φυσικού αερίου στην Ελλάδα αυξήθηκε κατά 7,66% το πρώτο εννεάμηνο του έτους, ενώ οι εξαγωγές εκτοξεύθηκαν από 0,66 TWh το 2024 σε 5,06 TWh φέτος.

Παράλληλα, το LNG καλύπτει πλέον πάνω από το 40% των εισαγωγών, με το τέρμιναλ του ΔΕΣΦΑ να υποδέχεται 36 δεξαμενόπλοια LNG, υπερδιπλάσια από πέρυσι, και το FSRU Αλεξανδρούπολης να έχει ήδη εισαγάγει 1,03 TWh LNG.

Αξιοσημείωτο είναι ότι όλοι οι νέοι αγωγοί είναι «H2 ready», δηλαδή έτοιμοι να μεταφέρουν μίγματα φυσικού αερίου με υδρογόνο ή ακόμη και 100% ανανεώσιμο αέριο, εντάσσοντας την Ελλάδα στον ευρωπαϊκό χάρτη της ενεργειακής μετάβασης.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας