Η αναδιάρθρωση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας της Κίνας ενισχύει την οικονομία της αποθήκευσης ενέργειας, ακριβώς τη στιγμή που η διεθνής ζήτηση αυξάνεται, πυροδοτώντας μια άνθηση για τους Κινέζους κατασκευαστές αποθήκευσης ενέργειας που ήδη κυριαρχούν παγκοσμίως, επισημαίνει το Reuters.
Οι κινεζικές εταιρείες οδεύουν στο να σημειώσουν φέτος αύξηση 75% φέτος στις παγκόσμιες αποστολές μπαταριών ιόντων λιθίου για αποθήκευση ενέργειας. Έχουν εξάγει μπαταρίες αποθήκευσης και ηλεκτρικών οχημάτων αξίας άνω των 65 δισεκατομμυρίων δολαρίων φέτος, εδραιώνοντας την κυριαρχία τους σε έναν τομέα ζωτικής σημασίας για την υποστήριξη της αιολικής και ηλιακής ενέργειας και τη διατήρηση της ροής της ενέργειας μέσω κέντρων δεδομένων τεχνητής νοημοσύνης.
Η αύξηση των πωλήσεων οφείλεται στα κέντρα δεδομένων και τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας στην εγχώρια αγορά, καθώς και στις κινεζικές μεταρρυθμίσεις και επιδοτήσεις που ενισχύουν τη γενική ζήτηση για αποθήκευση ενέργειας. Η διεθνής ζήτηση αυξάνεται παράλληλα με την αυξανόμενη ανάπτυξη των κέντρων δεδομένων, την ανάγκη υποστήριξης του γερασμένου δικτύου της Ευρώπης και την ακμάζουσα επιχείρηση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας της Κίνας στη Μέση Ανατολή, λένε οι αναλυτές.
Παγκόσμια επέκταση
«Αυτοί οι κορυφαίοι κατασκευαστές κυψελών αποθήκευσης ενέργειας έχουν πλήρεις παραγγελίες. Πολλοί από αυτούς ουσιαστικά εργάζονται τώρα σε διπλές βάρδιες για να προσπαθήσουν να καλύψουν τη ζήτηση», αναφέρει στο Reuters η εταιρεία ερευνών Trivium China. Η άνθηση «είναι μια από τις μεγαλύτερες εκπλήξεις της χρονιάς στον ενεργειακό χώρο της Κίνας».
Η UBS τον περασμένο μήνα αύξησε την πρόβλεψή της για το 2026 για τις παγκόσμιες εγκαταστάσεις αποθήκευσης ενέργειας με μπαταρίες κατά 25%.
Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας προβλέπει ότι οι παγκόσμιες επενδύσεις σε εγκαταστάσεις αποθήκευσης ενέργειας από μπαταρίες θα αυξηθούν κατά 16% φέτος στα 66 δισεκατομμύρια δολάρια. Μεγάλο μέρος αυτού του ποσού αναμένεται να απορροφηθεί από κινεζικές εταιρείες, επειδή ενώ η Tesla είναι η νούμερο ένα στα συστήματα αποθήκευσης ενέργειας, η Κίνα κυριαρχεί στην παραγωγή των μικροσκοπικών κυψελών στο εσωτερικό τους.
Και οι έξι κορυφαίοι παγκόσμιοι προμηθευτές κυψελών - Contemporary Amperex Technology, HiTHIUM, EVE Energy, BYD, CALB και REPT BATTERO - είναι Κινέζοι, σύμφωνα με κατάταξη Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου από την εταιρεία συμβούλων Infolink. Από τους 10 κορυφαίους, μόνο η ιαπωνική AESC δεν είναι κινεζική.
Οι όγκοι πωλήσεων αποθήκευσης ενέργειας της EVE Energy αυξήθηκαν κατά 35,51% τα πρώτα τρία τρίμηνα σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι. Οι αποστολές όλων των μπαταριών της REPT BATTERO στο τρίτο τρίμηνο σημείωσαν ρεκόρ. Οι κορυφαίοι παίκτες ηλεκτρικών οχημάτων, CATL και BYD, δεν ανέλυσαν τις αποστολές αποθήκευσης ενέργειας κατά τη διάρκεια του τρίτου τριμήνου. Η αποθήκευση
«Ο συνδυασμός της ηλιακής ενέργειας με την αποθήκευση έχει ουσιαστικά γίνει η μόνη λύση για την κάλυψη των αναγκών ενέργειας των κέντρων δεδομένων τεχνητής νοημοσύνης των ΗΠΑ», σημειώνει η UBS. «Η ζήτηση ενέργειας των κέντρων δεδομένων τεχνητής νοημοσύνης στις ΗΠΑ είναι πολύ ισχυρή, αλλά η ενέργεια είναι το μεγαλύτερο σημείο συμφόρησης και η βασική ενέργεια των ΗΠΑ - φυσικό αέριο, πυρηνική ενέργεια, θερμική - δεν θα αυξηθεί πολύ τα επόμενα πέντε χρόνια». Ωστόσο, η UBS επισημαίνει πως οι Κινέζοι κατασκευαστές αντιμετωπίζουν κινδύνους από τους περιορισμούς των ΗΠΑ σε έργα που λαμβάνουν φορολογικές ελαφρύνσεις επενδύσεων και αφορούν «ξένες οντότητες που προκαλούν ανησυχία», στις οποίες περιλαμβάνεται η Κίνα.
Κρίσιμες μεταρρυθμίσεις στην αγορά ενέργειας
Οι εξαγωγές μπαταριών της Κίνας, συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρικών οχημάτων και της αποθήκευσης ενέργειας, έφτασαν στο ρεκόρ των 66,761 δισεκατομμυρίων δολαρίων τους πρώτους 10 μήνες του έτους, σύμφωνα με στοιχεία του ενεργειακού think tank Ember. Οι μπαταρίες αποτελούν την πιο επικερδή εξαγωγή καθαρής τεχνολογίας της Κίνας από το 2022, ξεπερνώντας τα ηλιακά φωτοβολταϊκά.
Αυτό είναι πιθανό να αυξηθεί ξανά τον επόμενο χρόνο, καθώς η συμβουλευτική εταιρεία Infolink προβλέπει ότι οι παγκόσμιες αποστολές κυψελών αποθήκευσης ενέργειας θα μπορούσαν να ανέλθουν σε 800 γιγαβατώρες, αύξηση 33% έως 43% από τις φετινές προβλέψεις.
Οι εξαγωγές μπαταριών αποθήκευσης ενέργειας και άλλων μπαταριών εκτός αυτοκινήτων της Κίνας αυξήθηκαν κατά 51,4% τους πρώτους 11 μήνες σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι, ταχύτερα από την αύξηση 40,6% στις εξαγωγές μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων, σύμφωνα με τις αρχές της Κίνας.
Η Κίνα διαθέτει ήδη τον μεγαλύτερο στόλο αποθήκευσης ενέργειας από μπαταρίες στον κόσμο - περίπου το 40% του παγκόσμιου συνόλου - εν μέρει λόγω των εντολών της τοπικής αυτοδιοίκησης προς τους κατασκευαστές να προσθέσουν αποθήκευση σε αιολικά και ηλιακά έργα. Ωστόσο, μεγάλο μέρος αυτής της χωρητικότητας αποθήκευσης ενέργειας από μπαταρίες έχει μείνει αδρανές επειδή δεν ήταν επικερδής η λειτουργία της.
Αυτό το μοντέλο αλλάζει με τις μεταρρυθμίσεις του Ιουνίου που απαιτούσαν από τα νεόδμητα έργα να πωλούν την ενέργειά τους μέσω δημοπρασιών που βασίζονται στην αγορά, αντί σε σταθερή τιμή. Ως αποτέλεσμα, έχει γίνει πιο κερδοφόρο να λειτουργεί μια μονάδα αποθήκευσης που κερδίζει επαναφορτίζοντας όταν οι τιμές είναι χαμηλές και εκφορτώνοντας όταν οι τιμές είναι υψηλές.
Οι μονάδες αποθήκευσης ενέργειας λειτούργησαν περισσότερο το τρίτο τρίμηνο, μετά την ψήφιση των μεταρρυθμίσεων, φτάνοντας κατά μέσο όρο 3,08 ώρες την ημέρα, αυξημένες κατά 0,78 ώρες σε σχέση με το προηγούμενο έτος και 0,23 ώρες σε σχέση με τους προηγούμενους τρεις μήνες, σύμφωνα με το Συμβούλιο Ηλεκτρικής Ενέργειας της Κίνας.
Αυτό συμβαίνει στο πλαίσιο ενός νέου κυβερνητικού σχεδίου ύψους 35 δισεκατομμυρίων δολαρίων για σχεδόν διπλασιασμό της αποθήκευσης ενέργειας σε μπαταρίες έως το 2027, καθώς και νέων επιδοτήσεων σε επίπεδο επαρχίας. Από τα τέλη του 2024, 10 κινεζικές επαρχίες έχουν εφαρμόσει τιμολόγια χωρητικότητας - ειδικές πληρωμές για παρόχους για τη διατήρηση της χωρητικότητας σε ετοιμότητα - εκτός από άλλες επιδοτήσεις, σύμφωνα με την Jefferies. Πρόκειται για «την πιο αποφασιστική αλλαγή πολιτικής για την αποθήκευση ενέργειας εδώ και πάνω από μια δεκαετία», τονίζει ο οίκος.