Μενού Ροή
“Ψαλίδι” στα ψώνια για να καλυφθούν οι λογαριασμοί ενέργειας

Ελεύθερη πτώση καταγράφει το καταναλωτικό κλίμα το τελευταίο εξάμηνο με βάση νέα έρευνα του ΣΕΛΠΕ καθώς κόστος ενέργειας και πληθωρισμός οδηγούν σε αδιέξοδο τους καταναλωτές.

Αναλυτικά, σύμφωνα με την 5η μελέτη καταγραφής των καταναλωτικών τάσεων στο λιανεμπόριο μέσω της εξαμηνιαίας έρευνας καταναλωτικού κλίματος του λιανεμπορίου που πραγματοποιείται από τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων και Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ) με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, ένας στους δύο καταναλωτές εμφανίζεται να δηλώνει ότι θα κόψει τα ψώνια στο επόμενο εξάμηνο για να πληρώσει τους λογαριασμούς ρεύματος.

Όπως αναφέρεται, οι προσδοκίες για τις δαπάνες είναι επίσης αρνητικές και σχετίζονται άμεσα με το αυξημένο κόστος ενέργειας. Μάλιστα το 45% εκτιμά ότι το δεύτερο εξάμηνο 2022 οι δαπάνες για λογαριασμούς κοινής ωφέλειας θα είναι αυξημένες. Αντίθετα, το 53% εκτιμά ότι οι δαπάνες για αγορές προϊόντων το δεύτερο εξάμηνο 2022 θα είναι μειωμένες, και μόλις το 17% ότι θα είναι αυξημένες. Το ίδιο ισχύει για τις υπηρεσίες (εισιτήρια, εστίαση) για τις οποίες επίσης εκτιμάται μείωση στις δαπάνες από το 36% των καταναλωτών ενώ αύξηση μόλις από το 19%. Σχετικά θετική είναι η μέτρηση σε σχέση με τη φορολογία για την οποία το 59% εκτιμά ότι θα μείνει αμετάβλητη, το 15% ότι θα παρουσιάσει μείωση και το 26% αύξηση. Πρακτικά τα στοιχεία δείχνουν ότι οι καταναλωτές περικόπτουν αγορές προϊόντων και υπηρεσιών για να πληρώσουν το κόστος ενέργειας και καυσίμων.

Επιδείνωση στον δείκτη καταναλωτικού κλίματος λιανικής

Οι πληρωμές λογαριασμών, σύμφωνα με την έρευνα που πραγματοποιήθηκε από 19-21 Ιουνίου, αποτελούν πλέον τη μεγαλύτερη δαπάνη ως ποσοστού του μηνιαίου εισοδήματος.

Ειδικότερα, ο  δείκτης καταναλωτικού κλίματος λιανικής, τον Ιούνιο του 2022, διαμορφώθηκε στο -64, μειωμένος σε σχέση με τον μήνα βάσης, τον Οκτώβριο του 2019, και μειωμένος σχέση με την αντίστοιχη μέτρηση του Ιουλίου 2021.

Η συγκεκριμένη εξέλιξη έχει να κάνει τόσο με τις μέχρι σήμερα προσδοκίες των καταναλωτών για το προσεχές διάστημα όσο και λόγω της παρούσας κατάστασης στα οικονομικά στοιχεία των καταναλωτών.

Συγκεκριμένα η μείωση στον υποδείκτη παρούσας κατάστασης ήταν από το -40 στο -58, ενώ ο υποδείκτης προσδοκιών μειώθηκε από -51 σε -73. Πρακτικά αυτό που καταγράφεται, είναι και χαμηλές προσδοκίες αλλά και επιβάρυνση των οικονομικών στοιχείων των καταναλωτών, γεγονός που σχετίζεται με το αυξημένο κόστος ενέργειας όπως φαίνεται και σε άλλους δείκτες, αλλά ταυτόχρονα με τις πληθωριστικές τάσεις και την αβεβαιότητα λόγω του πολέμου στην Ουκρανία.

Η χειρότερη περίοδος της τελευταίας διετίας για αγορές

Συγκεκριμένα, όπως αποτυπώνεται και στις επιμέρους ερωτήσεις, οι καταναλωτές δεν είναι σίγουροι ότι είναι μία ικανοποιητική περίοδος για να κάνουν αγορές οι ίδιοι αλλά και το γενικότερο κλίμα δεν βοηθάει. Μάλιστα την κατατάσσουν ως τη χειρότερη περίοδο για σημαντικές αγορές για το σπίτι τους τα τελευταία δύο χρόνια.

Οι προσδοκίες για τις δαπάνες είναι επίσης αρνητικές και σχετίζονται άμεσα με το αυξημένο κόστος ενέργειας. Όπως καταγράφεται, το 45% εκτιμά ότι το δεύτερο εξάμηνο 2022 οι δαπάνες για λογαριασμούς κοινής ωφέλειας θα είναι αυξημένες.

Να σημειωθεί ότι η έρευνα έλαβε χώρα την περίοδο 19-21 Ιουνίου 2022 μέσω Πανελλήνιας Έρευνας σε δείγμα 900 καταναλωτών.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας