Ο Κάθετος Διάδρομος φέρνει πιο κοντά την υλοποίηση του FSRU Θεσσαλονίκης, ανοίγοντας νέους ορίζοντες και νέες δυνατότητες για την Helleniq Energy.
Με την εξωστρέφεια χαραγμένη στο DNA της, η διασυνοριακή εμπορία στο κομμάτι της ενέργειας και του φυσικού αερίου αναμφίβολα ενδιαφέρει την Helleniq Energy, με τον όμιλο να «μαγειρεύει» την είσοδό του στις εξαγωγές φυσικού αερίου.
Υπό αυτό το πρίσμα, και η Θεσσαλονίκη, πέρα από την Αλεξανδρούπολη, μπορεί να συμμετάσχει στο πολλά υποσχόμενο ενεργειακό τόξο που σχηματίζεται στη Βόρεια Ελλάδα η οποία καθίσταται νευραλγική ενεργειακή δίοδος για την Ευρώπη.
Με την ΕΕ να έχει θέσει σαν στόχο την πλήρη απεξάρτηση από το ρωσικό αέριο έως το 2028, η Ελλάδα καλείται να καλύψει το κενό, με υγροποιημένο αέριο (LNG) που θα φτάνει από τις ΗΠΑ στο FSRU Αλεξανδρούπολης (πλωτός σταθμός αποθήκευσης και αεριοποίησης, που διαχειρίζεται η Gastrade) και θα… ταξιδεύει, διασχίζοντας τον Κάθετο Διάδρομο, έως το Κίεβο ικανοποιώντας τις ενεργειακές ανάγκες της Ουκρανίας και αναβαθμίζοντας το ενεργειακό αποτύπωμα της χώρας μας.
Αναβαθμίζεται ο Κάθετος Διάδρομος
Ο Κάθετος διάδρομος αποτελεί μια εναλλακτική οδό για την μεταφορά φυσικού αερίου από την Ελλάδα μέσω Βουλγαρίας και Ρουμανίας έως την Μολδαβία και την Ουκρανία και έχει την θερμή υποστήριξη τόσο από την ΕΕ, όσο και από την κυβέρνηση των ΗΠΑ, με απώτερο στόχο την ταχεία απεξάρτηση από το ρωσικό αέριο και την ενδυνάμωση της ενεργειακής ασφάλειας της περιοχής.
Ζωτικό στοιχείο του Διαδρόμου είναι ο άξονας Ελλάδα, Βουλγαρία, Ρουμανία. Στη συνέχεια, το παζλ συμπληρώνουν δύο κλάδοι, ο δυτικός (Ρουμανία, Ουγγαρία, Σλοβακία) και ο ανατολικός (Ρουμανία, Μολδαβία, Ουκρανία). Στη σχετική πρωτοβουλία συμμετέχουν οι Διαχειριστές των επτά αντίστοιχων χωρών (μεταξύ των οποίων και ο ΔΕΣΦΑ), η Gastrade (φορέας λειτουργίας και διαχείρισης του FSRU Αλεξανδρούπολης) και η κοινοπραξία ICGB που διαχειρίζεται τον Διασυνδετήριο Αγωγό Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB).
Στο πλαίσιο αυτό, η ώρα της επενδυτικής κρίσης για τη Helleniq Energy πλησιάζει σχετικά με την υλοποίηση της πλωτής μονάδας υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU) που θέλει να εγκαταστήσει η θυγατρική του ομίλου, Enerwave, ανοιχτά του Θερμαϊκού.
Το project «Thessaloniki FSRU» περιμένει πλέον τις τελικές αποφάσεις της Helleniq Energy με την ετυμηγορία για την τύχη της επένδυσης (εκτιμώμενου ύψους 150 εκατ. ευρώ) να… εκδίδεται έως το πρώτο εξάμηνο του 2026.
Το roadmap
Βάσει του χρονοδιαγράμματος της Enerwave (όπως έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του ΔΕΣΦΑ) η περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί έως τον Απρίλιο του 2026, το market test (που θα γείρει σε μεγάλο βαθμό την πλάστιγγα, ανάλογα με το ενδιαφέρον που θα εκδηλώσει η αγορά, για το αν θα γίνει τελικά η επένδυση) έως τον Ιούλιο του 2026 ενώ το FSRU πρόκειται να τεθεί σε δοκιμαστική λειτουργία τον Νοέμβριο του 2028 και σε εμπορική τον Ιανουάριο του 2029. Όλα αυτά πάντως σε θεωρητικό επίπεδο.
Οι παράγοντες που θα αξιολογηθούν και η αμερικανική εμπλοκή
Σε κάθε περίπτωση, θα αξιολογηθούν όλα τα υπέρ και τα κατά της επένδυσης καθώς η διεθνής γεωπολιτική και γεωοικονομική αβεβαιότητα όσον αφορά τις τιμές του φυσικού αερίου βάζει στο τραπέζι τον παράγοντα της ενεργειακής θωράκισης της χώρας σε καιρούς ιδιαίτερα ασταθείς, με την μία κρίση να διαδέχεται την άλλη.
Με τις ενεργειακές εξελίξεις να είναι ιδιαίτερα πυκνές το τελευταίο διάστημα, η ανάγκη για περισσότερες υποδομές FSRU καθίσταται επιτακτική στο φόντο της απεξάρτησης της χώρας μας από το ρωσικό αέριο, με την Ελλάδα (σε πρώτο πλάνο η Αλεξανδρούπολη) να αποτλεί την κύρια πύλη εισόδου αμερικανικού υγροποιημένου αερίου στην Ευρώπη.
Τη δεδομένη στιγμή, η γεωστρατηγική και γεωπολιτική αναβάθμιση της χώρας με τις ΗΠΑ αρωγούς, ενδέχεται να γέρνουν προς το «ναι» την μπίλια για την επένδυση, χωρίς ωστόσο αυτό να προδικάζει απαραίτητα τα γεγονότα.
Τι αφορά το έργο
Η εταιρεία, βάσει του σχεδιασμού, θα αναπτύξει τον πλωτό σταθμό με δύο πλοία, ένα μόνο για αποθήκευση αερίου (FSU) και ένα αποθήκευσης και αεριοποίησης (FSRU) που θα έχουν συνολική χωρητικότητα 270-280.000 κ.μ. LNG.
Η πλωτή δεξαμενή θα αποτελείται από δύο πλοία δεμένα σε τεχνητή νησίδα, σε μια έκταση περίπου 80 στρεμμάτων (395 m X 204 m). Θα βρίσκεται σε απόσταση 3,45 χιλιομέτρων νότια-νοτιοδυτικά του προβλήτα 6 του Λιμένα της Θεσσαλονίκης και περίπου 3,12 χιλιόμετρα ανατολικά της πλησιέστερης δυτικής ακτογραμμής.
Το υγροποιημένο φυσικό αέριο θα έρχεται σε θερμοκρασία -160 βαθμών Κελσίου και θα αεριοποιείται με τη χρήση του θερμότερου θαλασσινού νερού. Εν συνεχεία το αεριοποιημένο φυσικό αέριο θα μεταφέρεται με υποθαλάσσιο αγωγό μήκους στη στεριά και με χερσαίο αγωγό στις εγκαταστάσεις της Elpedison στα Διαβατά ενώ ποσότητας θα διοχετεύονται και στο ΕΣΦΑ (Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Αερίου).
Το τερματικό θα έχει ονομαστική δυναμικότητα αεριοποίησης LNG 6.378 MWh/h και μέγιστη δυναμικότητα 9.567 MWh/h.
Το γεωστρατηγικό στίγμα του έργου και οι αντιδράσεις
To «Thessaloniki FSRU», εφόσον πάρει σάρκα και οστά, θα ενισχύσει την ασφάλεια εφοδιασμού ενώ θα επιτρέψει διευρυμένη πρόσβαση στις αγορές φυσικού αερίου, αποτελώντας ταυτόχρονα σημείο εφοδιασμού πλοίων με καύσιμο LNG για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.