Μενού Ροή
Thessaloniki-FSRU
Στον αστερισμό των FSRUs η Ελλάδα: Τα projects άνω του 1 δισ. ευρώ που «ζυμώνουν» Gastrade, HELLENiQ ENERGY, Μediterranean Gas, Motor Oil

H ανάδειξη και καθιέρωση της Ελλάδας σε κόμβο μεταφοράς του αμερικανικού LNG προς αντικατάσταση του ρωσικού φυσικού αερίου (τερματίζονται οι ροές προς την ΕΕ το 2028) βάζει στο τραπέζι της συζήτησης την αδήριτη ανάγκη για δημιουργία των κατάλληλων υποδομών, ούτως ώστε να ρέει ανεμπόδιστα το αέριο προς την Ευρώπη.

Οι Σταθμοί Αποθήκευσης και Επαναεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου στη χώρα μας, πέρα από τη Ρεβυθούσα και την Αλεξανδρούπολη (που ήδη λειτουργούν), βρίσκονται στη φάση της ωρίμανσης με τη λήψη των επενδυτικών αποφάσεων να αναμένεται μέσα στο 2026, με τον Κάθετο διάδρομο να επιταχύνει τα projects που ξεπερνούν το 1 δισ. ευρώ.

Πάντως η λήψη απόφασης για την λειτουργία ενός FSRU δεν είναι κάτι απλό, αφού απαιτείται να διασφαλιστούν μακροχρόνια συμβόλαια για την προμήθεια του αερίου και την μετέπειτα πώλησή του σε ανταγωνιστικές τιμές αλλά και η άντληση των απαραίτητων κεφαλαίων.

Ο Κάθετος διάδρομος αποτελεί μια εναλλακτική οδό για την μεταφορά φυσικού αερίου από την Ελλάδα μέσω Βουλγαρίας και Ρουμανίας έως την Μολδαβία και την Ουκρανία και έχει την θερμή υποστήριξη τόσο από την ΕΕ, όσο και από την κυβέρνηση των ΗΠΑ, με απώτερο στόχο την ταχεία απεξάρτηση από το ρωσικό αέριο και την ενδυνάμωση της ενεργειακής ασφάλειας της περιοχής.

Ζωτικό στοιχείο του Διαδρόμου είναι ο άξονας Ελλάδα, Βουλγαρία, Ρουμανία.

Στη συνέχεια, το παζλ συμπληρώνουν δύο κλάδοι, ο δυτικός (Ρουμανία, Ουγγαρία, Σλοβακία) και ο ανατολικός (Ρουμανία, Μολδαβία, Ουκρανία). Στη σχετική πρωτοβουλία συμμετέχουν οι Διαχειριστές των επτά αντίστοιχων χωρών (μεταξύ των οποίων και ο ΔΕΣΦΑ), η Gastrade (φορέας λειτουργίας και διαχείρισης του FSRU Αλεξανδρούπολης) και η κοινοπραξία ICGB που διαχειρίζεται τον Διασυνδετήριο Αγωγό Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB).

Το ορόσημο του 2028 – Ζητούνται 16 δισ. κυβικά μέτρα αερίου

Ελλάδα, Βουλγαρία, Ρουμανία, Μολδαβία και Ουκρανία καταναλώνουν περί τα 50 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα. Οι προβλέψεις για το 2030 μιλούν για κατανάλωση 68 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων φυσικού αερίου. Με απλά λόγια σε πέντε χρόνια θα απαιτηθούν περί τα 18 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα, ενώ την ίδια στιγμή από το 2028, οπότε και… στερεύει το ρωσικό αέριο, θα προκύψουν επιπλέον ανάγκες 16 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων αερίου.

Στην Ελλάδα σήμερα λειτουργούν δύο υποδομές υποδοχής LNG: Ο τερματικός σταθμός LNG του ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα με ετήσια δυναμικότητα 7 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων και αποθηκευτικής δυνατότητας 225.000 κυβικών μέτρων.

Το FSRU Αλεξανδρούπολης της Gastrade με ετήσια δυναμικότητα μεταφοράς 5,5 δισ. κ.μ. αερίου και αποθηκευτικής δυνατότητας 153.500 κυβικών μέτρων. Είναι μία πλωτή μονάδα, αγκυροβολημένη μόνιμα υπεράκτια του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης.

Θράκη

Στη φάση της έκδοσης της περιβαλλοντικής άδειας βρίσκεται το δεύτερο FSRU της Gastrade, ανοιχτά της Αλεξανδρούπολης. Το FSRU Θράκης θα έχει ετήσια δυναμικότητα επαναεριοποίησης 5,5 δισ. κ.μ. LNG.

Η Gastrade φέρεται να εξετάζει συνεργασία με το αμερικανικό κρατικό fund DFC για χρηματοδότηση. Ωστόσο, η επενδυτική απόφαση θα ληφθεί τη νέα χρονιά.

Θεσσαλονίκη

Σε διαδικασία ωρίμανσης βρίσκεται και το επενδυτικό σχέδιο της Elpedison, θυγατρικής της HELLENiQ ENERGY, για την ανάπτυξη του «FSRU Thessaloniki». Η ετήσια δυναμικότητα του πλωτού σταθμού που έχει σχεδιαστεί να βρίσκεται ανοιχτά του Θερμαϊκού Κόλπου είναι στα 4,82 δισ. κ.μ. φυσικού αερίου και η δυνατότητα αποθήκευσης LNG ανέρχεται στα 270.000 κυβικά μέτρα.

Το «FSRU Thessaloniki» αναμένεται να λειτουργήσει προς το τέλος του 2028 αν κι εφόσον ληφθεί η επενδυτική απόφαση για την υλοποίηση του.

Βόλος

Η κοινοπραξία Mediterranean Gas, τρέχει το FSRU ARGO. Το σχέδιο προβλέπει την ανάπτυξη του στο λιμάνι του Βόλου.

Το FSRU ARGO θα έχει ετήσια δυναμικότητα επαναεριποίησης LNG 5,2 δισ. κ.μ. και αποθήκευσης 170.000 κυβικών μέτρων.

Κόρινθος

Ένα από τα πλέον ώριμα έργα, λίγο πριν τη λήψη της επενδυτικής απόφασης είναι η ανάπτυξη FSRU από τη Motor Oil στο Σαρωνικό, στις εγκαταστάσεις του διυλιστηρίου της Κορίνθου. Η «Διώρυγα Gas» έχει ετήσια δυναμικότητα 2,5 δισ. κ.μ. αερίου και αποθηκευτική δυνατότητα 210.000 κυβικών μέτρων.

Ωστόσο, η «Διώρυγα Gas» για τη λειτουργία του FSRU ζητά την εξασφάλιση χρηματοδότησης με 179 εκατ. ευρώ, στα πρότυπα εκείνης που έλαβε από κοινοτικούς πόρους το FSRU Αλεξανδρούπολης.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας