Μενού Ροή
Ενεργειακό κόστος: “Πονοκέφαλος” και επενδύσεις από τα σούπερ μάρκετ

Με σειρά επενδύσεων ο κλάδος των σούπερ μάρκετ επιχειρεί να στήσει αναχώματα στο “κύμα” ενεργειακού κόστους, που αντιμετωπίζουν, καθώς, παράλληλα, εκκρεμούν και οι αποφάσεις τη κυβέρνησης για την αναλογική στήριξη των επιχειρήσεων, ειδικά όσων είναι ενεργοβόρες.

‘Έτσι, όπως ανακοίνωσε, χθες, βράδυ, ο CEO της αλυσίδας Lidl Hellas, Martin Brandenburger, η εταιρεία σχεδιάζει επενδύσεις άνω των €200 εκατομμυρίων για την επόμενη διετία, με στόχο, μεταξύ άλλων και την ενεργειακή αναβάθμιση των υφιστάμενων καταστημάτων αλλά και την ανάπτυξη φωτοβολταϊκών συστημάτων. το ποσό, αφορά, βέβαια, και τη δημιουργία πέντε νέων το επόμενο έτος και ενός επιπλέον στο Μαρούσι μέσα στο τρέχον έτος.  Συγκεκριμένα, προβλέπεται ο εκσυγχρονισμός των καταστημάτων, επενδύσεις σε υποδομές logistics, εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, καθώς και μηχανισμοί για την υιοθέτηση του DRS. 

Κι όλα αυτά καθώς παραμένει βαρίδι για τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ το ενεργειακό κόστος. Βέβαια ο κλάδος δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως «ενεργοβόρος» με βάση τα ευρωπαϊκά κριτήρια, αλλά αντιμετωπίζει υψηλό δείκτη κόστους ένεκα της ενέργειας. Παρά ταύτα, καθώς δεν είναι ενεργοβόρος, δεν αναμένεται να ενταχθεί στην περίμετρο επιδοτήσεων και γιαυτό οι επιχειρήσεις του κλάδου προωθούν δράσεις εξοικονόμησης, με σύγχρονα π.χ. ψυγεία, εγκατάσταση led και φωτοβολταϊκά.

Χαρακτηριστική ήταν η αναφορά που έκανε ο Νίκος Λαβίδας, Brand President της ΑΒ Βασιλόπουλος, στη συμμετοχή του στο φετινό συνέδριο του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), στο πλαίσιο ειδικού πάνελ με τίτλο: «Τι μας λέει ο Kotler για το λιανεμπόριο». Ο κλάδος, όπως επισήμανε, βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σημείο καμπής, όπου η λειτουργική αποδοτικότητα, η αξιοποίηση δεδομένων και η βιωσιμότητα αποτελούν βασικές προϋποθέσεις για διατηρήσιμη ανταγωνιστικότητα.

Στο επίκεντρο της τοποθέτησής του βρέθηκε το αυξανόμενο λειτουργικό κόστος, το οποίο - όπως σημείωσε - αποτελεί σημαντικό παράγοντα πίεσης για τις επιχειρήσεις του κλάδου. Οι ενεργειακές δαπάνες, τα logistics, οι μεταφορές και οι αυξημένες τιμές ενοικίων έχουν διαμορφώσει ένα ιδιαίτερα απαιτητικό περιβάλλον, ειδικά στα νησιά, όπου οι ναύλοι και η εποχικότητα ανεβάζουν ακόμη περισσότερο το κόστος λειτουργίας. Ενδεικτικά, την τελευταία δεκαετία, το ποσοστό συμμετοχής στις πωλήσεις για τη μισθοδοσία και τις παροχές στους εργαζόμενους έχει αυξηθεί κατά 2,4%, ενώ στο ίδιο ποσοστό έχει αυξηθεί και για το ηλεκτρικό ρεύμα, τα ενοίκια και τα logistics.  

Στο μεταξύ, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε, πριν λίγες μέρες, σε συνέντευξή τύπου, η διοίκηση της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος, η ενέργεια αντιστοιχεί στο 6,8% των συνολικών λειτουργικών δαπανών του κλάδου, καταλαμβάνοντας την τρίτη θέση μετά το μισθολογικό κόστος (62,6%) και τα λοιπά κόστη (18,5%).

Ωστόσο, όπως ανέφερε ο πρόεδρος της ΕΣΕ και επικεφαλής του ομίλου Μετρό, Αριστοτέλης Παντελιάδης,  τα σούπερ μάρκετ δεν μπορούν να χαρακτηριστούν ενεργοβόρες επιχειρήσεις με βάση τα κριτήρια της Ευρωπαϊκής Ένωσης.  Παρά το γεγονός είναι επιχειρήσεις υψηλής κατανάλωσης ενέργειας.  «Ακόμη κι αν η κυβέρνηση ήθελε, δεν θα μπορούσε να το κάνει. Δεν είμαι αισιόδοξος ότι αυτό θα αλλάξει και να μπούμε στις ενισχύσεις», σημείωσε χαρακτηριστικά.

"Σήμα" εξέπεμψε και ο Γιάννης Μασούτης, επικεφαλής της ομώνυμης αλυσίδας και αντιπρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, στην ίδια συνέντευξη όπου παρουσιάστηκαν τα οικονομικά αποτελέσματα του κλάδου το 2024. «Το αυξανόμενο κόστος ενέργειας, τα υψηλά μισθώματα και οι ευρύτερες δαπάνες έχουν δημιουργήσει ένα περιβάλλον ιδιαίτερα ασφυκτικό για πολλές μικρομεσαίες επιχειρήσεις του κλάδου. Αυτή η μεγάλη πίεση δεν αφορά μόνο εμάς, είναι οριζόντια σε όλη την αγορά» ανέφερε ο κ. Μασούτης, προσθέτοντας ότι  «στις μικρομεσαίες αλυσίδες  η πίεση είναι ακόμα πιο έντονη και θεωρώ ότι θα δούμε περισσότερες εξαγορές και συγκέντρωση. Αυτό είναι κάτι που πρέπει να απασχολήσει την κυβέρνηση».

Μειώθηκε στο 1,65% το καθαρό περιθώριο κέρδους

Στο φόντο αυτό του αυξημένου κόστους λειτουργίας, από την πλευρά του ο πρόεδρος της Ένωσης και επικεφαλής του ομίλου Μετρό, Αριστοτέλης Παντελιάδης, περιέγραψε έναν κλάδο σε τροχιά επενδύσεων, την τελευταία 10ετία έχουν επενδύσει 3,5 δις. ευρώ με την κερδοφορία να βαίνει μειούμενη την ώρα που κάποιοι κάνουν λόγο για υπερκέρδη στα σούπερ μάρκετ, όπως είπε. Ο συνολικός τζίρος στα σούπερ μάρκετ, με βάση τα στοιχεία του 2024, διαμορφώθηκε στα 13,061 δις. (χωρίς ΦΠΑ)  και τα προ φόρων κέρδη στα 215 εκατ. ευρώ. Το καθαρό περιθώριο κέρδους από 1,84% το 2023 μειώθηκε στο 1,65% το 2024, ενώ τα EBITDA από 6,54% υποχώρησαν στο 5,97%. «Επομένως, εξαιτίας της αύξησης του κόστους, η κερδοφορία μειώνεται», είπε χαρακτηριστικά. Και όπως αναφέρθηκε κόκκινη γραμμή για να είναι υγιής ο κλάδος είναι καθαρό περιθώριο να είναι στο 3%.

Αναφερόμενος στην τάση συγκέντρωσης και στο πόσες αλυσίδες θα μπορούσαν να μείνουν για να είναι η αγορά αποδοτική ο κ. Παντελιάδης είπε ότι στην Ευρώπη συνήθως η αγορά έχει από τέσσερις έως οκτώ μεγάλες αλυσίδες και κάποιες μεμονωμένες μικρές τοπικές που διαφοροποιήθηκαν. «Θεωρώ ότι αυτό είναι ένα μοντέλο στο οποίο η αγορά αφενός αποδίδει οικονομικά και αφετέρου λειτουργεί ο ανταγωνισμός. «Θεωρώ ότι αυτό είναι ένα μοντέλο στο οποίο η αγορά αφενός αποδίδει οικονομικά και αφετέρου λειτουργεί ο ανταγωνισμός. Δεν είναι δεδομένο ότι θα φτάσουμε σε αυτό το σημείο στην Ελλάδα, όπου θα μπορούσαν να είναι μέχρι έξι αλυσίδες, αλλά είναι ένα μοντέλο που θα μπορούσε να δουλέψει» είπε προσθέτοντας ότι κάποιες μπορούν να επιβιώσουν και να ανθούν αξιοποιώντας το τοπικό στοιχείο.

Αναφερόμενος στον πληθωρισμό είπε πως αποκλιμακώνεται αλλά δεν υπάρχει επιστροφή στις τιμές του 2019 η μόνη πραγματική διόρθωση είναι η ενίσχυση των μισθών μέσα από μεγαλύτερη παραγωγικότητα, ανέφερε. «Είναι θετικό ότι σταθεροποιείται η αποκλιμάκωση του πληθωρισμού. Είναι καλή χρονιά και δεν πιστεύουμε ότι αυτό θα αλλάξει την επόμενη», τόνισε. Παρότι κάποιες κατηγορίες προϊόντων εμφανίζουν αυξήσεις και άλλες μειώσεις, «το σύνολο παραμένει πολύ καλό» σημείωσε. Ωστόσο ξεκαθάρισε ότι «οι τιμές δεν γυρίζουν εκεί που ήταν προ πενταετίας και δεν πρόκειται να επιστρέψουν στο σύνολό τους».

Τόνισε δε ότι η αύξηση της παραγωγικότητας είναι ο μόνος τρόπος να αυξηθούν ουσιαστικά οι αποδοχές και να ανακτηθεί η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας