Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά ενεργειακά επεισόδια της χρονιάς εξελίχθηκε γύρω από την πολύμηνη αντιπαράθεση ανάμεσα στη Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης και Αποχέτευσης Ρεθύμνου (ΔΕΥΑΡ) και τη ΔΕΗ, με τη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) να καλείται να σηκώσει το βάρος της τελικής κρίσης.
Η απόφαση Ε-210/2025, που δημοσιεύτηκε πρόσφατα, φωτίζει όχι μόνο τις νομικές και τεχνικές πτυχές μιας «ηλεκτρισμένης» διαμάχης, αλλά και το πώς δομές της τοπικής αυτοδιοίκησης βρίσκονται πλέον αντιμέτωπες με τις σκληρές πραγματικότητες της αγοράς ενέργειας.
Η σπίθα της αντιπαράθεσης
Η ΔΕΥΑΡ προσέφυγε στη ΡΑΑΕΥ τον Σεπτέμβριο του 2024 καταγγέλλοντας ότι η ΔΕΗ τιμολογεί τις ενεργοβόρες εγκαταστάσεις της – από αντλιοστάσια μέχρι τον βιολογικό καθαρισμό – σαν οικιακούς πελάτες, πρακτική που, σύμφωνα με την καταγγέλλουσα, οδήγησε σε εκτίναξη του ενεργειακού κόστους, από 15% του τζίρου της πριν από λίγα χρόνια, σε 31% σήμερα.
Η επιχείρηση υποστήριξε ότι η δραστηριότητά της θα έπρεπε να υπάγεται σε διαφορετικό τιμολόγιο – ακόμη και σε βιομηχανικό – επικαλούμενη νομοθετικές διατάξεις που χαρακτηρίζουν τις εγκαταστάσεις της ως «μηχανολογικές εγκαταστάσεις υπηρεσιών» κατά τον ν.3982/11.
Παράλληλα, κατήγγειλε ότι η ΔΕΗ αρνείται να συμβασιοποιήσει έντεκα νέες παροχές για πρόσφατα ολοκληρωμένα αντλιοστάσια λυμάτων, επικαλούμενη οφειλές της επιχείρησης.
Σημειώνεται ότι η ΔΕΥΑΡ, λειτουργεί, στο κύκλωμα ύδρευσης, άρδευσης και αποχέτευσης, μεγάλο αριθμό εγκαταστάσεων, συμπεριλαμβανομένης μεγάλης κεντρικής Εγκατάστασης Επεξεργασίας Λυμάτων (Βιολογικός Καθαρισμός), γεωτρήσεων, αντλιοστασίων ύδρευσης, αλλά και αντλιοστασίων λυμάτων, για την ηλεκτροδότηση των οποίων έχει συμβληθεί με τη ΔΕΗ
Η απάντηση της ΔΕΗ
Η ΔΕΗ απάντησε ότι καμία εγκατάσταση της ΔΕΥΑΡ δεν τιμολογείται ως οικιακή. Αντιθέτως:
- 114 παροχές βρίσκονται στο επαγγελματικό τιμολόγιο Γ21,
- 98 παροχές στο επαγγελματικό Γ22,
- 3 παροχές Μέσης Τάσης στο τιμολόγιο ΒΓ, που χρησιμοποιείται για εμπορικούς ή βιομηχανικούς πελάτες.
Παράλληλα, η ΔΕΗ αποκάλυψε ότι η ΔΕΥΑΡ συσσώρευσε ληξιπρόθεσμες οφειλές άνω των 12,2 εκατ. ευρώ, ενώ έχει απορρίψει προτάσεις διακανονισμού που περιελάμβαναν έως και 48 μηνιαίες δόσεις με τριτεγγυητή τον δήμο.
Όσο για τη μη σύναψη συμβάσεων για τις νέες παροχές, η ΔΕΗ επικαλέστηκε ότι δεν πρόκειται να παρέχει κανένα νέο λογαριασμό σε πελάτη με ανεξόφλητα χρέη τέτοιου μεγέθους.
Η καταγγελία
Μετά από πολυσέλιδη ανάλυση, ερωτήματα προς τα δύο μέρη, συναντήσεις και πολλαπλές παρατάσεις λόγω όγκου στοιχείων και διαφωνιών, η ΡΑΑΕΥ κατέληξε σε κρίσιμο συμπέρασμα, ότι η καταγγελία της ΔΕΥΑΡ απορρίπτεται.
Η Αρχή επισημαίνει τρία καίρια σημεία:
- Δεν αποδεικνύεται καμία χρήση οικιακού τιμολογίου στις παροχές της ΔΕΥΑΡ.
- Δεν υπάρχει νομική υποχρέωση προμηθευτή να προσφέρει βιομηχανικό, αγροτικό ή άλλο ειδικό τιμολόγιο, πέρα από τις κατηγορίες που ορίζει ο Κώδικας Προμήθειας.
- Το είδος του τιμολογίου αποτελεί αντικείμενο διαπραγμάτευσης της αγοράς και όχι ρυθμιστική αρμοδιότητα της Αρχής.
Παράλληλα, η ΡΑΑΕΥ υπενθυμίζει ότι ο καταναλωτής – ακόμη και δημόσιος – έχει ένα θεμελιώδες δικαίωμα, την αλλαγή προμηθευτή. Αν μια ΔΕΥΑ δεν βρίσκει ικανοποιητικό τιμολόγιο από έναν πάροχο, η αγορά είναι ανοιχτή.
Επιπλέον, η Αρχή ασκεί εμμέσως κριτική στη λειτουργική πρακτική της δημοτικής επιχείρησης. Παρότι δεν ικανοποιείται από την τιμολόγηση, παραμένει στον ίδιο πάροχο χωρίς να εξυπηρετεί τις υποχρεώσεις της, αφήνοντας τις οφειλές να συσσωρεύονται επί σειρά ετών.
Η ΡΑΑΕΥ τέλος συνιστά στα δύο Μέρη να επιχειρήσουν, στο πλαίσιο των διατάξεων του Κώδικα Προμήθειας, διαπραγμάτευση και υποβολή βελτιωμένων προτάσεων, εξαντλώντας κάθε δυνατότητα ρύθμισης αλλά και καταβολής και διασφάλισης των υπό κρίση ληξιπρόθεσμων και τρεχουσών οφειλών της καταγγέλλουσας προς την προμηθεύτρια εταιρεία ΔΕΗ Α.Ε