Μενού Ροή
Η ΡΑΑΕΥ φέρνει μερικό "κούρεμα" στις αυξήσεις χρεώσεων χρήσης του Συστήματος Μεταφοράς - Η αναθεώρηση του Επιτρεπόμενου Εσόδου του ΑΔΜΗΕ για το 2025

Σε μερικό “κούρεμα” της αύξησης του Επιτρεπόμενου Εσόδου του ΑΔΜΗΕ για το 2025  προχώρησε η ΡΑΑΕΥ.

Πιο συγκεκριμένα, η Αρχή, με βάση σχετική απόφαση που αναρτήθηκε στη Διαύγεια προσδιορίζει το Επιτρεπόμενο Έσοδο του ΑΔΜΗΕ για το 2025 σε 478,8 εκατ. ευρώ, από 484,8 εκατ. ευρώ που είχε εγκριθεί αρχικά.

Με βάση, δε, την αρχική απόφαση για την περίοδο 2022 - 2025 το Επιτρεπόμενο Έσοδο διαμορφωνόταν ως εξης: Για το 2022 στα 310.613 εκατ., για το 2023 στα  372.097 εκατ. για το 2024 στα 427.714 εκατ και για το 2025 στα 484.837 εκατ. 

Πλέον η αύξηση, σε σχέση με το 2024, κάπως “μαζεύεται” κι έτσι θα υπάρξει ανάλογη “μετενέργεια” και στους λογαριασμούς με τη σχετική αναπροσαρμογή των χρεώσεων χρήσης του Συστήματος Μεταφοράς. Σε γενικές γραμμές, όμως, με βάση την αρχική απόφαση  οι αυξήσεις στο επιτρεπόμενο έσοδο του ΑΔΜΗΕ κινούνται γύρω στο 10% τα τελευταία τέσσερα χρόνια.

Να σημειωθεί το Επιτρεπόμενο Έσοδο που περιλαμβάνει λειτουργικές δαπάνες ελεγχόμενες και μη, αποσβέσεις κεφαλαίου, την επιτρεπόμενη απόδοση κεφαλαίου, την επιτρεπόμενη απόδοση επί της Ειδικής Περιουσιακής Βάσης Χρηστών, την πρόσθετη απόδοση για έργα μείζονος σημασίας και τα έσοδα από λοιπές ρυθμιζόμενες και μη δραστηριότητες. 

Έτσι, με βάση την αναθεώρηση των ρυθμιζόμενων εσόδων του ΑΔΜΗΕ για το 2025, στην οποία προχώρησε η ΡΑΑΕΥ, το Επιτρεπόμενο Έσοδο έφτασε στα 478,8 εκατ. ευρώ. Επίσης εγκρίθηκε και το Απαιτούμενο Έσοδο 411,1 εκατ. ευρώ.

Σημειώνεται ότι η αίτηση του ΑΔΜΗΕ για έκτακτη αναθεώρηση στηρίχθηκε κυρίως σε τρεις άξονες και ειδικότερα στην ένταξη της μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης–Αττικής που ξεκινά εμπορική λειτουργία μέσα στο 2025, την κάλυψη κόστους έργων επέκτασης για σύνδεση χρηστών και την αύξηση του μισθολογικού κόστους λόγω νέας συλλογικής σύμβασης, προσλήψεων και πρόσθετων παροχών. 

Από την πλευρά της η ΡΑΑΕΥ αποδέχτηκε μερικώς τα αιτήματα, ενσωματώνοντας το κόστος της διασύνδεσης και τις πληθωριστικές προσαρμογές, ωστόσο απέρριψε τον χειρισμό που πρότεινε ο Διαχειριστής για τα έργα σύνδεσης, καθώς και σημαντικό μέρος των μισθολογικών δαπανών.

Αναλυτικά, με βάση τον επανυπολογισμό της ΡΑΑΕΥ, στο ποσό των 478,8 εκατ. ευρώ, περιλαμβάνονται 111 εκατ. ευρώ ελεγχόμενες λειτουργικές δαπάνες, 115,7 εκατ. ευρώ αποσβέσεις και 230,6 εκατ. ευρώ απόδοση κεφαλαίων, καθώς και ειδική απόδοση 10,7 εκατ. ευρώ για έργα επέκτασης και 4,1 εκατ. ευρώ για έργα μείζονος σημασίας. 

Το Απαιτούμενο Έσοδο

Το Απαιτούμενο Έσοδο, μετά τις εκκαθαρίσεις παρελθόντων ετών, τη μείωση κατά 75,9 εκατ. ευρώ από τα έσοδα διεθνών διασυνδέσεων και την προσθήκη 7,1 εκατ. ευρώ για το έργο EuroAsia Interconnector, διαμορφώθηκε στα 411,1 εκατ. ευρώ.

Αναφορικά με το Απαιτούμενο Έσοδο, η ΡΑΕΕΥ σημειώνει ότι για τους υπολογισμούς λαμβάνεται υπόψη η παράμετρος που αφορά στο ποσό του Απαιτούμενου Εσόδου του Διαχειριστή της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου-Κρήτης για το μέρος του κόστους που αντιστοιχεί στην Ελλάδα και ανακτάται από τις Χρεώσεις Χρήσης του Συστήματος Μεταφοράς. Το ποσό αυτό καθορίστηκε για το 2025 στα 7.106.748 ευρώ. Επίσης παρατηρεί μεταξύ άλλων ότι σύμφωνα με τα στοιχεία που υπέβαλε ο ΑΔΜΗΕ, προκύπτει υποανάκτηση εσόδου ύψους 13,5 εκατ. ευρώ ως διαφορά μεταξύ του ποσού που εισέπραξε ο Διαχειριστής από την εφαρμογή των Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος του 2023 και του εγκεκριμένου Απαιτούμενου Εσόδου για το εν λόγω έτος.

Σημειώνεται τέλος ότι το  Απαιτούμενο Έσοδο είναι το ποσό που χρειάζεται ο Διαχειριστής για να καλύψει όλες τις αναγνωριζόμενες δαπάνες που σχετίζονται με τη λειτουργία, συντήρηση και ανάπτυξη του Συστήματος Μεταφοράς. Περιλαμβάνει: λειτουργικά έξοδα, αποσβέσεις, τόκους/κόστος κεφαλαίου και την καθορισθείσα απόδοση επί της Ρυθμιζόμενης Περιουσιακής Βάσης. Το Επιτρεπόμενο Έσοδο είναι αυτό που εγκρίνει ο Ρυθμιστής αφού εφαρμόσει το ρυθμιστικό πλαίσιο , ανακτάται μέσω των Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος και μπορεί να διαφοροποιηθεί από το Απαιτούμενο Έσοδο για διάφορους λόγους, όπως -μεταξύ άλλων- οι διορθώσεις για προηγούμενες περιόδους (υπέρ- ή υπό-ανάκτηση εσόδων).

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας