Μενού Ροή
Η Τουρκία προχωρά στον κόμβο φυσικού αερίου χωρίς την Ρωσία και την Gazprom - Όλο το σκηνικό του ναυαγίου και τα νέα τουρκικά σχέδια

Η Gazprom φέρεται να μην ενδιαφέρεται πλέον να δημιουργήσει έναν κόμβο φυσικού αερίου στην Τουρκία, σύμφωνα με μια πρόταση που υπέβαλε ο Πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν τον Οκτώβριο του 2022 για αύξηση των ρωσικών πωλήσεων φυσικού αερίου στην Ευρώπη.

Ρεπορτάζ του Bloomberg την περασμένη εβδομάδα αποκάλυψε ότι η Gazprom είχε αποφασίσει να παγώσει το σχέδιο. Νεώτερες πληροφορίες κάνουν λόγο ότι η Τουρκία θα προχωρήσει στο έργο του κόμβου χωρίς την Gazprom. Η κυβέρνηση Ερντογάν έχει ένα ευρύτερο όραμα: έναν κόμβο που βασίζεται σε διαφοροποιημένη παροχή — αζερικού αερίου, LNG (Total, Qatar), πιθανώς East Med και ακόμη και όγκους Τουρκμενιστάν. Το ρωσικό αέριο μπορεί να παραμείνει μέρος του μείγματος αλλά όχι ο πυρήνας ανέφεραν οι ίδιες πληροφορίες.

Η πραγματική διαφωνία που οδήγησε στην ματαίωση του έργου με την Ρωσία, είναι ότι η Τουρκία ήθελε θέλει πλήρη έλεγχο — λειτουργικό, ρυθμιστικό και εμπορικό. Ο κόμβος θα είναι τουρκικός, όχι με την επωνυμία Gazprom.

Οι συζητήσεις

Πηγές της ρωσικής βιομηχανίας δήλωσαν στην Energy Intelligence πριν από ένα χρόνο ότι οι συνομιλίες για τον κόμβο φυσικού αερίου για πωλήσεις στην Ευρώπη εξελίσσονταν αργά και δεν αναμενόταν να αποφέρουν αποτέλεσμα σύντομα.

Όταν ανακοίνωσε την ιδέα, ο Πούτιν είπε ότι η Ρωσία θα μπορούσε να μετακινήσει τον χαμένο όγκο διέλευσης μέσω των αγωγών Nord Stream στη Βαλτική Θάλασσα.

Η ΕΕ, ωστόσο, είχε ανησυχίες ότι ο προτεινόμενος κόμβος της Τουρκίας θα μπορούσε να γίνει η πίσω πόρτα για το πολιτικά τοξικό ρωσικό αέριο. Την επόμενη εβδομάδα, αναμένεται να αποκαλυφθεί νομοθετική πρόταση για απαγόρευση ρωσικού φυσικού αερίου μέχρι το τέλος του 2027, γεγονός που θα μπορούσε να ενισχύσει τον έλεγχο της προέλευσης του εισαγόμενου φυσικού αερίου, μεταξύ άλλων και μέσω της Τουρκίας.

Ωστόσο, οι βασικοί λόγοι πίσω από την έξοδο της Gazprom θεωρείται ότι είναι η έλλειψη υποδομής μεταφοράς φυσικού αερίου για την αύξηση των ροών ρωσικού φυσικού αερίου μέσω της Τουρκίας και οι διαφωνίες σχετικά με τους μηχανισμούς τιμολόγησης, συμφωνούν οι ειδικοί του κλάδου.

Κανένας Έλεγχος

Πηγές της αγοράς είπαν στην Energy Intelligence στις αρχές του 2023 ότι η Gazprom αναζητούσε έλεγχο της τιμολόγησης στον κόμβο, τον οποίο έβλεπε περισσότερο σαν ανάλογο της Ηλεκτρονικής Πλατφόρμας Πωλήσεών της, όπου πουλούσε φυσικό αέριο επιτόπου στην Ευρώπη πέρα από τις μακροπρόθεσμες συμβάσεις.

Αλλά η Τουρκία έχει σχεδιάσει έναν κόμβο γύρω από την υπάρχουσα ανταλλαγή ενέργειας στην Κωνσταντινούπολη.

“Η Τουρκία δεν σκόπευε ποτέ να παραδώσει τον έλεγχο των τιμών ή του μάρκετινγκ, και για την Gazprom, αυτό καθιστά το όλο έργο μη ελκυστικό. Χωρίς έλεγχο, δεν υπάρχει μόχλευση, λέει η Tatiana Mitrova, ερευνήτρια στο Κέντρο Παγκόσμιας Ενεργειακής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Κολούμπια, στο Energy Intelligence.

Υποθαλάσσιες Προκλήσεις

Ένα άλλο σημαντικό εμπόδιο είναι η κατασκευή νέων υποθαλάσσιων υποδομών για να φέρει επιπλέον ρωσικό φυσικό αέριο στην Τουρκία εν μέσω γεωπολιτικών και τεχνικών προκλήσεων, λέει η ανεξάρτητη αναλύτρια φυσικού αερίου Danila Bochkarev.

Ο αγωγός Turk Stream λειτουργεί ήδη πάνω από την εξαγωγική της ικανότητα με προορισμό την Ευρώπη των 15, 75 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων.

“Για να δημιουργηθεί ένας ουσιαστικός κόμβος, θα χρειαζόταν νέα υποδομή: ενδεχομένως ένας τρίτος αγωγός βαθέων υδάτων στη Μαύρη Θάλασσα και σημαντικές αναβαθμίσεις στην ξηρά, συμφώνησε η Mitrova. “Αλλά στο σημερινό περιβάλλον, αυτά είναι σχεδόν αδύνατα. Οι κυρώσεις εμποδίζουν την πρόσβαση σε βασικά σκάφη, συμπιεστές, χρηματοδότηση και ασφάλιση. Προσθέστε ναυτικούς κινδύνους στη Μαύρη Θάλασσα και η νέα κατασκευή γίνεται όχι απλώς δύσκολη — αλλά γεωπολιτικά τοξική, είπε.

Η απαγόρευση της ΕΕ προσθέτει κινδύνους

Το σχέδιο της ΕΕ να τερματίσει την εξάρτησή της από το ρωσικό φυσικό αέριο δεν υπονομεύει εγγενώς την ιδέα του τουρκικού κόμβου ότι το — φυσικό αέριο θα μπορούσε να μετονομαστεί σε “Turkish blend, ” αποφεύγοντας τις απευθείας συμφωνίες Gazprom-EU, πρότεινε ο Bochkarev. Ωστόσο, ο αντίκτυπός του θα ήταν ελάχιστος, ειδικά εάν οι ειρηνευτικές συνομιλίες μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας σταματήσουν, πρόσθεσε.

Ωστόσο, η Μίτροβα είπε ότι η νομοθεσία της ΕΕ απαιτεί πλέον πλήρη ιχνηλασιμότητα, η οποία εξαλείφει τη μακροπρόθεσμη εμπορική λογική των ρωσικών πωλήσεων φυσικού αερίου στον κόμβο. 

Παράγοντας Ειρηνευτικών Συνομιλιών

Η επιστροφή της ουκρανικής διέλευσης μοιάζει με μια πιο βιώσιμη επιλογή για την Gazprom εάν προχωρήσουν οι ειρηνευτικές διαπραγματεύσεις, συμφωνούν τόσο η Mitrova όσο και ο Bochkarev.

Η σταδιακή αποκατάσταση των οικονομικών δεσμών με την Ουκρανία, συμπεριλαμβανομένης της διαμετακόμισης φυσικού αερίου, συμπεριλήφθηκε στο προτεινόμενο μνημόνιο της Ρωσίας που παρουσιάστηκε στην ουκρανική αντιπροσωπεία κατά τις διαπραγματεύσεις στην Κωνσταντινούπολη την περασμένη εβδομάδα, Το ρωσικό κρατικό πρακτορείο ειδήσεων Tass έχει αναφέρει.

Εάν προχωρήσουν οι ειρηνευτικές συνομιλίες, η Gazprom θα μπορούσε να ανακτήσει δύο ευρωπαϊκές διαδρομές: μέσω Ουκρανίας και Nord Stream 2. Σε συνδυασμό με τις υπάρχουσες ροές Turk Stream προς την Ευρώπη, αυτό θα μπορούσε να αποκαταστήσει τις εξαγωγές αγωγών στα 65 Bcm–67 Bcm ετησίως. “Μεταξύ αυτών των δύο δρομολογίων, το Nord Stream είναι λιγότερο πιθανό να ξαναρχίσει τη λειτουργία του. Αυτό οφείλεται σε πιθανές κυρώσεις της ΕΕ, αν και δεν είναι επικείμενες, και στη δέσμευση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να τερματίσει τις εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου. Οι Βρυξέλλες μπορεί επίσης να δώσουν προτεραιότητα στην ουκρανική διαδρομή για την εξασφάλιση εσόδων διαμετακόμισης για την Ουκρανία, δήλωσε ο” Bochkarev.

“Η αναβίωση άλλων γραμμών Nord Stream 1 και 2 ή του αγωγού Yamal-Europe μπορεί να μειώσει περαιτέρω το ενδιαφέρον της Gazprom για τον κόμβο μέσω Τουρκίας", είπε ο Bochkarev.

Η Mitrova εκτίμησε ότι μια πιθανή επιστροφή της ουκρανικής διαμετακόμισης θα μπορούσε να προσθέσει 10 Bcm-20 Bcm/έτος εξαγωγών, ενώ η επανέναρξη των ροών μέσω των γραμμών Nord Stream και Yamal-Europe δεν είναι δυνατή δεδομένης της πολιτικής αντίθεσης από τη Γερμανία και την Πολωνία. “Ρεαλιστικά, αυτοί οι αγωγοί είναι εγκλωβισμένοι, είπε.

 

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας