Οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων (EV) στις Ηνωμένες Πολιτείες έφτασαν σε ιστορικό υψηλό το τρίτο τρίμηνο του έτους. Κανονικά, αυτό θα ήταν καλό νέο για τις εταιρείες παραγωγής EV, όμως το ρεκόρ οφείλεται κυρίως στη λήξη των φορολογικών κινήτρων για τους αγοραστές EV, που έληξαν στο τέλος Σεπτεμβρίου. Από εδώ και πέρα, αυτό πιθανόν να φέρει αρνητικές συνέπειες για τις αυτοκινητοβιομηχανίες με επενδύσεις στα EV.
Σύμφωνα με την Kelley Blue Book, οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων το τρίτο τρίμηνο αυξήθηκαν κατά 40,7% σε σύγκριση με το προηγούμενο τρίμηνο και κατά 29,6% σε ετήσια βάση. Αυτή η άνοδος ώθησε τη μέση τιμή αγοράς αυτοκινήτου άνω των $50.000 για πρώτη φορά, σύμφωνα με το Bloomberg, το οποίο σημειώνει ότι αυτό επιδείνωσε το ήδη σοβαρό πρόβλημα προσιτότητας στον κλάδο.
Ωστόσο, η αύξηση δεν ήταν οργανική· οφείλεται κυρίως στις πολιτικές της κυβέρνησης Τραμπ, που περιλάμβαναν την κατάργηση των περισσότερων πρωτοβουλιών της κυβέρνησης Μπάιντεν για τη μείωση των εκπομπών, και κυρίως της επιδότησης $7.500 για αγορά EV.
Η «έξαρση» αγοράς EV πριν τη λήξη της φορολογικής έκπτωσης αναμένεται να αποτυπωθεί στους ισολογισμούς των αυτοκινητοβιομηχανιών: η εταιρεία μπαταριών LG Energy Solution ανέφερε ότι αναμένει αύξηση κερδών κατά 34% το τρίτο τρίμηνο, χάρη στην έκρηξη των πωλήσεων EV. Η νοτιοκορεατική εταιρεία δήλωσε επίσης ότι χωρίς τις επιδοτήσεις της εποχής Μπάιντεν, τα κέρδη της θα ήταν μόλις το ένα τρίτο των αναμενόμενων, σύμφωνα με ρυθμιστική αναφορά που επικαλείται το Reuters.
Αυτό αποτελεί κακό οιωνό τόσο για τους κατασκευαστές EV όσο και για τις εταιρείες παραγωγής μπαταριών. Υποδηλώνει ότι χωρίς τις επιδοτήσεις, ο κλάδος είναι μη βιώσιμος — και ο CEO της Ford, Τζιμ Φάρλεϊ (Jim Farley), το επισήμανε πρόσφατα.
«Δεν θα με εξέπληττε αν οι πωλήσεις EV στις ΗΠΑ πέσουν στο 5%», δήλωσε στο τέλος Σεπτεμβρίου. «Θα μπορούσε να είναι πολύ μικρότερο απ’ ό,τι φανταζόμασταν». Επί του παρόντος, τα EV αντιπροσωπεύουν περίπου το 10% της αμερικανικής αγοράς αυτοκινήτων, ποσοστό που αυξήθηκε στο 10,5% το τρίτο τρίμηνο λόγω των ρεκόρ πωλήσεων. Παρ’ όλα αυτά, τα EV εξακολουθούν να είναι ζημιογόνα για τις περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες.
Η Ford είχε ζημιές $1,3 δισεκατομμυρίων από την παραγωγή EV το δεύτερο τρίμηνο και προβλέπει συνολικές ζημιές ύψους έως και $5,5 δισεκατομμυρίων για το έτος.
Η GM και η Stellantis επίσης χάνουν χρήματα σε κάθε EV που κατασκευάζουν, παρότι, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Kelley Blue Book, η GM — όπως και η Volkswagen — είδε τις πωλήσεις της σε EV να υπερδιπλασιάζονται το τρίτο τρίμηνο. Άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως οι Hyundai, Porsche και Volvo, κατέγραψαν επίσης σημαντική άνοδο πωλήσεων στο τρίμηνο. Όμως, αυτή η τάση προβλέπεται να αντιστραφεί.
Νωρίτερα φέτος, το BloombergNEF προέβλεψε ότι οι πολιτικές της κυβέρνησης Τραμπ στον τομέα των EV θα μπορούσαν να μειώσουν τις συνολικές πωλήσεις έως και κατά 14 εκατομμύρια μονάδες μέχρι το 2030. Στην πραγματικότητα, οι πωλήσεις EV μειώθηκαν το δεύτερο τρίμηνο του έτους — παρά το γεγονός ότι οι επιδοτήσεις εξακολουθούσαν να ισχύουν τότε. Γι’ αυτό και οι κατασκευαστές μπαταριών EV αναζητούν νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες.
«Η αγορά για συστήματα αποθήκευσης ενέργειας μεγάλης κλίμακας και για εφεδρική ισχύ δεν επεκτείνεται απλώς – γίνεται βασική υποδομή», δήλωσε πρόσφατα αντιπρόεδρος της GM υπεύθυνος για τις μπαταρίες, την πρόωση και τη βιωσιμότητα. «Η ζήτηση για ηλεκτρική ενέργεια αυξάνεται και αυτό θα επιταχυνθεί. Για να ανταποκριθεί η χώρα σε αυτή την πρόκληση, χρειάζεται λύσεις αποθήκευσης ενέργειας που να μπορούν να εφαρμοστούν γρήγορα, οικονομικά και να κατασκευάζονται εδώ, στις ΗΠΑ. Οι μπαταρίες της GM μπορούν να παίξουν κεντρικό ρόλο. Δεν φτιάχνουμε μόνο καλύτερα αυτοκίνητα — διαμορφώνουμε το μέλλον της ενεργειακής ανθεκτικότητας».
Αναμφίβολα, η αποθήκευση ενέργειας είναι μια πιθανή διέξοδος ανάπτυξης για τους κατασκευαστές μπαταριών EV, όμως δεν φαίνεται να είναι αρκετή. Ένα μέσο υπέρ της ενεργειακής μετάβασης έχει προβλέψει ότι η παραγωγή μπαταριών EV στις ΗΠΑ μπορεί να μειωθεί κατά 75% έως το 2030. Οι νέες εγκαταστάσεις αιολικής και ηλιακής ενέργειας επίσης επιβραδύνονται λόγω του νομοσχεδίου της κυβέρνησης Τραμπ. Ίσως ήρθε η ώρα για τις αυτοκινητοβιομηχανίες και τις εταιρείες μπαταριών να αναζητήσουν νέες κατευθύνσεις.
Πηγή: oilprice