Σε πλήρη εξέλιξη είναι τα έργα της Γραμμής 4 του Μετρό, του μεγαλύτερου, πιο σύνθετου και πιο απαιτητικού δημοσίου έργου της χώρας, το οποίο υλοποιείται από την κοινοπραξία της AVAX μαζί με τις Ghella και Αlstom.
Η «Νίκη», ο δεύτερος μετροπόντικας της AVAX που κατασκευάζει μαζί με τον δίδυμό του «Αθηνά» τη Γραμμή 4, ολοκλήρωσε την αποστολή της κάτω από το Γαλάτσι, αφήνοντας πίσω της κατασκευασμένη σήραγγα 1.400 μέτρων και κατευθύνεται πλέον προς τον σταθμό «Ελικώνος». Ο συγκεκριμένος σταθμός βρίσκεται στη συμβολή των οδών Αγίας Γλυκερίας και Πάρνηθος στο Γαλάτσι και πήρε το όνομά του από το λόφο Ελικώνα, που βρίσκεται δίπλα από τον σταθμό.
Το επιβλητικό Φρέαρ Βεϊκου «αποκαλύφθηκε» για πρώτη φορά χθες στους δημοσιογράφους και τις τηλεοπτικές και φωτογραφικές κάμερες, που ξεναγήθηκαν σε βάθος 35 μέτρων στη σήραγγα του Μετρό και τον μετροπόντικα (TBM) «Νίκη». Η «Νίκη» θα ενώσει υπογείως το Γαλάτσι με τον Ευαγγελισμό, σημείο όπου στο τέλος του 2026 θα συναντηθούν οι δύο τελευταίας τεχνολογίας Μετροπόντικες της AVAX, έχοντας ολοκληρώσει την κατασκευή της σήραγγας 12,8 χλμ. της Γραμμής 4 «Αλσος Βεϊκου – Γουδή» του Μετρό της Αθήνας.
Το κόστος της νέας γραμμής αγγίζει (με τον ΦΠΑ) τα 1,8 δισ. ευρώ και αναθέτουσα αρχή είναι η Αττικό Μετρό. Η σύμβαση υπεγράφη τον Ιούνιο του 2021 με αρχικό χρονοδιάγραμμα τα οκτώ χρόνια, δηλαδή μέχρι το 2029, αλλά θα υπάρξουν καθυστερήσεις.
Θεωρείται η σημαντικότερη συγκοινωνιακή και περιβαλλοντική παρέμβαση για την Αθήνα με μεγάλη συνεισφορά στη μείωση της έκλυσης αέριων ρύπων. Πριλαμβάνει 12,8 χιλιόμετρα υπόγειας γραμμής, ξεκινώντας από το Άλσος Βεΐκου και δια μέσω Γαλατσίου, Κυψέλης, Γκύζη, κέντρου, Καισαριανής, Ζωγράφου θα τερματίζει στο Γουδή.
Υπενθυμίζεται, ότι το έτερο TBM, η «Αθηνά» ακολουθεί αντίθετη πορεία από εκείνη της «Νίκης». Ξεκίνησε από το Φρέαρ Κατεχάκη και έως σήμερα έχει κατασκευάσει σήραγγα 3,1 χλμ, (60% της διαδρομής της) αφήνοντας πίσω τους σταθμούς «Γουδή», «Ζωγράφου» και «Ιλίσια» και ακολουθούν «Πανεπιστημιούπολη» και «Καισαριανή». Συνεπώς, συνολικά έχει ήδη έως τώρα κατασκευαστεί σήραγγα 4,5 χλμ από τα 12,8 χλμ του συνόλου της Γραμμής 4.
Οι δύο - νέας γενιάς μετροπόντικες της AVAX δεν περιορίζονται στη διάνοιξη αλλά κατασκευάζουν τη σήραγγα, καθώς σε κάθε 1,5 μέτρο προόδου τοποθετούν αντίστοιχης διάστασης τσιμεντένιο δακτύλιο, που αποτελείται από εφτά κομμάτια (segments). Επίσης, είναι εφοδιασμένοι με το σύστημα SSP-E που μπορεί να προβλέψει αν υπάρχει αλλαγή στη γεωλογία για τα επόμενα 40 μέτρα, μεταβολές που παρακολουθούνται συνεχώς από το πιλοτήριο του μετροπόντικα. Τα συνήθη πετρώματα είναι ο αθηναϊκός σχιστόλιθος, ο ασβεστόλιθος και ο ψαμμίτης.

Το Φρέαρ Βεΐκου σε αριθμούς
Όπως τόνισαν χθες στελέχη της AVAX, στο Φρέαρ Βεϊκου απασχολούνται 120 εργαζόμενοι σε τρεις βάρδιες, ενώ έως τώρα δεν υπάρχουν σοβαρά ατυχήματα, που είναι το πρώτιστο μέλημα της κοινοπραξίας. Ο μετροπόντικας «Νίκη» είναι 110 μέτρων και βάρους 1.500 τόνων, ενώ καθημερινά «τρώει» 10 έως 15 μέτρα υπογείου εδάφους, κατασκευάζοντας παράλληλα σήραγγα έτοιμη προς χρήση. Το βάθος της εκσκαφής είναι 32 - 35 μέτρα, ενώ καθημερινά οι προκλήσεις είναι τεράστιες, όπως η απομάκρυνση 1.500 - 2.000 κυβικών μέτρων χώματος (λάσπης) που εξάγεται από τα έγκατα της αττικής γης.
Με συνολικό μήκος 12,8 χιλιόμετρα και 15 σύγχρονους σταθμούς, η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, που κατασκευάζεται από την κοινοπραξία AVAX - Ghella - Alstom, θα συνδέσει περιοχές της Αθήνας, όπως την Κυψέλη, τα Εξάρχεια και το Κολωνάκι, διευκολύνοντας αποφασιστικά τις μετακινήσεις.
Ενδεικτικά, ο χρόνος μετακίνησης από το «Άλσος Βεΐκου» στα «Δικαστήρια» της Ευελπίδων θα είναι μόλις πέντε λεπτά και μέχρι την «Πανεπιστημιούπολη» του Ζωγράφου σε 14 λεπτά της ώρας. Η ολοκλήρωση της κατασκευής της σήραγγας της Γραμμής 4 αναμένεται εντός του 2026.
Η ξενάγηση στα… άδυτα των σηράγγων
Χθες εκπρόσωποι του Τύπου ξεναγήθηκαν μέσα στο Φρέαρ Βεΐκου και ενημερώθηκαν από κοντά για τον τρόπο υλοποίησης, τις ταχύτητες με τις οποίες προχωρά η διάνοιξη των σηράγγων και η κατασκευή των τούνελ.
Η ξενάγηση πραγματοποιήθηκε σε βάθος 35 μέτρων κάτω από τη Λεωφόρο Βεΐκου, όπου οι δημοσιογράφοι είχαν την ευκαιρία να δουν από κοντά τον τρόπο που λειτουργούν τα τελευταίας τεχνολογίας TBM (Μετροπόντικες) που χρησιμοποιούνται για τη διάνοιξη των σηράγγων της Γραμμής 4.
Οι δημοσιογράφοι ήρθαν σε επαφή με το λεγόμενο «πιλοτήριο» που φιλοξενεί τα σύγχρονα συστήματα που χειρίζονται οι εξειδικευμένοι οδηγοί-«πιλότοι», οι οποίοι εξήγησαν στους επισκέπτες, τους τρόπους που επιβλέπουν, συντονίζουν τις εργασίες και καθημερινά διαχειρίζονται τις δυσκολίες που συναντούν λόγω της ιδιαιτερότητας του υπεδάφους, από τον θάλαμο της κεφαλής του TBM.
Το ΤΒΜ δουλεύει όλο το 24ωρο με δύο βάρδιες 12 ωρών (λόγω δυσκολιών πρόσβασης, δεν ενδείκνυνται οι συχνές αλλαγές και οι 8ωρες βάρδιες), ενώ η διάνοιξη σταματά συχνά για συντήρηση και αλλαγή εξαρτημάτων στο βαρύ μηχάνημα.
Ο μετροπόντικας έχει και ένα καταφύγιο το οποίο διαθέτει ρεύμα, τηλέφωνο, αισθητήρες για αέρια και όλα τα απαραίτητα, σφραγίζεται και μπορεί να φιλοξενήσει 20-25 εργαζομένους σε περιπτώσεις ανάγκης έως και για 48 ώρες. Επίσης διαθέτει ιατρείο και τρόφιμα.