Μενού Ροή
“Φωτιά” τα καύσιμα - Έρχεται νέα αύξηση - Με 2 ευρώ το λίτρο τα “μπάνια” στα νησιά - Η ακριβότερη και η φτηνότερη τιμή

Με τιμές κοντά στα 85 δολάρια/βαρέλι το brent στις διεθνείς αγορές, με άνοδο, δηλαδή, πάνω από 14% σε ένα μήνα, αλλά και ανάλογη αύξηση των τιμών Platts, όπως αναφέρει η διοίκηση της ΠΟΠΕΚ, τα καύσιμα έχουν πάρει την ανιούσα. Μάλιστα από την Τετάρτη για νέες παραδόσεις, με βάση εκτιμήσεις της ΠΟΠΕΚ, αναμένονται και νέες μικρές αυξήσεις στις βενζίνες, αλλά σημαντικές στο ντίζελ και μικρότερες στο υγραέριο.

Ουσιαστικά το επόμενο διάστημα και στην Αττική τα 2 ευρώ αναμένεται να αποτελέσουν βασική τιμή σε πολλά πρατήρια. Ήδη, λίγο πιο κάτω από τα 2 ευρώ το λίτρο πωλείται η αμόλυβδη βενζίνη 95 οκτανίων. Βέβαια, σε κάποιες περιοχές της χώρας, ειδικά σε τουριστικές περιοχές και νησιά ξεπερνά τα 2 ευρώ φτάνοντας και τα 2,15 σε κάποια πρατήρια.

Είναι χαρακτηριστικό ότι με βάση τις τιμές της Κυριακής 30 Ιουλίου του Παρατηρητηρίου Υγρών Καυσίμων, η ακριβότερη τιμή βενζίνης καταγράφηκε στις Κυκλάδες όπου έφτασε στα 2,178 ευρώ ανά λίτρο, στα Δωδεκάνησα (2,091 ευρώ το λίτρο), στην Κεφαλονιά 2,019 ευρώ ανά λίτρο, στην Ευρυτανία στα 2,004 ευρώ ανά λίτρο. Η αυξητική τάση φαίνεται από το κλείσιμο της εβδομάδας, την Παρασκευή 28 Ιουλίου, όπου η τιμή της αμόλυβδης στις Κυκλάδες ήταν στα 2,174 ευρώ ανά λίτρο, στα Δωδεκάνησα στα 2,075 ευρώ ανά λίτρο, στην Κεφαλονιά στα 2,014 ευρώ ανά λίτρο, στην Ευρυτανία στα 2,002 ευρώ ανά λίτρο και στη Λευκάδα στα 2,023 ευρώ ανά λίτρο.

Έτσι, και πάλι η Ελλάδα, σε μέσους όρους, παραμένει σταθερά μεταξύ των τριών ακριβότερων χωρών της Ευρώπης στα καύσιμα μετά την Ολλανδία και τη Δανία.

Με βάση, δε, τα τελευταία στοιχεία στο Παρατηρητήριο Υγρών Καυσίμων του υπουργείου Ανάπτυξης ην Κυριακή 30 Ιουλίου η μέση πανελλαδική τιμή της αμόλυβδης 95 οκτανίων ήταν στο 1.942 ευρώ ανά λίτρο, η αμόλυβδη 100 οκτανίων στο 2,117 ευρώ ανά λίτρο και το ντίζελ κίνησης στο 1,651 ευρώ ανά λίτρο

Η εβδομαδιαία μέση τιμή της αμόλυβδης ήταν στο 1,935 ευρώ ανά λίτρο, της αμόλυβδης 100 οκτανίων στο 2,109 ευρώ ανά λίτρο και στο ντίζελ κίνησης στο 1,642 ευρώ ανά λίτρο.

Η άνοδος

Να σημειωθεί ότι την εβδομάδα που τελείωσε στις 21 Ιουλίου η μέση τιμή της αμόλυβδης ήταν ακόμη χαμηλότερα στο 1,891 ευρώ ανά λίτρο, της αμόλυβδης 100 οκτανίων στο 2,077 ευρώ ανά λίτρο και του ντίζελ κίνησης στο 1,607 ευρώ ανά λίτρο.

Την πρώτη εβδομάδα του Ιουλίου η μέση πανελλαδική τιμή ήταν για την απλή αμόλυβδη στο 1,867 ευρώ ανά λίτρο, για την αμόλυβδη 100 οκτανίων στο 2,053 ευρώ ανά λίτρο και για το ντίζελ κίνησης στο 1,578 ευρώ ανά λίτρο.

Ουσιαστικά κατά 4% είναι η αύξηση σε ένα μήνα για την αμόλυβδη 95 οκτανίων και κατά 3,1% την αμόλυβδη 100 οκτανίων.

Η διεθνής τάση

Πέρα, από το εποχικό φαινόμενο, λόγω ζήτησης στην Ελλάδα, και η εικόνα διεθνώς είναι δυσμενής, καθώς και οι διεθνείς τιμές ανεβαίνουν αλλά και βέβαια στο βόρειο ημισφαίριο η ζήτηση είναι ανοδική λόγω των διακοπών. Σύμφωνα με όσα ανέφερε την περασμένη εβδομάδα το πρακτορείο Bloomberg, τα futures της βενζίνης αυξήθηκαν σε υψηλό εννέα μηνών στην αγορά της Νέας Υόρκης. Η διεθνής αγορά αντιμετωπίζει ελλείψεις λόγω των απροσδόκητων προβλημάτων σε πολλά διυλιστήρια, καθώς και των μειωμένων αποθεμάτων σε κύρια αποθεματικά κέντρα όπως αυτά του Κόλπου του Μεξικού και της Σιγκαπούρης.

Τα χαμηλά αποθέματα και η αυξημένη ζήτηση σε περιοχές-κλειδιά έχουν οδηγήσει σε αύξηση των τιμών ανά τον κόσμο. Στην Ευρώπη, οι τιμές της βενζίνης αυξάνονται πιο γρήγορα από τις αντίστοιχες του αργού, κάτι που αποτυπώνεται ήδη στις αντλίες των πρατηρίων.

Βαθύ το “κούρεμα” στα εισοδήματα

Τούτων δοθέντων είναι προφανές, ότι, παρά τα μέτρα της κυβέρνησης, (market pass, διατήρηση του πλαφόν στο ποσοστό κέρδους στην αλυσίδα εμπορίας καυσίμων και στα σούπερ μάρκετ, τους ελέγχους) το νέο κύμα αυτό ακρίβειας “κτυπά” τη μέση οικογένεια που ψάχνει μικρές ανάσες στις αυγουστιάτικες ανάπαυλες.

Καμπανάκι του Διοικητή της ΤτΕ

Δεν είναι τυχαίο ότι σε συνέντευξή του ο Διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννης Στουρνάρας στο πρόγραμμα The Agenda του ειδησεογραφικού καναλιού CGTN και στην Juliet Mann τόνισε οι τιμές βασικών ειδών είναι ακόμη πολύ υψηλές κουρεύοντας εισοδήματα αποδίδοντας ευθύνη και στα υψηλά ποσοστά κέρδους που καταγράφονται, εστιάζοντας στον “πληθωρισμό απληστίας” - greedflation.

“Βασικά, θέλουμε δύο πράγματα: πρώτον, οι μισθολογικές αυξήσεις να μην υπερβαίνουν το άθροισμα του πληθωρισμού και του ρυθμού ανόδου της παραγωγικότητας και δεύτερον, οι επιχειρήσεις, ιδίως σε ορισμένους τομείς, να μειώσουν τα περιθώρια κέρδους τους, τα οποία έχουν διευρυνθεί σημαντικά. Ιδίως στην ενέργεια, στα είδη διατροφής, αλλά και σε πολλούς άλλους τομείς. Για πρώτη φορά εδώ και πολλά χρόνια, ο ρυθμός αύξησης των τιμών είναι κατά πολύ υψηλότερος από το ρυθμό αύξησης των μισθών. Επίσης, η αύξηση των τιμών είναι ταχύτερη από την αύξηση του κόστους, που σημαίνει ότι τα περιθώρια κέρδους έχουν αυξηθεί. Ακούω διάφορα επιχειρήματα ότι πρέπει να δημιουργήσουμε αποθέματα ασφαλείας για το μέλλον, αλλά αυτό θα ενίσχυε τις τάσεις στασιμοπληθωρισμού. Αν συνεχιστεί κάτι τέτοιο, θα αποβεί μοιραίο. Θα προκαλέσει στασιμοπληθωρισμό. Θα προκαλέσει πληθωρισμό μέσω ενός σπιράλ αυξήσεων μισθών-τιμών και μείωση της παραγωγής και του ΑΕΠ, κάτι που δεν θα είναι καλό για τις κοινωνίες” τόνισε ο Γιάννης Στουρνάρας τονίζοντας ότι απαιτούνται πολιτικές αποφάσεις.

“Δυστυχώς, η νομισματική πολιτική δεν αρκεί για να καταπολεμήσει τον πληθωρισμό που προέχεται από την πλευρά της προσφοράς και ταυτόχρονα να επιτύχει ομαλή προσγείωση της οικονομίας και χρηματοπιστωτική σταθερότητα. Η νομισματική πολιτική είναι ένα εργαλείο, αλλά χρειαζόμαστε και άλλα εργαλεία. Χρειαζόμαστε τη μακροπροληπτική πολιτική, δηλαδή πρέπει να φροντίσουμε για την ευρωστία των τραπεζών. Χρειαζόμαστε τη δημοσιονομική πολιτική. Δεν μπορούμε να αυξάνουμε τα επιτόκια και ταυτόχρονα οι κυβερνήσεις να ασκούν επεκτατική δημοσιονομική πολιτική. Συνεπώς, χρειαζόμαστε στήριξη από τη δημοσιονομική πολιτική αλλά και από τη διαρθρωτική πολιτική. Χρειαζόμαστε μεταρρυθμίσεις όπως αυτές που περιέγραψα για την Ελλάδα. Χρειαζόμαστε την ενεργειακή πολιτική. Νομίζω ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει κάνει μεγάλα βήματα στην ενεργειακή πολιτική. Χρειάζεται λοιπόν ένας συνδυασμός πολιτικών για την αντιμετώπιση του πληθωρισμού που προέρχεται από την πλευρά της προσφοράς, αν ταυτόχρονα θέλουμε να έχουμε χρηματοπιστωτική σταθερότητα και ομαλή προσγείωση της οικονομίας” ανέφερε ο κ. Στουρνάρας.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας