Σε δύο χρόνια αναμένεται, σύμφωνα με πληροφορίες, να έχει προχωρήσει σημαντικά η ανανέωση του στόλου των αστικών συγκοινωνιών, όπου θέση έχουν και 50 λεωφορεία υδρογόνου. Μάλιστα, η σχετική χρηματοδότηση για τα οχήματα υδρογόνου έχει ήδη εγκριθεί μέσω του ευρωπαϊκού Ταμείου Εκσυγχρονισμού (Modernisation Fund). Η όλη, δε, προμήθεια εντάσσεται σε μια μεγάλη προσπάθεια για ανανέωση του στόλου με προμήθεια περιπου 400 οχημάτων, η οποία πιθανόν να γίνει σε δύο ή περισσότερες φάσεις. Στο μεταξύ, όπως αναφέρθηκε, χθες σε εκδήλωση για το πρατήριο υδρογόνου της Motor Oil, μέσω του ευρωπαϊκού προγράμματος «TRIERES» στο οποίο εταίροι είναι ο δήμος Λουτρακίου και η Ολυμπία Οδός, θα γίνει η προμήθεια δύο οχημάτων υδρογόνου. Στο πρόγραμμα συμμετέχει και η ΟΣΥ η οποία, σε πρώτη φάση, θα προμηθευθεί δύο ή τρία υδρογονοκίνητα λεωφορεία.
Έως 20 πρατήρια υδρογόνου στην Ελλάδα
Σύμφωνα με τους μακροπρόθεσμους σχεδιασμούς της ΕΕ, όπως επεσήμανε χθες μιλώντας στην εκδήλωση ο διευθύνων σύμβουλος της Hydrogen Europe κ. Γιώργος Χατζημαρκάκης, στην Ελλάδα θα μπορούσαν να δημιουργηθούν έως και 20 πρατήρια υδρογόνου και συνολικά στην Ευρώπη 380. Αυτήν τη στιγμή σε όλο τον κόσμο λειτουργούν περί τα 1.150 πρατήρια υδρογόνου. Σύμφωνα με τον κ. Χατζημαρκάκη η τιμή ανά κιλό υδρογόνου (αρκεί για κίνηση 100 χλμ.) είναι σήμερα γύρω στα 15 ευρώ, η οποία εκτιμάται ότι θα μειωθεί μελλοντικά, ειδικά εάν χρησιμοποιηθεί η περίσσεια φθηνής «πράσινης» ενέργειας που σήμερα περικόπτεται και χάνεται. Κι αυτό διότι, όπως εξήγησε, το 70% του κόστους παραγωγής υδρογόνου οφείλεται στο κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας.
Η ευρωπαϊκή απάντηση
Παράλληλα, ο κ. Χατζημαρκάκης υπογράμμισε ότι το υδρογόνο αποτελεί την ευρωπαϊκή απάντηση στην αποθήκευση ενέργειας ώστε να μην εξαρτάται από τις μπαταρίες που παράγονται στην Κίνα. Στα πλεονεκτήματα της υδρογονοκίνησης περιλαμβάνεται η γρήγορη φόρτιση (σε 3 με 5 λεπτά) και η μεγάλη αυτονομία των οχημάτων που φτάνει στα 500 με 700 χιλιόμετρα για ένα ΙΧ και στα 1.040 χιλιόμετρα για ένα φορτηγό.
Πάντως, οι τελικές προδιαγραφές για τους διαγωνισμούς για το σύνολο των οχημάτων, που θα τρέξει ο ΟΣΥ είναι σε διαδικασία διαμόρφωσης.
Στο φόντο της ανανέωσης του στόλου είναι προφανές ότι επείγει και η ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού. Αναμένεται δε να γίνει η κάλυψη 391 θέσεων οδηγών . Η σχετική προκήρυξη αναμένεται να εκδοθεί εντός του έτους, με στόχο την πλήρη στελέχωση του δικτύου εντός των επόμενων μηνών.