Μενού Ροή
Πρατήριο Υδρογόνου
Πρωτοπορία Motor Oil και στην υδρογονοκίνηση – Με πρατήρια και βυτία, «χτίζει» θέση για την επόμενη μέρα

Μολονότι τα ορυκτά καύσιμα θα συνεχίσουν – εξ όσων διαφαίνεται - για δεκαετίες ακόμα να αποτελούν το core business του ομίλου Motor Oil και ο τομέας που θα αποφέρει το συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος πωλήσεων και κερδών, η εισηγμένη φροντίζει να πρωτοπορεί και σε όλη τη γκάμα της «πράσινης» στροφής, έχοντας ήδη τοποθετηθεί καίρια παντού.

Στην αγορά των ΑΠΕ η Μotor Oil εισήλθε στα τέλη του 2019 και μέσα σε αυτά τα εξήμισι χρόνια έχει «χτίσει» ένα αξιοσημείωτο χαρτοφυλάκιο, που στοχεύει να φτάσει στο 1 GW έως το 2030, ίσως και ενωρίτερα. Αιχμή του δόρατος προς αυτή την κατεύθυνση είναι η Motor Oil Renewable Energy (MORE), η οποία αποτελεί, πλέον ηγέτιδα δύναμη στον χώρο των ΑΠΕ και καθίσταται ένας από τους μεγαλύτερους παραγωγούς ΑΠΕ στην Ελλάδα και από τους σημαντικότερους στη ΝΑ Ευρώπη.

Μολονότι λοιπόν η διύλιση θα εξακολουθήσει να είναι η ναυαρχίδα των εργασιών της Motor Oil για πολλά χρόνια ακόμη, εντούτοις ο όμιλος με μεγάλη συνέπεια συνεχίζει να υλοποιεί το μεγαλύτερο πρόγραμμα μετασχηματισμού όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά σε όλη τη ΝΑ Ευρώπη, καθώς με στρατηγικές εξαγορές και άλλες κινήσεις, έχει απλωθεί σε όλη τη… βεντάλια της πράσινης ενέργειας. Η εισηγμένη υλοποιεί ένα τεράστιο πρόγραμμα μετασχηματισμού συνολικής αξίας 4 δισ. ευρώ, με στόχο να διατηρήσει στρατηγική θέση στο νέο και ταχύτατα εξελισσόμενο ενεργειακό τοπίο.

Τα τελευταία χρόνια έχει αλλάξει εντελώς φυσιογνωμία, με αλλεπάλληλες στρατηγικές εξαγορές όπως μεγάλα αιολικά πάρκα, καθώς επίσης τις Άνεμος, της VERD (πράσινο λάδι), της Thalis E.S. (διαχείριση στέρεων υλικών και αποβλήτων, επεξεργασίας νερού και υγρών αποβλήτων κ.α.), της Unagi A.E., της Ηλέκτωρ, ενώ είναι κοντά σε συμφωνία για την εξαγορά του συνόλου του χαρτοφυλακίου της πορτογαλικής EDPR, όπως αποκάλυψε το Σάββατο το EnergyMag.gr, η οποία αποχωρεί από την Ελλάδα. Κανένας άλλος εγχώριος ενεργειακός όμιλος δεν έχει τέτοια έκθεση σε τόσους πολλούς τομείς της ευρύτερης «πράσινης» ενέργειας…

Το μπάσιμο στην αγορά του υδρογόνου

Χθες λοιπόν ο όμιλος ανακοίνωσε μια ακόμη πρωτοπορία, παρουσιάζοντας τον πρώτο εμπορικό σταθμό ανεφοδιασμού Υδρογόνου στους Αγίους Θεοδώρους υπό το εμπορικό σήμα της AVIN. Με την υποδομή του πρώτου πρατηρίου υδρογόνου, η χώρα μπαίνει στον ευρωπαϊκό χάρτη σύγχρονων οδικών μεταφορών.

Πρόκειται για μία επένδυση ύψους 3 εκατ. ευρώ, που σηματοδοτεί ένα σημαντικό βήμα προς την προώθηση της κινητικότητας με υδρογόνο στη χώρα. Μάλιστα, το έργο αυτό, διακρίνεται για σημαντικές πρωτιές σε εθνική, περιφερειακή και ευρωπαϊκή κλίμακα. Παράλληλα, σχεδιάζονται δύο ακόμη σταθμοί υδρογόνου εντός του 2025, στο Θριάσιο και στην Ακράτα, ενώ έως το 2026 θα έχουν αποκτηθεί και τέσσερα βυτιοφόρα.

Όπως επισημάνθηκε σε χθεσινή συνέντευξη Τύπου, το πρατήριο στους Αγίους Θεοδώρους είναι το πρώτο, δημόσια προσβάσιμο, εμπορικό πρατήριο υδρογόνου που κατασκευάζεται στη χώρα και από τα πρώτα στη ΝΑ Ευρώπη. Συνάμα, είναι το πρώτο που υλοποιείται στην Ευρώπη με συγχρηματοδότηση (κατά 50%) από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Connecting Europe Facility (CEF) - Transport και το πρώτο έργο που ανοίγει τον δρόμο για την εμπορική διάθεση αμιγώς πράσινων καυσίμων για τις οδικές μεταφορές στη χώρα.

Πρατήριο Υδρογόνου

Καινοτόμα εγκατάσταση

Το πρατήριο ανεφοδιασμού οχημάτων με υδρογόνο (Hydrogen Refueling Station – HRS) είναι μια καινοτόμα εγκατάσταση υψηλής τεχνολογίας και αυστηρών προδιαγραφών. Ο σταθμός επιτρέπει την τροφοδοσία οχημάτων υδρογόνου ελαφρού και βαρέως τύπου, ενισχύοντας τη μετάβαση σε καθαρές μορφές ενέργειας και υποστηρίζοντας τον στόχο της Motor Oil για την ανάπτυξη βιώσιμων λύσεων στον τομέα των μεταφορών.

Η Coral Gas ανέλαβε την προμήθεια και μεταφορά από το εξωτερικό, και εν συνεχεία αποθήκευση του πράσινου υδρογόνου για τη λειτουργία του πρατηρίου. Στο μέλλον η πλήρωση των trailers θα γίνεται στο σταθμό φόρτωσης υδρογόνου που κατασκευάζει η Motor Oil στο διυλιστήριο. Επίσης, η bfs, κατασκευαστική εταιρεία του ομίλου, ανέλαβε και υλοποίησε το απαιτητικό έργο κατασκευής και επίβλεψης δοκιμαστικής λειτουργίας και ασφαλείας του πρατηρίου.

Ο Γενικός Διευθυντής της AVIN OIL, κ. Ιωάν. Ραπτάκης δήλωσε: “Η σπουδαιότητα των εναλλακτικών καυσίμων και της κυκλικής οικονομίας είναι έκδηλη στο πλάνο ανάπτυξής μας, με κομβικό τον ρόλο του υδρογόνου στα εμβληματικά έργα που ήδη υλοποιεί ο όμιλος. Το υδρογόνο αναμένεται να έχει σημαντικό ρόλο για την παραγωγή καυσίμων μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος. Εμείς σήμερα ανοίγουμε αυτή τη δυνατότητα στον τελικό καταναλωτή, ανοίγουμε τον δρόμο στην υδρογονοκίνηση, κόβοντας πρώτοι το νήμα στις μελλοντικές λύσεις που ήδη δοκιμάζονται στην Ευρώπη”.

Ο Γενικός Διευθυντής της Coral Gas, κ. Παν. Χαριτόπουλος δήλωσε: “Στην Coral Gas έχουμε στόχο να ηγηθούμε στην ενεργειακή μετάβαση. Και να μην ξεχνάμε ότι τα καύσιμα είναι πλήρως συμβατά με το DNA της εταιρείας μας, και άρα για εμάς είναι ένα φυσικό μονοπάτι που θέλουμε να ακολουθήσουμε. Ταυτόχρονα,

μέσα από τις πρωτοβουλίες μας για καθαρές ενεργειακές λύσεις, είμαστε περήφανοι που συμβάλλουμε σε έναν πιο καθαρό και βιώσιμο μέλλον”.

Στο πλαίσιο της εκδήλωσης πραγματοποιήθηκε συζήτηση μεταξύ των κκ. Γιώργου Χατζημαρκάκη, CEO της Hydrogen Europe, και Κωνσταντίνου Χατζηφώτη, Διευθυντή Ευρωπαϊκών Υποθέσεων του Ομίλου Motor Oil.

O κ. Χατζημαρκάκης δήλωσε: “Το υδρογόνο δεν είναι απλώς μια λύση για το κλίμα - είναι η ευκαιρία για ισχυρή ενεργειακή ασφάλεια και καινοτομία. Η Ελλάδα μπορεί να ηγηθεί στη ναυτιλία, τις μεταφορές και την αποθήκευση ενέργειας. Η Motor Oil ήδη δείχνει τον δρόμο, προωθώντας ενεργά την πράσινη μετάβαση”.

Ο κ. Χατζηφώτης δήλωσε: “Η κατασκευή και λειτουργία του πρώτου εμπορικού, δημόσια προσβάσιμου πρατήριου υδρογόνου στην Ελλάδα, μέσω και της συνδυαστικής αξιοποίησης χρηματοδοτικών εργαλείων, αποτελούν ένα πρωτοποριακό επίτευγμα και προσθέτουν ένα σημαντικού συμβολισμού ορόσημο στην αλυσίδα αξίας υδρογόνου που αναπτύσσει ο Όμιλος Motor Oil”.

Οι στόχοι διεθνώς

Αξίζει να σημειωθεί πως σήμερα σε ολόκληρο τον κόσμο, υπάρχουν μόλις 1.150 πρατήρια υδρογόνου, με τα 300 εξ αυτών να βρίσκονται στην Ευρώπη, τα περισσότερα βρίσκονται στην Ασία, κυρίως Κίνα και πολλά στη Β. Αμερική.  Έως τα έλη του 2030, κάθε μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα πρέπει να έχει δίκτυο πρατηρίων με συγκεκριμένους όρους, με την Ελλάδα να μπαίνει με αξιώσεις (και) σε αυτόν τον τομέα. Στόχος είναι έως το 2030 στη χώρα μας να υπάρχουν είκοσι πρατήρια υδρογόνου.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας